Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Seabaz

Trådstartare
Om någon skulle vilja ta sig tiden att skriva ner lite allmänna riktlinjer/inställningar som en fingervisning vid fotografering (digital systemkamera) vid olika förhållanden vore jag sååå tacksam verkligen!!

Jag vill helst fotografera djur; hästar in action, hundar och katter...

Vilka inställningar vid dessa förhållanden:

1. Hästhoppning utomhus i soligt väder
2. Hästhoppning utomhus molnigt ute
3. Innomhusaktiviteter förstår jag behövs ordentlig blixt? Vilket jag inte har... Ridhus tex...
4. Eller innomhus med lysrörsbelysning, exempel gymnastiksal

5. Porträtt/stillbilder utomhus, soligt
6. Samma som nr 5 fast molnigt..
7. Samma som nr 5 fast innomhus, vanlig rumsbelysning


Tips på olika objektiv vid olika förhållanden?
Olika blixtar?

Allmänna riktlinjer... ni förstår nog vad jag menar. Jag har vänner som lovat hjälpa mig också men man kan aldrig lära sig för mycket..
Håller på och lusläser instruktionsboken nu också ;)

Kameran jag har är en digital systemkamera Olympus E-510 med objektiv 14-42 mm och 40-150 mm..


Jag måste lära mig lite mera om fackord också, ISO, Bländare, whitebalance och allt.. jag har ett hum om det viktigaste men det är några år sedan jag fotade på skolan...
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Denna hakar jag på om det är OK!

litet *kl* som jag tror du har nytta av också.

Jag har lånat en FOTO-tidning från 90-talet där det är en systemkamera-skola. Dock har jag ju bara LÅNAT tidningen så den måste tillbaka till sin ägare inom snar framtid.
Finns det något ställe där man kan få tag i tidningen eller något liknande?
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Jag har modellen äldre än din kamera, E-500 med samma objektiv (plus två fasta objektiv med OM-fattning och adapter). Förhoppningsvis kan du dra nytta av hur jag gör :) Det är jätteroligt att se någon mer med ett E-system, det är inte så många som väljer Olympus.

Vilka inställningar vid dessa förhållanden:

1. Hästhoppning utomhus i soligt väder
2. Hästhoppning utomhus molnigt ute

Vid actionfoto fuskar jag ofta och väljer sportläget på kameran helt enkelt, men ställer om C-AF till S-AF för att kunna styra bättre över fokuseringen, samt ställer om vitbalansen till ett lämpligt tal beroende på väder och omständigheter (mellan 4600 och 5200 brukar det variera, utomhus. Högre tal när det är molnigt för att inte få blåtonade bilder.).

3. Innomhusaktiviteter förstår jag behövs ordentlig blixt? Vilket jag inte har... Ridhus tex...
4. Eller innomhus med lysrörsbelysning, exempel gymnastiksal

Jobbiga förhållanden! Det här är aldrig roliga omständigheter att försöka fota i, inte med de ganska ljussvaga objektiven vi har. Du kan göra ett försök med att ställa ner till lägsta bländare och driva upp ISO till vansinniga nivåer, men det blir sällan helt bra. En rejäl extern blixt eller ett riktigt ljusstarkt objektiv behövs nästan för att få bilder som är bättre än "okej".

5. Porträtt/stillbilder utomhus, soligt
6. Samma som nr 5 fast molnigt..
7. Samma som nr 5 fast innomhus, vanlig rumsbelysning

Ah, porträtt :) Utomhus i solsken är enkelt, så när som på en sak - skuggor. Hårda skuggor i ansiktet är aldrig snyggt och kan ge konstiga ansiktsdrag. Försök mjuka upp med reflektor eller svag upplättningsblixt. Porträttläge på kameran eller A med en bländare runt 4-5.6 är ungefär lagom för att få det man vill ha skarpt skarpt och bakgrunden lagom mjuk.

Molnigt är nästan att föredra för porträtt, om man ser till att ställa in vitbalansen rätt och eventuellt eftermätta bilderna i dator. Det blir lätt lite grådaskigt när det är molnigt, men å andra sidan inga skarpa kontraster eller skuggor.

Porträtt inomhus - det här pysslade jag med i julas! :) Det jag tycker fungerar bäst är att använda 14-42 (i mitt fall har jag 14-45, samma ljusstyrka), M-läge, slutartid på runt 1/30, blixt med kompensation runt +0.7 och synk mot andra ridån och lägsta bländare som erbjuds vid den brännvidd man har. Blixten fryser vanligen objektet mycket nog för att bilderna inte ska bli suddiga av att man rör lite på händerna, så det medger en något längre slutartid för att släppa in mer naturligt ljus. Med valpar som motiv så blir det ungefär såhär:
http://dory.nu/index.php/wpg2?g2_itemId=1059

Tips på olika objektiv vid olika förhållanden?
Olika blixtar?

Jag måste lära mig lite mera om fackord också, ISO, Bländare, whitebalance och allt.. jag har ett hum om det viktigaste men det är några år sedan jag fotade på skolan...

Om du kan tänka dig att fokusera manuellt så är en investering i en OM-adapter och inköp av ett Olympus OM-Zuiko 50mm f/1.8 ett riktigt kap. 50mm-optiken är väldigt billig och det är en väldigt, väldigt bra optik. Den finns dock bara att få tag i begagnat numera.

Jag har länge tittat och dreglat över olympus egen blixt FL-36, som nu har en nyare variant med någon extra bokstav i namnet. Den verkar kompetent och inte vansinnigt dyr, runt 1000 till 1500 kr verkar den kosta just nu. Har dock ingen egen erfarenhet av det.

...förhoppningsvis gjorde jag någonting klarare!
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Jag har lånat en FOTO-tidning från 90-talet där det är en systemkamera-skola. Dock har jag ju bara LÅNAT tidningen så den måste tillbaka till sin ägare inom snar framtid.
Finns det något ställe där man kan få tag i tidningen eller något liknande?

Kopiera eller scanna in den?
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Detta blir min version av det hela.

1. Hästhoppning utomhus i soligt väder
Inte så stora komplikationer, beroende på HUR soligt det är, men om man tänker sig en sommardag med bra ljus (Som exempel) så kan du köra en bländarprioriterande läge (Heter oftast något med A eftersom A står för aperture) ställ in bländare 3-5 och om inte slutartiden räcker ändå så höj iso något steg.

2. Hästhoppning utomhus molnigt ute
Samma som ovan, men höj iso (Om det nu inte är bra ljus ändå, vilket det kan vara trots molnighet) till runt 400-600 till att börja med och ännu mer om det behövs.

3. Innomhusaktiviteter förstår jag behövs ordentlig blixt? Vilket jag inte har... Ridhus tex...
Skippa blixten, höj iso till 1600 eller högre och skaffa ljusstark optik, då talar vi om objektiv som har konstant bländare på 2.8 eller ännu större t.ex. 1.8 osv.

4. Eller innomhus med lysrörsbelysning, exempel gymnastiksal
Både här och på 3:an är det viktigt att vitbalansera ordentligt, om din kamera har manuell vitbalans så vitbalansera mot ett 18% neutralt gråkort eller mot ett vanligt vitt papper för att få korrekt vitbalans, det underlättar sjukt mycket i efterhand. Om du plåtar i Jpeg måste du nästan vitbalansera manuellt för det kan se fult ut med artefakter osv om du ändrar på Jpeg i efterhand.

5. Porträtt/stillbilder utomhus, soligt
Leta efter skugga är mitt hetaste tips, visst funkar reflektorer och upplättningsblixtar, men snyggast blir skugga, du får ett mjukt fint ljus som får linjer osv i ansiktet att framträda rätt lagom. Om du i inställningarna i kameran vanligtvis har livliga färger så sätt ner dem till "normal" eller liknande, för man vill inte ha en massa framträdande röda och gula hudtoner. Om du skärper i efterhand så skärp bara ögon och mun och var sparsam. Självklart kan du också backlight:a en person, men då måste du ha tungan rätt i mun och balansera med antingen blixt(ar) eller reflektorer, oftast är blixtar det enda som duger (Extern för att de är kraftfullare) den inbyggda är oftast inte tillräckligt stark.

6. Samma som nr 5 fast molnigt..
Se till att vitbalansera ordentligt, om bilderna blir kalla så sätt vitbalansen på molnigt eller skugga, då kompenserar kameran genom att värma upp bilden lite.

7. Samma som nr 5 fast innomhus, vanlig rumsbelysning
Detta skulle jag skippa helt, oftast blir resultatet förjävligt. Vanliga lampor är direkt att skippa, leta efter stora öppna fönster inomhus istället med mjukt ljus och ställ modellen där, kompensera skuggsidan av ansiktet med en reflektor eller t.ex. en vit tidning brukar räcka för att få en fin balans av lagom ljus.

Sen skulle jag vilja säga att detta bara är tekniska tips, konstnärligt får du känna efter vad du själv tycker blir snyggast.
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Tack tack för att ni tagit er tid att svara, jag är tacksam!! Ses vi ute på nån tävling nån gång så ska jag bjuda er på bullar!!

:love: :bow:
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Denna hakar jag på om det är OK!

litet *kl* som jag tror du har nytta av också.

Jag har lånat en FOTO-tidning från 90-talet där det är en systemkamera-skola. Dock har jag ju bara LÅNAT tidningen så den måste tillbaka till sin ägare inom snar framtid.
Finns det något ställe där man kan få tag i tidningen eller något liknande?

Det finns massor med böcker och tidningar om systemfotografering att köpa :) Tidningshyllorna i affärerna har ett par-tre alternativ till tidningar, varav jag tycker Digitalfoto För Alla är den som jag gillar bäst. Om du söker på Adlibris eller liknande kan du nog hitta en drös med böcker oxå, annars är jag rätt säker på att de finns på bibblan :)

Om det är just DEN tidningen du vill ha, så kolla vad förlaget heter och ring dit o fråga om de har nån tidning kvar som du kan köpa.
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Har fotat lite idag, det är så kul att testa på och olika inställningar!

20697380.jpg


20697378.jpg


20697404.jpg
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Bra! Kämpa på! Experimentera så lär du dig! :idea:
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Och här kommer jag och kastar in en fråga....


Ska fota ett dop på lördag....
Är det samma som gäller för inomhusfotografering???

Tips??

Jag har en Sony a300.
Stativ fixat.
 
Sv: Allmänna riktlinjer vid fotografering!

Ja, högt iso och stor bländare. Kitobjektiv duger inte, de måste man i regel blända ner till 5.6-8 för att få skarpa medans t.ex. 50mm 1.8 och 85mm 1.8 redan blir skarpa vid 2.2

Jag kör aldrig stativ inomhus t.ex. i kyrkor när jag plåtar bröllop, det förstör rätt mycket stämning tycker jag, diskret och handhållet och välj tillfällen när man knäpper.
 

Liknande trådar

A
IT & mobiler Jag skulle vilja ha lite tips på olika inställningar på en Canon 450d som man kan använda sig av i olika sitvationer. ;) Jag...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp