"Allergifoder"

Anine

Trådstartare
Måste få fråga om det är någon som har några tips på foder till misstänkt födoämnesallergisk vovve. Väldigt oklara symptom, men vi ska absolut testa och se om lillkillen blir bättre. Problemet är bara att hitta något han vill äta!

Velar mellan RC anallergenic och Specific CDD-HY, någon som har någon erfarenhet?

Den främsta anledningen till velandet är storleken på foderkulorna, men hittar ingen bild på Specifics. RC, verkar vara för stora... Annars hade det varit mitt förstaval. Men hur stora är Specifics? Hill's äter han inte, förra försöket avbröts av vetten då han förlorat "oroande mkt vikt", han vägrade äta och det han åt var svårtuggat. Så testar därför helst ett med små bitar som första alternativ :)

Alla tips montages tacksamt! (Även om andra foder) (Hade helst gett VoH:s "allergivänliga" kycklingfoder, tyvärr är kyckling en av sakerna han antagligen inte tål...)

Sv: "Allergifoder"

Tyvärr, gav vår hund Hills z/d. Dock är han ett matvrak utan dess like så han åt de men som du säger, min förlorade också mycket i vikt. Så nu har vi börjat gå över till just VoH för att se om han tål det. Verkar *peppar peppar* som att det går bra hittills.

Men vad säger veterinären? De borde ju ha koll på smaklighet och storlek på maten. Vi blev varnade för att Hills gör hunden dålig i magen och förlorar ofta en del i vikt men eftersom de anses vara ett av de säkrare fodrena så körde vi på med det iaf.

Tack för svaret!

Vår veterinär har bara Hills, så hon kunde inte säga något om de andra. Dock är det hon som tagit fram alternativen som vi väljer mellan utifrån innehåll och så. Det var just därför jag tänkte fråga här, massvis med hundmänniskor så någon borde ha ramlat över något av dem :idea:
Vi har en liten italiensk vinthund på 4 kg så han var ett vandrande benrangel efter en vecka på Hills, hade varit skönt att få något tips, så man slipper köpa helt i blindo.

Jag gillade VoH mycket, men tyvärr verkar det inte vara för vår hund. Hoppas det funkar bättre för er!

Måste bara säga, efter att själv bytt bort torrfodret, att barf verkligen är värt att pröva!

Ser stor skillnad i hundens mående efter bara någon månad. Pälsen har nog aldrig varit så fin som nu, och man kan prova en sak i taget för att se vad hunden tål.

Barf är inte ett utav mina förstaval. Främst för att jag känner att jag inte alls har den kunskap som krävs, vill inte hålla på och mixtra med något jag inte kan så mycket om.
Och dels så vet vi inte vad det är han inte tål, därav veterinärdieten. Tanken är att köra strikt diet i 8 veckor så att inflammationen i magen får lugn och ro och därefter testa om vi kan hitta något han inte reagerar på.

Men tack för tipset, kanske får återkomma om inget annat funkar ;)

Jag har inget råd att ge dig men kom att tänka på det här med allergitester. Kan man inte göra det på hund? Man gör det ju på folk menar jag.

Min hund började med hills hypoallergen. Det fungerade bra, men inte optimalt. Tidigare hade jag provat RC, men det fungerade inte, och innan vi kom på att det var foderallergi.. tja, det mesta inklusive BARF. Efter tips så bestämde jag mig för att prova arcana lamb and apple och det tål hon jättebra + att hon äter det med i alla fall större aptit än hon ätit något annat foder. Kulorna är inte speciellt stora, kanske en tredjedel av hills?

Du borde kunna kolla storleken på foderkulorna hos anallergenic och CDD-Hy hos din vet. Alla fodertillverkare har "nycklar" till sina foder. Alltså böcker där innehållsförteckning mm står, de brukar också finnas bilder på kulorna i naturlig storlek. Har inte din vet nycklar till RC och Specific om det inte säljer de fodren i vanliga fall kanske någon annan vet i närheten har.

Överlag så har Specific ganska små kulor på sitt sjukfoder, för att det ska passa alla storlekar på hundar. De är ganska platta och kanske 10-15mm i diameter. Kan inte säga om detta gäller även CDD-Hy men många av deras foder är i den storleken.

Jag har inget råd att ge dig men kom att tänka på det här med allergitester. Kan man inte göra det på hund? Man gör det ju på folk menar jag.

Visst kan man de, men de är mer otillförlitliga än de vi gör på oss själva, som redan är ganska otillförlitliga.

Jaså? Är det Arcana som är underlinjen till Orijen? Vet du hur det ser ut med ingredienserna, är det lika många som i Orijen?

Ska ha det i åtanke :)

Jo, min veterinär har bara Hill's. Vi har bara en veterinärstation här, olyckligtvis. RC har bild på sina på hemsidan, men hittar ingen på Specific, men nu verkar jag ha fått svar på det av dig :D

Tyvärr är 15 mm ganska stort för oss. Å andra sidan är inte RC mindre. Tycker det är synd att det inte finns s.k "small breed" på fler foder. RC's hypoallergenic har ju det (inte aktuellt för oss, enligt veterinär). Lutar emot att vi får chansa på något. Tack för hjälpen!

Precis som vallhund skrev så kan man, men det är inte speciellt pålitligt. Och så är det svårt att hitta en veterinär som gör provet. Vi har faktiskt testat och fick svar för ett tag sedan, inga allergier men endel bordeline... Vilket ärligt talat förstärker mina misstankar om att det inte finns någon allergi, utan att magproblemen beror på felbehandling hos (en annan) veterinär vilket ledde till en allergisk reaktion.

Men vi kommer ändå testa ett foder för att se om vi märker någon skillnad.

Skogstrollet: Med risk för att låta negativ, han äter inget uppblött heller, eller något från burk... En rätt hopplös hund när det kommer till mat, som faktiskt visade att den gamla devisen "en hund svälter sig inte självmant" inte alltid stämmer. Suck! Men vi kommer såklart testa allt som går, inklusive uppblötning. Bara att jag helst väljer ett mindre som förstaval. :)

Barf är inte så svårt som man tror. Jag hade lite panik då vi skulle börja, men det finns så otroligt mycket folk (speciellt på buke) som vill hjälpa en.

Sen behöver du inte nödvändigtvis köpa en halv ko, utan det finns folk som säljer färdigmosad portionsförpackad rå mat åt hundar. De är ofta kunniga människor som kan rekommendera vad och hur du ska mata hunden.

Varför gör du inte en egen eliminationsdiet? Ett protein plus en kolhydrat hunden ALDRIG ätit förut. Ge i 6-8 veckor, inget annat. Du behöver inte oroa dig för vitamin-/mineralbrist under en sa kort period, savida hunden är vuxen. Dessutom är hemlagat mer tillförlitligt än de kommersiella dieterna. Din veterinär kan räkna ut hur mycket din hund behöver per dag.
Proteinkällor som manga hundar aldrig ätit: kanin, häst, get, älg, ren, antilop, krokodil, struts etc. Kolhydratkällor kan vara: hirs, sötpotatis, quinoa etc.
Själv gav jag min hund häst och hirs. Hästköttet brukade jag ge ratt, ibland kokat och hirsen kokade jag ofta en gröt pa. Mycket uppskattat av hunden och lätt att äta för en liten hund.

Jag ger min hund royal canin hypoallergenic moderate calories ( får moderate calories pga att han går på kortison). Det jag kan se på deta foder då min hund rör sig mcyket är att han ibland blir lite hungrig. Brukar då fylla ut och ge honom morötter som mättar. Det fungerar bra på min men det är viktigt som någon skrev att köra elemineringsdiet för att utesluta vad din hund tål och inte tål. Enbart fodret och inget annat under 6-8 veckor.

Bitarna är ganska stora men lätt aatt dela då de är luftiga och frasiga. Lätta att tugga sönder.

Kanin, get o kalkon kan köpas från Jipotimas.
Havre o ris är de snällaste spannmålen för magen, hur de ser ut allergimässigt vet jag inte.
Bovete är namnet till trots inte ett spannmål, utan en ört som inte är vanlig i hundfoder.

Kanin, get o kalkon kan köpas från Jipotimas.
Havre o ris är de snällaste spannmålen för magen, hur de ser ut allergimässigt vet jag inte.
Bovete är namnet till trots inte ett spannmål, utan en ört som inte är vanlig i hundfoder.

Vi har haft den här diskussionen förut iofs, men jag tycker att den tål att upprepas. Alla bor inte så till att det fungerar att utfodra som man kanske helst hade velat. I min stad finns det en butik som _ibland_ tar in hela märgben.. det går inte att BARF:a som vanlig privatperson utan en massa kontakter inom jakt / lantbruksvärlden.

Jipotimas ta jag in en beställning hos när jag gjorde ett försök för 3 år sedan. I oktober nu i höstas så fick jag ett mail att om jag ville ha sakerna så skulle det gå en leverans hit upp, men då var jag tvungen att svara inom två timmar... I vems värld fungerar det att vänta i 2,5 år på leverans av hundmat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka