Alternativ till ridning?

Lona

Trådstartare
Jag är sedan några år tillbaka medryttare på ett islandssto som nu är sju år.
Det senaste året har jag varit sjuk vilket gjort att jag inte ridit sedan i september. Sedan dess har jag gått upp MYCKET i vikt på grund av sjukdom och medicinering och tycker därför inte att jag bör rida (för hästens skull alltså, inte min!) även om jag börjat vara i stallet igen och ta hand om hästen 1-2 ggr/vecka.
Funderar nu på bra alternativ till ridning, i synnerhet som det är betessläpp på gång och vi gärna vill att hästen ska arbetas varje dag.
Har varierat mellan tömkörning, longering och löshoppning men finns det mer som jag inte tänkt på? Ägaren som har henne resten av tiden rider de flesta övriga dagar.
Och givetvis sker allt i samförstånd med ägaren, vi har en öppen diskussion om detta :).
Att jag ska sluta med hästen är inget alternativ för någon av oss.

Promenader? Joggningsrundor? Självklart med hästen. ;)
Sen kanske du söker mer normala och ordentliga saker som just longering, löshoppning osv är, men annars kan du klicka på spoilern om du orkar läsa mitt trötta tips om hur jag gör med min häst. :angel:

Min är inte indriden så det är de vi håller på med. När vi inte är på ridbanan så går vi ut på promenader, klättrar, utforskar stigar osv. Jag ser alltid till att vi håller uppe tempot och hade inte herr häst tyckt att det var skitkul att trava så hade vi gjort det mer än någon gång per runda (han far iväg och bockar när allt blir för roligt).
När vi är på banan tränar vi på att "longera", löslongera, vi går slalom ibland mellan hinderstöd, tränar på att flytta undan tryck, över bommar i olika gångarter (mest skritt och trav) och sen relationsstärkande övningar som ingår i buset då (respektera utrymme, kunna gå från punkt A till punkt B som jag pekar på, flytta undan bara av att jag visar med kroppspråk, stanna när jag stannar, gå när jag går, lära varandra att läsa av varandras kroppspråk vid inkallning osv). Allting ska vara roligt och vi gör mycket tillsammans hellre än typ longering eftersom hästen blir putt på mig om jag ber han göra massa bortvisande saker (typ longeringen... varför ska han gå runt i en cirkel runt mig om jag bara står i mitten och säger åt honom att gå iväg hela tiden när han vill vara med mig? Näää ska han springa så ska jag springa också, vad är det annars för mening).

Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. Ibland drar jag fram konstiga objekt som bollar, presseningar, ikea påsar osv för att vänja han vid. Men min herre är så cool med det mesta så egentligen finns det ingen mening med miljöträning på det sättet :p (Han ser en sak en gång, blir lite skraj, kommer fram och tittar sen är det det, no big deal).

Sen tränar vi på saker som är bra att kunna INNAN man sätter sig på ryggen. Men det kanske inte är så intressant att veta om hästen redan är inriden. ;)

Tänkte på just det här med att du gått upp i vikt och inte vill rida, just det med att det är bra att hästen ska motioneras också; Motionera tillsammans och var aktiv tillsammans. Motionera måste ju inte vara tråkigt, utan bara att båda rör på sig. Jag har kämpat med Hugos vikt nu innan betet och en överviktig häst, fång-nojia och en matte som är ett freak om just det här gå ner i vikt tänket har resulterat i en massa aktiva övningar, långa promenader med många omvägar för att bränna så mycket kalorier som möjligt i snabbt tempo (snabb skritt i t.ex. skogen är mycket effektivt under en längre tid), dressyrprogram från fot på ridbanan, hoppbanor med kavaletti i trav, "springa som en jävla tok på ridbanan fram och tillbaka och se om den lösa hästen följer efter"-stunder och det bästa av allt; Herr häst har gått ner i vikt tillsammans med matte. Och vi har haft roligt hela tiden, typ. :bump:

Men man får anpassa sig utefter omständigheter. Som t.ex. påverkar din sjukdom din hälsa fortfarande får man nog vänta med alla galningsfasoner jag utsätter mig själv och hästen för och nöja sig med trevliga promenader tillsammans i skogen. :up: Min hälsa har ju varit väldigt putt på senare tid och när jag inte haft ork så har korta promenader dugit väl, det är balsam för själen att gå ut en obestämd tid och snacka med hästen medans man går.

Kör in hästen så har du verkligen ett annat sätt att aktivera hästen utan att behöva rida.
Lättare att ta med barn och vänner på turer dessutom=)
Annars är de väl joggingsturer när man ändå ska ut och springa .. ta med hund och häst så får man med 3 flugor i en smäll=)

Cykla med hästen! Du får motion samtidigt som hästen :-)

wpid-973764_580499615314416_1481548882_n.jpg

Jag är sedan några år tillbaka medryttare på ett islandssto som nu är sju år.
Det senaste året har jag varit sjuk vilket gjort att jag inte ridit sedan i september. Sedan dess har jag gått upp MYCKET i vikt på grund av sjukdom och medicinering och tycker därför inte att jag bör rida (för hästens skull alltså, inte min!) även om jag börjat vara i stallet igen och ta hand om hästen 1-2 ggr/vecka.
Funderar nu på bra alternativ till ridning, i synnerhet som det är betessläpp på gång och vi gärna vill att hästen ska arbetas varje dag.
Har varierat mellan tömkörning, longering och löshoppning men finns det mer som jag inte tänkt på? Ägaren som har henne resten av tiden rider de flesta övriga dagar.
Och givetvis sker allt i samförstånd med ägaren, vi har en öppen diskussion om detta :).
Att jag ska sluta med hästen är inget alternativ för någon av oss.

Agility finns så man kan tävla online om man vill men kul att träna o lära hästen stå med fram benen på en pall, gå över ex matta i avvikande färg, gå förbli fladdrade påsar, ha fram hovarna i en rockring som ligger på marken osv

Mvh
Pudlan

Agility finns så man kan tävla online om man vill men kul att träna o lära hästen stå med fram benen på en pall, gå över ex matta i avvikande färg, gå förbli fladdrade påsar, ha fram hovarna i en rockring som ligger på marken osv

Mvh
Pudlan

Tävla online??? hur går de till?

Tävla online??? hur går de till?

På andra sidan stoora pölen kan man bli medlem i horse agility online, man löser medlemskap och får en bana att filma och sända in :) det är olika svårhets grader /Klasser och man får inte slita o dra utan bara visa vägen för hästen så skall den göra det man ber om den vill:) man kan träna först innan man filmar o sänder in. Vi tränar och ar inte varit med ännu.
Mvh
Pudaln

På andra sidan stoora pölen kan man bli medlem i horse agility online, man löser medlemskap och får en bana att filma och sända in :) det är olika svårhets grader /Klasser och man får inte slita o dra utan bara visa vägen för hästen så skall den göra det man ber om den vill:) man kan träna först innan man filmar o sänder in. Vi tränar och ar inte varit med ännu.
Mvh
Pudaln

Häftigt kanske nått för hopp och dressyr med i framtiden?=) hehe alla rider hemma och skickar in filmen och så sitteren domare och kollar alla filmer och utseer en vinnare=)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka