allergier i hästfocus

orion_x

Trådstartare
Någon som läst den artiklen? Måste säga att jag tyckte det verkade ganska intressant. Att det är salt och sockertransporten i cellerna som ställer till det och skapar exemet. Själv har jag precis avslutat en kurs i cellbiologi, så jag vet ju att finns det mycket natrium i cellen så kan inte glukos komma in, eftersom den använder enegin från Na för att ta sig in i cellen.

Hade funderingar på att kanske fråga bonden om att släppa på bete, men nu kanske man ska ta sig en funderare om man ska släppa på bete alls, förrens i juli eller så.

faktiskt så kom jag att tänka på min hästs mamma, hon började inte klia sig förrens hon kom på mer näringsrikt bete. Kanske är det faktist det som kan vara orsaken.

Någon som läst och har några erfarenheter/kommentarer?

Sv: allergier i hästfocus

Fick lite uppläst för mig häromdagen, mycket är logiskt tycker jag med även om jag inte kan cellbiologi :D .....men jag tror och har hela tiden trott att a´llt kommer från magen och det är där man skall sätta in åtgärder om man vill "bota" eksem....ÄN har inte min märr börjat klia , men jag ropar inte hej än....

Jag har läst den och tyckte det var intressant!
Dock har inte min häst så mycket exem att dessa "vulkaner" (sår) uppstår, utan klarar jag bara av att täcka honom undan knotten så klarar han sig ganska bra. ....även om det inte är så enkelt att heltäcka en häst alla gånger...*suck*...
Sen någon månad tillbaka har jag börjat ge honom 50 ml Aloe Vera juice per dag, och då den ska hjälpa magen att vara i balans så kändes den här artikeln "passa mina tankar". Får se om det hjälper.
Det jag funderade lite över angående salt, vart får man tag på havssalt i större (och billigare) förpackningar än de som finns på t.ex Ica? Och svettersättare, skulle det annars kunna användas istället för saltsten eller salt i maten. Det stog ju i artikeln att vanligt salt skulle man helst plocka bort.

Min häst har heller inte börjat klia sig= underbart!

Det är den första förklaringen som jag tror till 100% på! Ganska logiskt.

Jag klippte mitt norsvenska brukssto i höstas och hon har inte börjat klia sig något nämnvärt ännu. Var lite lite ruggat i svansroten här om dagen, men inget annat.
Hon har ätit sent skördat grovt hö hela hösten och vintern + lite Hippo Alfo och lusern.

Tidigare har hon börjat klia väldigt tidigt då jag antar att den långa och tjocka pälsen gjort att hon svettats mycket ute och bidragit till klådan.

Jag har läst artikeln, och det var riktigt intressant! Nu har jag ingen exemhäst eller något, men det är alltid kul att lära sig något nytt... :)

Havssalt kan man köpa på granngården. Vi brukar köpa 25kg säckar när vi tar i höet och kasta på det.

Har ni era hästar på väldigt magert bete nu då? Typ bara en liten hage med knappt något gräs? Annars så faller ju teorin, om man ger bra hö, men ändå låter hästen gå ute på gräs. det växer ju så det knakar nu :D .
Vad finns det mer än magtarmbalans man kan ge? Som inte är dopingklassat..... Ska nog testa att hälla äppelcidervinäger i vattnet, det borde inte bli så dyrt=)

Läste artikeln o tyckte det verkade rena skitsnacket. Nu kommer vi få ännu fler hästar som får för lite salt för att upprätthålla vätskebalansen. Socker är cellernas viktigaste energikälla, all stärkelse o en del av fiberna blir till socker i blodet. Visst för stor andel lättmälta kolhydrater kan spöka till det med blodsockret eller med grovtarmfloran o det är inte bra men att rent allmänt säga som han gjorde ser jag som bullshit i stil med så mycket annat i den tidningen.
PL

Tyckte att ertikeln lät vettig ända tills jag kom till stället där han påstod att många hästar läger höet i vattnet och blöter det innan de äter det och att detta skulle vara bra för hästen...
Alla hästar jag nånsin känt som gör så har krafftigt magsår....

Nu blev jag nyfiken. Magsår/hästen blöter höet. Skriv gärna mer om det. Vi har en häst i stallet som gör så och ägarna tycker att det är SÅ gulligt.

Klart jag vet att glukos är främsta energikällan, men det var intressant att det kanske är just den höga sockerhalten i det nya gräset som ställer till det. Naturligtvis måste hästen ha salt, annats funkar inte intransporten i cellerna, dvs glukos kan inte tas upp av epitelcellerna i tarmen. Men om Na-konc i cellerna blir för hög, kan inte glukos tas upp alls, eftersom glukos går in via symport i epitelcellern tillsammans med Na, och Na vandrar ju med koncentrationsgradienten.

Na koncentrationen inne i cellerna påverkas inte av intaget så länge man inte kommer upp i rent toxiska doser. Na är i huvudsak en extracellulär elektrolyt.
PL

Hm, tänker på boxgrannen som har stressmage, stoppar höet i vattenhinken och kliar av sin långa man på sommaren.
Hästen har inte gått på kraftigt bete utan riktigt gammal buskig äng. Däremot har jag alltid trott att kliandet kommer ifrån den säkert inte så sköna magen.
Själv får jag klåda och ömtålig hud med utslag av att inta mjölkprotein och har funderat på om hästarna får liknande reaktioner då de får i sig för kraftigt med protein. Pållen i stallet har som sagt inte ätit kraftigt(sockerspäckat) gräs som tex de som släpps på klövervallar, men fått ordentligt med krafft då han travtränat under sommaren.

Min egen reagerar med ordentlig rasp och kliande knölar av för mycket protein. Är finast och friskast på ganska magert hö och bete. Var rent av sjuk då hon gick på åkervall, superfin på gammal äng!

Såklart skiljer sig reaktionerna mellan olika individer, då jag inte tål mjölkprotein men andra kan äta mängder. Kanske är det samma med hästarna och att de har olika toleransnivå och förmåga att bryta ner proteiner. Hm..
Artikeln kan jag inte säga så mycket om då jag inte är så insatt i cellens kemiska processer, men en del lät lite konstigt!
Det där med saltet och hö i vatten bla..

Min häst har redan kliat av all päls mellan frambenen. Jag släppte honom på sommarbetet för en vecka sedan. Börjar nu fundera på om det kan vara gräset som han inte tål. Kan ett exsemtäcke hjälpa honom även om det är gräset som är boven? Finns det någon bra salva som kan rekommenderas.

Eksemtäcke kan ju hjälpa på så vis att det hindrar hästen från att komma åt att klia sönder sig lite. Lappgubbens hästsalva rekommenderas, liksom PROB schampo och olja. Det har alltid givit positiva resultat för oss att tvätta och smörja hästarna regelbundet.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka