Alla ni som drömmer om egen häst...

Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag har alltid drömt om en egen häst. Men eftersom mina föräldrar inte har det intresset och knappt satt sin fot i stallet så har det som sagt bara varit en dröm. I nu läget skulle jag inte heller ha tid att ta hand om en egen häst eftersom jag måste plugga som en galning för att komma in på gymnasiet jag vill gå på.(som ligger långt ifrån min stad så då skulle jag ändå inte kunna ha häst)

Istället har jag blivit medryttare på en ponny tills i maj. En jätte trevlig tjej frågade om jag kunde rida hnm då och då och mocka/fodra hos honom eftersom hon ska skaffa en till häst.
Får rida honom helt gratis så är jätte nöjd!

Plus att jag rider på ridskola en gång i veckan.

Jag nöjer mig helt klart med detta än så länge, haha :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har planerat att köpa häst om ngt eller ett par år. Tills dess har jag tänkt att först ta körkort, gå ner lite i vikt, samt spara pengar. Men kollar mkt på hästannonser.. det är kul att drömma sig bort.. ok känns okej nu eftersom jag vet att jag kommer kunna förverkliga drömmen om ett par år..:)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Min plan består av att först och främst skaffa ett relativt fast jobb (vilket jag jobbar på, sommarjobbar just nu med chans till förlängning) för att kunna spara ihop en budget, så jag slipper låna till en häst.
Har jag tur och lite flyt kanske det blir en häst till våren. :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Någon som har bra tips? Hur hitta hästkompisar?Brukar inte ha problem med sociala kontakter men det känns som alla har sina hästkompisar "färdigt". Kan inte släppa hästdrömmen, det går inte... Förlåt för deppvarningen, men jag nåste få skriva av mig och kanske kunna bli en glad hästmsk:a igen.

Om jag var du så skulle jag fundera ut vilka kunskaper du saknar? Ridmässiga, hanteringsmässiga? Är det ren generell kunskap om hästskötsel som saknas?

Sedan vad gäller hästkompisbiten så brukar det ge sig när /om man flyttar in i ett större stall, men det kanske är lite läskigt att ta steget innan man vet att det kommer att gå bra.

Om du har en trevlig ridgrupp på ridskolan så kanske du även kan så ett frö hos dina ridkamrater där att det skulle vara roligt att åka iväg och rida fina hästar på kurs någonstans över en helg. Sådant binder ihop en ridgrupp fantastiskt och öppnar upp för att man kan ha mer umgänge än att bara rida runt på samma lektion. Om ekonomin tryter för en sådan "lyxhelg" så kanske ni kan få ordna ett helg-läger på ridskolan? På min gamla ridskola hade vi en sammansvetsad "tant-grupp" i övre medelåldern som ville ha ett eget ridläger så de pratade helt enkelt med sin ridlärare och fick till ett vårläger fre-sön med lite blandad ridning och teori. Vet inte om de fortfarande har sitt vårläger men det var en stående aktivitet för den gruppen i några år i alla fall. =)

Om ridskolan ordnar tävlingar och dylikt så kan en väg in till att få ett bredare hästumgänge vara att erbjuda sig att vara funktionär. Funktionärer skriks det efter och be om att få stå någonstans med andra erfarna funktionärer - kanske i sekretariatet - sitter man i sekretariatet brukar man ha tid att prata om ditt och datt.

Generellt sett när det gäller att lära sig mer eller hjälpa till någonstans för att få lära sig mer så måste man vara rätt så tydlig med att visa att man vill hjälpa till och att man vill lära sig. Folk drar sig för att pracka på en kunskap och åsikter eftersom man vill inte lägga sig i och man vill inte vara en besserwisser (sedan finns det ju dessa som lägger sig i allt man gör men jag tror att de är få, själv lägger jag mig bara i när jag ser något som är farligt/skadligt för folk och fä eller elakt mot djuret, ibland har jag frågat försynt om någon vill ha lite hjälp när jag sett en frustrerad människa och ett förvirrat djur så lite besserwisser är jag kanske...). ;)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har en häst nu men hon ska få somna in snart pga skada så jag är på hästjakt igen!

Har heltidsjobb, bil, körkort och lägenhet. Och även stallplats då jag inte tänker säga upp den i väntan på ny häst. Min plan nu är att jobba som bara den och leva snålt fram till sommaren då jag ska ner till Skåne och förhoppningsvis hitta drömhästen ;) behöver spara ihop lite till pengar för att hitta den rätta.

Låter ungefär som mig (fast utan bilen och heltidsjobbet, pluggar istället med jobb vid sidan av). Min tant fick precis somna in och nu är jag på jakt efter något nytt.. Helst en yngre ponny, men var hittar man dem? Men ja, snart hästägare igen hoppas jag (; Drömmen om egen häst (den första) gick i uppfyllelse ganska nyligen, fick jobb, världens bästa stallplats och sen den finaste tanten i ett par järnskor av min vän också var det klart! Känns som om häst nummer två kommer bli svårare att hitta, men stallplatsen håller jag hårt i!
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

knapp

nu har jag visserligen två egna varav den ena nyligen inköpt men planerar för nummer tre så hoppas jag får vara med :)
Det som hindrar mig är ekonomi, att jag ska plugga och inte vet vart jag står i livet om 1 år ens. Båda nuvarande hästarna är impulsköp kan man väll kalla det. Nummer ett var tänkt som sällskap till blivande nummer två men som inte gick igenom besiktningen. Så det blev bara han kvar (nu utlånad dock) och nummer två min framtida tävlingshäst fastnade jag för, åkte och kollade på och skrev kontrakt. Hade dessutom nyss sökt in till universitetet men det blir inget med det.

Nummer tre iallafall har galet höga krav på sig, ska köpas in för avel framförallt och en del tävling. Gulbrunt eller isabell färgat sto och ja jag ska färgavla. Tanken nu är att den ska köpas in tillsammans med en kompis som även hon är intresserad av färgavel. Men det som mer gör att vi väljer att vänta är att någon av oss ska ha gård. Så tidsplanen är 10 är ungefär, stam + färg + exteriör ska stämma.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag önskar att jag vissie om jag vill ha en häst. Ena dagen är det absolut det jag vill, jag har haft en ½ förut, och det var perfekt tids-och pengamässigt.
Därför tvekar jag , har jag tid och råd med en hel?
Hittar jag någon som vill hyra 1-2 ggr i veckan. Hittar jag ett stall där jag trivs och var hästen trivs och som inte kostar halva lönen.

Som delmål har jag haft att när barnen är utflugna, skall det finnas både tid och råd. Nu har även den yngsta fyllt 18, så vi får väl se.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

För min del är det de ekonomiska prioriteringarna som sätter stopp. Först ska jag köpa ett eget hus så jag måste spara som en galning och det går inte ihop med att ha häst. Men om jag skulle hitta ett trevligt jobb på annan ort där husen är billiga (jämfört med Stockholm) så blir ett husköp möjligt mycket tidigare än om jag ska köpa här. Efter det är det troligen också möjligt att skaffa häst. Så den tidsplanen varierar väl mellan 1 år och en massa fler år.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag hade tänkt köpa i sommar. Sålde finbilen och har pengar sparade sen innan.
Men nu blir de nog ändring på det iom att jag funderar på att byta jobb mot en utbildning i höst. Eller jag hoppas iaf.

Jag kollar hela tiden på annonser och vet precis vilken slags häst jag vill ha, det kan ändras iofs :D vet hur det var när jag köpte Deci
Har ju haft häst innan och det finns flera saker jag kommer göra annorlunda denna gång. Vet. bes t.ex och sen köpa en ridhäst.

Jag har en jättefin medryttarhäst nu som jag vill lära mig mer på, rida lektioner i vår/sommar och sen har jag en kompis med uppfödning så vill jag rida där brukar jag vara välkommen :) så hästar att rida finns det i överflöd.

Ska spara mer pengar är planen nu iaf!

Kan ju uppdatera här lite.
Ville plugga/byta jobb pga tjänsten jag hade. För några månader sen fick jag dock reda på att jag ska få en ny tjänst på samma jobb och därmed mer lön också. Så :D jag satte ut en annons samma dag jag fick det samtalet

Och den 20 Juli hämtar jag hem min häst :nailbiting: :love:
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Låter ungefär som mig (fast utan bilen och heltidsjobbet, pluggar istället med jobb vid sidan av). Min tant fick precis somna in och nu är jag på jakt efter något nytt.. Helst en yngre ponny, men var hittar man dem? Men ja, snart hästägare igen hoppas jag (; Drömmen om egen häst (den första) gick i uppfyllelse ganska nyligen, fick jobb, världens bästa stallplats och sen den finaste tanten i ett par järnskor av min vän också var det klart! Känns som om häst nummer två kommer bli svårare att hitta, men stallplatsen håller jag hårt i!

Jag har kikat på hästar nästan varje dag i 6-7år och det har väl inte ofta hänt att jag fastnat för någon på alla plan men som jag skrev, jag la ut en annons med det jag söker och fick många svar och ett väldigt intressant sådant (letat 2åring) så det är ett hett tips :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Tja jag är hästägare men har varken tid eller råd med en häst så min står utlånad på foder. Troligen på livstid då hon har det bättre där än hon skulle kunna ha det hos mej.

Mitt mål är i dagsläget att skaffa en häst om 4-5 år. Då är barnen stora nog att följa med och sköta sej i stallet, åka med i vagnen osv.
Men innan dess vill jag rusta vindskyddet, drenera (stavas) runt om vindskyddet, bygga två boxar på logen och ha ett rejält trästaket runt hela hagen.
Men innan dess ska vi gräva slang för jordvärme, renovera invändigt i huset mm. Ekonomin tillåter inte min hobby. Inte tiden heller då barnen ska ha sitt och det tar tid att renovera.

Sen vore det en fördel om jag fick jobb oxå:o *suck*

Men om 4-5 år vill jag ha en nordsvensk brukshäst eller en ardenner och någon form av sällskap. Möjligen en snäll ponny som barnen kan lära sej rida på om de får det intresset.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Min situation är lite annan än er känns det som om.Jag är 42 plus. Det enda som hindrar mig från hästköp är kunskap.Har ridit ganska många år på ridskola, rider ännu. Jag är även medryttare sedan 2 år på en jättehärlig häst som tyvärr ska säljas =( . Det känns väldigt bittert att inte ha kunskapen nu kan jag säga.Jag känner att jag inte vet hur jag ska gå vidare för att få kunskapen. På ridskolan rider man ju "bara" och med medis- hästen har jag alltid varit ensam i stallet ( bara 2 hästars stall).Jag HAR inga hästkompisar som har tid att lära mig div, ingen att prata häst med osv. Jättetråkigt.På ridskolan har alla bråttom. Någon som har bra tips? Hur hitta hästkompisar?Brukar inte ha problem med sociala kontakter men det känns som alla har sina hästkompisar "färdigt". Kan inte släppa hästdrömmen, det går inte... Förlåt för deppvarningen, men jag nåste få skriva av mig och kanske kunna bli en glad hästmsk:a igen.


Jag förstår hur du känner dig.. Jag slutade rida ungefär för 7år sen. Då hade jag inte ens klappat en häst på 6år.. Men förra sommaren så bestämde jag mig för att jag ville ha häst, jag hyrde en häst från ett ridläger. Jag kände mig nästan som en nybörjare, balansen och känslan var inte den samma som när jag var aktiv ryttare.:d Jag kände som du gör, att jag inte har den riktiga kunskapen om allt som det innebär att ha en egen häst. Även om jag har ridit i många år på ridskola och haft medishästar men det är inte samma sak. Men vet du, man lär sig massor av att ha egen häst! Bara man är öppen och ärlig med vad man kan och inte rädd att fråga andra och be om hjälp!
Jag tycker absolut inte du ska vara orolig över din kunskap, för du kommer lära dig och du har nog mer kunskap än vad du själv tror!
Och att träffa vänner i stallet det gör man så länga man bara är lite social och öppen! :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har haft en dröm om egen häst väldigt länge! Hade en foderhäst under några år, och han var verkligen hästen med stort H i mitt liv. Han togs bort för 1 år sedan, och då började jag fundera på att köpa en egen häst. Men jag tog mitt förnuft till fånga och valde att vänta. Jag hade ju tillgång till att rida en häst 2 ggr i veckan (med bara några hundra meter från där jag bor), plus att jag hade planer på att påbörja heltidsstudier under 3 år.

Jag är väldigt nöjd med mitt val, hur mycket jag än är sugen på egen häst så är det bättre för mig att vänta. Då hinner jag spara pengar, och lägga den mesta av min energi på mina studier. :) Jag rider just nu min medryttarpålle 2 ggr i veckan, i höst blir det nog fler dagar då ägaren kommer bli sjukskriven ett tag.

Jag tar min examen om 2,5 år - då får jag se om jag kanske börjar kolla på häst. Tills dess har jag en pålle som jag kan rida på och utvecklas som ryttare!
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har haft hästar under hela mitt liv men har sedan snart ett halvår tillbaka inga egna på grund utav tidsbrist (småbarn, jobb och studier) men när jag är klar med mina studier och har ett fast jobb, då ska jag köpa mig en häst.

Vad det blir för häst vet jag inte. Jag har haft både araber, halvblod och kallblod och eftersom att jag inte är superintresserad av tävling eller av veterinärräkningar så blir det nog inget mer halvblod för min del. Just nu har jag snöat in på Welsh Cob men det ändras lite hit och dit. O_o
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

(kl)
Min plan har varit att studera klart, skaffa ett jobb och en buffert och sen kan jag börja kolla annonser på allvar.
Men så dök en annan plan upp, att ta min medryttarhäst på foder när jag studerat klart. Och han är så bra så det kanske förblir så en lång tid, vad vet jag?
Så så är det nu. Blivande foderhäst istället :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

KL

För mig är det som för många andra en fråga om ekonomi. Jag pluggar heltid och fixar inte att jobba samtidigt då jag "gått i väggen" och efter det blivit otroligt stresskänslig. Därtill en hel del privata skulder som måste betalas och lite hos Kronofogden.
Är dessutom i ett läge i livet där jag velar otroligt mellan vad jag vill, ena dagen är egen häst den högsta önskan i livet, nästa dag är det volontär arbete i Peru och en annan dag vill jag flytta till Irland för att sedan ångra mig och vilja plugga till djursjukvårdare. Det svänger lite för fort för att ta på sig ett så stort ansvar.

Jag kan inte ens bestämma mig för vilken typ av häst jag vill ha. Unghäst, "projekt"häst eller läromästare? Har haft båda första alternativen och dom har sin egen charm, men en riktig läromästare hade varit fantastiskt. Men hur jag någonsin ska kunna skramla ihop sånna pengasummor vete katten.

Men jag har bestämt mig för att börja på ridskola igen åtminstone, för att stilla den värsta abstinensen :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 045
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp