Amiral-Indus

Jag vet lite om Indus.
Född: 1972, dog 1995.
Var i avel 1975-1993.
Brun, 168 cm i mkh.
Uppf: Erik Nilsson i Moheda
Ägare: Flyinge AB
e. Cosmos xx u. Tirola 7608 e. Oberon 395 u. Tiara II 6039 e. Utter 257 - Parad 194 - Haffner - Gaumen - Ruster - Irmino xx - Sans Peur xx - Illinois - Lord Major - Mastif - Ypsilanti

Far till Ismir 597, Othello 641, Spartacus 658, Tristan 702 och Trofé 703 samt 99 stamboksförda ston.

Exteriört utlåtande:
"Högelegant av utmärkt ridhästmodell med lång, väl ansatt hals och idealisk överlinje. God skritt. Utmärkt trav med ovanligt god framåtgripning och elasticitet."

Han har själv tävlat framgångsrikt i MSV dressyr med segrar och placeringar.

Har ett sto som har en avkomma efter Indus också...ett isabell sto född 1991.

MVH Michaéla

Den godkända hingsten Sorba 928 är även han e. Amiral - Indus, alltså minst 75 % släkt med din (vad är det mer än Indus bakom din?).
En av våra tidigare hästar var halvsyster med honom men e. Parant 510. Vi har två avkommor efter henne hemma nu vilka alltså är släkt med din genom Indus - om än på långt håll ;)

Så mycket ren info om hingstarna kan jag inte bidra med nu direkt, men jag kan återkomma när jag har hingstkataloger i närheten om inte någon annan kan svara dig innan dess :)

Lite om Amiral i a f (taget från Swana's hemsida):

Amiral 764 Prem. Elit
1985
Chestnut 163 cm.

e.Napoleon 625 fapl elite
u.Flamkella 11553
dipl fapr elite ue.Flamingo 481 uue.Lansiar

Conformation- Type:9 Head/Neck/Body:8 Legs:8 Walk:10 Trot:10 Total:45
Gaits under Saddle- Walk:9 Trot:10 Canter: 9 Overall Impression: 9 (10,10,10)
Performance:
Amiral is a two time Olympian and a frequent competitor in the International GP Dressage Arena.

Offspring Information:
Amiral has been awarded the rare Elite designation in Sweden in recognition of the quality of his offspring. Amiral is known as a sire that can improve gait mechanics on his offspring.

Jag läste en gång en intervju med förre Flyingechefen Olle Kjellander där han sa att Indus var den vackraste häst han någonsin sett! Tyvärr infriade inte Indus förväntningarna.

På drygt 1100 betäckta ston fick han bara en handfull tävlingshästar i svår klass. 1992 hade han kommit upp i två i svår dressyr och en i svår hoppning. Hans BLUP-indes är tyvärr inte heller så mycket att skryta med. På exteriör har han 93, gång 80 och hopp 76 på 106 bedömda avkommor.

I mitten av 80-talet var Indus min favorithingst, och jag var hemskt ledsen när jag var tvungen att omvärdera honom. Jag har sett honom visas för hand i ökad trav och det glömmer jag aldrig! Oerhört synd att han inte förde sina gångarter vidare.

Sen vill jag tillägga att någon skrev att han tävlades framgångsrikt i medelsvår dressyr, men han var tyvärr inte så framgångsrik. Han hade 9 placeringar, men var uppenbarligen inte ett ämne för svår dressyr.

Sen vill jag tillägga att någon skrev att han tävlades framgångsrikt i medelsvår dressyr, men han var tyvärr inte så framgångsrik. Han hade 9 placeringar, men var uppenbarligen inte ett ämne för svår dressyr.

Det var jag...fick den infon från uppfödaren av stoet som var e: Indus men det stämmer uppenbarligen inte då. Synd... Nobleza själv har väl inte några gångarter att skryta med direkt så det förvånar mig inte....mamman har ju ruggig skitt och helt klart godkänd trav och galopp...Synd som sagt att han inte nedärvde gångarterna...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 383
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka