Allergisk?

Fille

Trådstartare
Till och från i hela mitt liv har jag haft långvarig hosta, förra året började den i maj och höll i tills det blev vinter ordentligt. I somras kom den i juli, jag hostade fem veckor och nu verkar den komma tillbaka igen... Hostar så pass mycket att sambon sover i gästrummet vissa nätter, när jag hostar som mest! För några år sedan gjorde jag pricktester, läkarna testade pollen, kvalster, häst och hund. Har även gjort pricktester som ung, då även med kanin men inga utslag alls. I vintras gjorde jag även astmautredning. Men där finns inget att anmärka på heller. Cocilana fick jag redan som barn då inget annat hjälpte, ibland hostar jag så att jag spyr... Min mamma tror att jag har bronkit (men har inte riktigt förstått skillnaden) och tror på kortisondos, min kompis tror på allergi och läkarna tycker att jag är helt frisk. Har ni några funderingar eller tips? Har cocilana hemma men vågar man använda det som gravid?
 
Det är ju inte helt omöjligt att det är någon form av allergi. Jag fick brutal hosta förra våren som inte gav med sig, och det visade sig vara kvalsterallergi. Jag fick också cocilana, men efter att jag började med allergitabletter gick det över. Nu kan jag vakna på nätterna ibland av att jag hostar. Allergitabletter vet jag inte hur det är med gaviditet, men du borde ju kunna få göra ett nytt allergitest? Det är ju inte alltid det visar helt rätt om jag har förstått det rätt. Och allergier verkar ju kunna dyka upp lite oväntat trotts att man aldrig har haft problem innan. Märker du någon skillnad på när du mår som sämst? Om du mår dåligt på nätterna och morgonen kan det vara kvalster då de trivs i sängarna. Testa att byta sängkläder och tvätta gärna täcke och kuddar, och städa igenom sovrummet ordentligt (damma lister mm) och se om du känner skillnad. Men är det något annat du reagerar på hjälper ju inte detta. Graviditeten kanske gör att du reagerar mer också?
 
Det är ju inte helt omöjligt att det är någon form av allergi. Jag fick brutal hosta förra våren som inte gav med sig, och det visade sig vara kvalsterallergi. Jag fick också cocilana, men efter att jag började med allergitabletter gick det över. Nu kan jag vakna på nätterna ibland av att jag hostar. Allergitabletter vet jag inte hur det är med gaviditet, men du borde ju kunna få göra ett nytt allergitest? Det är ju inte alltid det visar helt rätt om jag har förstått det rätt. Och allergier verkar ju kunna dyka upp lite oväntat trotts att man aldrig har haft problem innan. Märker du någon skillnad på när du mår som sämst? Om du mår dåligt på nätterna och morgonen kan det vara kvalster då de trivs i sängarna. Testa att byta sängkläder och tvätta gärna täcke och kuddar, och städa igenom sovrummet ordentligt (damma lister mm) och se om du känner skillnad. Men är det något annat du reagerar på hjälper ju inte detta. Graviditeten kanske gör att du reagerar mer också?

Hostar mycket på dagtid också när jag hostar, men blir en del på natten också men tror det beror mer på att jag ligger stilla än kvalster. Dock vet jag ju inte! Har "bara" varit gravid sen i maj men upplever inte mer hosta nu än tidigare, dock har jag inte tagit någon hostmedicin i sommar, annars sover jag alltid på cocilana när jag hostat!
 
Hostar mycket på dagtid också när jag hostar, men blir en del på natten också men tror det beror mer på att jag ligger stilla än kvalster. Dock vet jag ju inte! Har "bara" varit gravid sen i maj men upplever inte mer hosta nu än tidigare, dock har jag inte tagit någon hostmedicin i sommar, annars sover jag alltid på cocilana när jag hostat!
Svägerskan fick cocilana utskrivet som gravid så det ska gå bra.
 
@Fille: Kolla med BM om allergitabletter är ok vid graviditet (vilket de ska vara, annars hade en bekant dött under graviditeten för hon är väldigt allergisk). Det kan ju vara värt att prova om det skulle vara en allergi.

Jag tar Zyrlex för de andra har inte någon bra effekt och/eller så får jag jobbiga biverkningar. Det är dock individuellt vilka som fungerar så man kan få lov att prova sig fram. Samtidigt tycker jag att det låter som astma egentligen och den behöver ju inte vara allergiutlöst.

Första gången jag fick astmamedicin tyckte inte läkaren att jag hade det men fine (de skrevs ut mot "andtäppa" vilket orsakade stor munterhet på apoteket :p den läkaren var lite speciell :D). Det hjälpte dock mot min hosta jag fick på våren (pollenallergiker) samt när jag blev förkyld (infektionsutlöst astma). Jag får både bronkvidgande och kortison numera utan någon utredning eftersom de bevisligen hjälper.
 
@Fille: Kolla med BM om allergitabletter är ok vid graviditet (vilket de ska vara, annars hade en bekant dött under graviditeten för hon är väldigt allergisk). Det kan ju vara värt att prova om det skulle vara en allergi.

Jag tar Zyrlex för de andra har inte någon bra effekt och/eller så får jag jobbiga biverkningar. Det är dock individuellt vilka som fungerar så man kan få lov att prova sig fram. Samtidigt tycker jag att det låter som astma egentligen och den behöver ju inte vara allergiutlöst.

Första gången jag fick astmamedicin tyckte inte läkaren att jag hade det men fine (de skrevs ut mot "andtäppa" vilket orsakade stor munterhet på apoteket :p den läkaren var lite speciell :D). Det hjälpte dock mot min hosta jag fick på våren (pollenallergiker) samt när jag blev förkyld (infektionsutlöst astma). Jag får både bronkvidgande och kortison numera utan någon utredning eftersom de bevisligen hjälper.

Mamma tror jag skulle behöva kur av kortison och acetylcystein (stavas?) just för att hon tror jag har något bronkitliknande. Men kanske får börja och fråga om allergimedicin till en början...
 
Mamma tror jag skulle behöva kur av kortison och acetylcystein (stavas?) just för att hon tror jag har något bronkitliknande. Men kanske får börja och fråga om allergimedicin till en början...

Bara BM ger ok kan du köpa receptfritt (jag tror som sagt att det inte ska vara något problem, min bekant medicinerade hårt under graviditeten med både allergimedicin och astmamedicin). När hon var orolig för medicinerna sa läkaren att det var värre för fostret om hon inte kunde andas :D
 
Bara BM ger ok kan du köpa receptfritt (jag tror som sagt att det inte ska vara något problem, min bekant medicinerade hårt under graviditeten med både allergimedicin och astmamedicin). När hon var orolig för medicinerna sa läkaren att det var värre för fostret om hon inte kunde andas :D

Haha ja, mitt foster i magen har haft värsta liseberg inatt av all hosta haha!
 
Ringde till slut upp en seg velig läkare som jobbade på mvc. Får testa loratidin, han tror inte det hjälper men det är inget skadligt. Han ville inte rekomendera några hostmediciner, om inte läget försämrades. Han kollade igenom dom vanligaste och alla hade låg, men ökad risk för fostret... Om ni fattar vad jag menar :p
 
Hej!

Jag är allergisk mot gråbo, får astma av det. Astma som är hosta och svårt att andas, med mysigt slem, men mest hosta. Bricanyl och pulmicort hjälper alldeles utmärkt mot det.

Mot bronkit verkar vanligaste behandlingen vara antibiotika och luftrörsvidgande (tex bricanyl), iaf är det vad min sambo och jag fått när vi haft bronkit.

/Lavinia, just nu hemma med nån hemsk förkylning som bara sitter i lungorna...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 725
Senast: Lingon
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 252
Senast: Lindsen
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp