Allmänna tips mot magproblem

malumbub

Trådstartare
Startar denna tråd med respekt för vad som hänt i diaré-tråden.

Tänkte att denna mer kunde innehålla allmänna tips mot magproblem.

Som t ex mitt problem idag. Ena katten (vet inte vilken) har nu för andra dagen (natten) i rad väldigt mjuk avföring. Idag har h*n även trampat i det på vägen ut ur lådan och på så sätt gett mig extra att städa.

Städningen oroar mig inte. Det är katten jag bryr mig om.

Misstänker att det är hanen, eftersom jag har för mig att honan lämnade en fin lång korv igår. Eller i förrgår.

Inget nytt i deras liv.
Jag är inne på min andra sjukskrivningsvecka, så jag är hemma med ena handen i gips, vilket har gjort att katterna, speciellt hanen, varit väldigt keliga och lagt sig att sova hos mig så fort jag satt eller lagt mig. (Har inte tänkt mer på det, har ju bara varit mysigt.)
Sen har katterna härjat som vilddjur på nätterna, mer än vanligt.

I söndags fick de ingen burkmat och eftersom sånt hänt förr, så borde ju inte det påverka...? Försökte ge dem lite korv, men det ratade de. De fick burkmat i måndags igen och efter det har den ena katten då blivit "mjuk i magen".


Ska jag sluta upp med burkmaten eller ska jag fortsätta eller vad ska jag göra? De har alltid tillgång till torrfoder och friskt vatten.
 
Sv: Allmänna tips mot magproblem

Är det bara efter de har ätit burkmat du hittar mjuk avföring? Om det är så, ja då ska du nog plocka bort burkmaten. Iaf just den typen. Kanske funkar ett annat märke bättre. MJAU Kalkon brukar många katter med känsliga magar klara av.

Mina katter får lätt mjuk avföring av MJAU på burk, men inte av tetramaten. Således får de tetramaten och inte burkmaten (de få gånger de får burkmat).
 
Sv: Allmänna tips mot magproblem

Det här har ju kommit nu, denna vecka.

Ska testa med en annan burk och se om det kanske var just den burken...

Om det inte blir bättre, tänkte jag försöka få i honan torrfoder o inte ge burkmat.
Om det inte funkar, hur gör jag då?
 
Sv: Allmänna tips mot magproblem

Ja, du får väl prova lite. Det kan ju vara en tillfällig rubbning i tarmen bara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp