O
oktober
Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga klimatet är det det man fodrar med här
Kan gå att få tag på någotslags lusernhö, men det är väldigt dyrt och ofta av alldeles för dålig hygienisk kvalitet.
Nu fodrar jag med halmhacket, alfaalfa kuber,klippt havre, sojamjöl och olja. Kuberna är importerade och såklart också dyra men vad gör man inte...
Tror ni det är ide att försöka få halmen analyserad eller bör jag se den bara som sysselsättning/fibrer? Den är väldigt torr och vanligtvis inte ett grönt strå i så proteininnehåll räknar jag inte med över huvudtaget men kanske mineral och energi - eller ska jag se det som "bonus"?
Protein och energi kan väl få till men mineraler och vitaminer är värre..(varför fick vi icke ha kvar hippocampus..?)
Vad jag mer har funderat på är såndär "betfor" utan melass vad det nu heter
Värden på den:
DRY MATTER 90.0%
PROTEIN 10.0%
OIL 0.7%
FIBRE 16.0%
ASH 9.0%
STARCH -
SUGAR 5.0%
COPPER -
CALCIUM 0.7%
PHOSPHORUS 0.1%
AVAILABLE PHOSPHORUS
(DIGESTIBLE PHOSPHORUS 0.05%) 0.05%
SALT 0.3%
MAGNESIUM 0.3%
LYSINE 0.45%
METHIONINE 0.15%
M&C 0.3%
THREONINE 0.4%
TRYPTOPHAN 0.1%
DE HORSE MJ/KG 12.4
Jag har ett fullblod på 11 år, ca 170 cm/600kg, normalfödd/lättfödd för rasen (behöver dock bygga muskler), tränas (just nu dr jobb 3dar/v ca 40 min eff. ridning, uteritt (ej skrittrunda) 2 dar, longering/skrittning 2 dar), hage ca 5 h/dag övrigt box.
Fodrar nu ca 10 kg halmhack, 2 kg alfaalfa, 3,5 kg havre, 1 dl soja, 1 dl olja
Ursäkta världens rörigaste inlägg, är tacksam för all hjälp/synpunkter/ideer!
Kan gå att få tag på någotslags lusernhö, men det är väldigt dyrt och ofta av alldeles för dålig hygienisk kvalitet.
Nu fodrar jag med halmhacket, alfaalfa kuber,klippt havre, sojamjöl och olja. Kuberna är importerade och såklart också dyra men vad gör man inte...
Tror ni det är ide att försöka få halmen analyserad eller bör jag se den bara som sysselsättning/fibrer? Den är väldigt torr och vanligtvis inte ett grönt strå i så proteininnehåll räknar jag inte med över huvudtaget men kanske mineral och energi - eller ska jag se det som "bonus"?
Protein och energi kan väl få till men mineraler och vitaminer är värre..(varför fick vi icke ha kvar hippocampus..?)
Vad jag mer har funderat på är såndär "betfor" utan melass vad det nu heter
Värden på den:
DRY MATTER 90.0%
PROTEIN 10.0%
OIL 0.7%
FIBRE 16.0%
ASH 9.0%
STARCH -
SUGAR 5.0%
COPPER -
CALCIUM 0.7%
PHOSPHORUS 0.1%
AVAILABLE PHOSPHORUS
(DIGESTIBLE PHOSPHORUS 0.05%) 0.05%
SALT 0.3%
MAGNESIUM 0.3%
LYSINE 0.45%
METHIONINE 0.15%
M&C 0.3%
THREONINE 0.4%
TRYPTOPHAN 0.1%
DE HORSE MJ/KG 12.4
Jag har ett fullblod på 11 år, ca 170 cm/600kg, normalfödd/lättfödd för rasen (behöver dock bygga muskler), tränas (just nu dr jobb 3dar/v ca 40 min eff. ridning, uteritt (ej skrittrunda) 2 dar, longering/skrittning 2 dar), hage ca 5 h/dag övrigt box.
Fodrar nu ca 10 kg halmhack, 2 kg alfaalfa, 3,5 kg havre, 1 dl soja, 1 dl olja
Ursäkta världens rörigaste inlägg, är tacksam för all hjälp/synpunkter/ideer!