Alla ni som drömmer om egen häst...

finapina

Trådstartare
en dag? Har ni någon "strategi" för att nå ert mål ? Delmål? Tidsplan? Vad hindrar er i dagsläget från hästköp? Skulle vara intressant att veta!
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har småbarn och ett till på väg, studerar på universitet. När jag börjar jobba igen kommer jag börja spara (och rida på ridskola/medryttare) och när barnen är stora nog att ha egna "liv" om kvällarna blir det till att skaffa häst. Hade jag tänkt.
Visst är det en bit dit, men nåt ska man väl ha att göra som "tant" också. :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag har väl tänkt att spara... så jag iaf har råd att köpa hästen utan att ta lån.
Planerar att köpa en för runt 100 000-150 000. Har kollat annonser i flera år men är så otroligt kräsen, krävs mycket för att jag ska fastna.
Sen så är stallplats svårt. Jag vill ha råd med både bil+häst när jag har häst.
Och ändå tar det lång tid att köra till stall från där jag bor.
Också vet jag inte vad jag vill jobba med, antagligen börjar jag plugga om 1½ år (när jag är 26).
Så då blir det ju knapert med pengar.. Ptja, så tänker väl jag.

Sen har jag en hudsjukdom som gör att jag egentligen inte ska rida, men jag hoppas att forskningen går framåt och att jag blir bättre och bättre fram tills jag skaffar häst :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Lite sugen är man ju, kan sitta och titta på annonser jättelänge och har i huvudet redan formulerat en "sökes"-annons för att definiera alla kvalitéer jag vill ha hos en eventuell häst. ;)

Men i dagsläget varken har jag ekonomin eller orken att ha en egen. Pluggar och har en knapp timmes cykeltur till skolan, och en bra bit till alla stall utom 4H-gården mitt i stan där man inte kan stalla upp sig... Så att ta sig ut till stallet några dagar i veckan räcker liksom just nu.

Sen är första prioritet snarare att skaffa hus, vilket väl blir när jag pluggat klart. Och efter det, då planen väl är att bosätta sig lite halvt på landet. Då minsann blir det häst! Ett sött skäckponnysto till mig och en genomsnäll kallblodsvallack till (den något motvillige...) sambon om jag får bestämma! :love:
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag har tidigare inte velat ha häst utan varit nöjd som medryttare. Men den senaste tiden har jag funderat mer och mer på egen, framförallt eftersom jag då får bestämma själv om träning, utrustning, foder etc, och för att ha en lite mer nära relation och så vidare.

Först och främst behöver jag ha en fast anställning + ha sparat ihop en buffert. De senaste åren har jag pluggat och varit sjukskriven, så ekonomin är inte i skick för häst just nu.
Vidare känner jag att det blir riktigt jobbigt att ha egen häst utan körkort och bil, så det vill jag också ha innan.

Så, om några år kanske när jag har ekonomin till det, har körkort och bil, och också gått ner mera i vikt för att inte behöva tacka nej till drömhästen pga min vikt. Ett annat delmål kan vara halvfoder ett tag för att på så sätt få mer vana vid rutiner kring hovslagare, foderinköp och när det är läge för veterinär. Ett lite tyngre ansvar än medryttare alltså, men ändå inte helt egen.

Kollar massor på annonser och det är väl inte så bra egentligen, som att titta på en macka när man är hungrig :D
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Någon gång ska jag ha en egen häst, så är det bara :)
I dagsläget skulle det inte gå ihop att ha en egen häst då jag pluggar 150%, jobbar och planerar att flytta utomlands i Augusti.
Planen är att när jag studerat färdigt (efter sabbats-perioden jag ska ta i höst) och har ett stabilt jobb, egen lägenhet och körkort, då kan jag börja på att leta mer seriöst efter en egen polle. Jag vill alltså vara helt säker på att HÄR vill jag bo, leva och arbeta innan jag skaffar mig ett sådant ansvar.
Jag vill även helst ha möjlighet att i och med att jag köper en häst även ha råd med ett bra släp och så vidare för att slippa vara beroende av andra.
Fram tills dess så nöjer jag mig med att rida en gång i veckan på ridskola för att hålla igång lite smått nu när tiden och ekonomin räcker till :laugh:
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Justja, allt det där med ekonomi osv som folk verkar ha planerat redan nu, det räknar jag med att det löser sig självt... :rofl:

Vi har väl i och för sig ekonomin redan idag, men de pengarna går till hussparande och annat skoj, så jag räknar med att när jag får en egen inkomst (tar bara studiebidrag i dagsläget) så lär det inte vara några problem. Bara vi inte skaffar oss någon överfashionabel livsstil med månadslånga solsemestrar flera gånger om året och börjar tokshoppa ;)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Det som hindrar mig från en egen häst är helt enkelt kunskap, pengar och tid.
Jag hoppas på att om några år att ha kunskapen, ett helt okej betalt jobb samt tiden för en egen häst. :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Det som hindrar mig från att ha häst idag är mest ekonomin, och att jag vill ha körkort innan. Jag ska plugga i några år till och ekonomin kommer ju inte bli bättre inom den tiden så jag tänker satsa på att ta körkort, spara pengar och förbättra min ridning tills det är dags!
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Det som hindrar mig är att jag mår dåligt psykiskt och därför dels inte kan/orkar arbeta så att jag kan få ihop pengarna själv - och heller inte orkar med de krav mina föräldrar vill att jag ska uppfylla för att de eventuellt skulle bekosta hästen åt mig. (För övrigt fullt rimliga/låga krav för vilken "normal" människa som helst, men inte för mig så som det är i nuläget och varit senaste åren).

Har min underbara hyrhäst på ridskolan som jag såå gärna vill kunna köpa loss innan hon hinner bli allt för gammal :love::cry:
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har framför allt inte råd i nuläget. Inte heller fysisk eller psykisk ork för att orka en egen häst varje dag i veckan.
Drömmen är att köpa gård i framtiden och har ett par egna hästar. Eller i alla fall ha råd att ha en häst och ha den inhyrd (jag ser fördelarna i att ha inhyrd och sambon ser fördelar i att ha på egen gård).
Dessutom vill vi skaffa barn inom ett par år, jag och sambon, så då känns inte det som en bra tid att skaffa sin första egna häst.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag pluggar och har i dagsläget ingen möjlighet att ha häst. När jag gjort en del längre resor jag vill göra, pluggat klart och fått ett fast jobb med en mer fast punkt i livet med ordnad ekonomi är planen att jag ska skaffa en. Vill inte dessförinnan då jag inte vill behöva känna någon osäkerhet över ekonomi och liknande, speciellt då det blir min första helt egna häst. Känns som det finns tillräckligt mycket som kan gå fel ändå :P
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag köpte häst i november 2012. I ungefär fyra år hade jag vetat att jag ville köpa egen häst. När jag bestämde mig hade jag inte körkort och jag hade barn som gick i förskolan. Mina delmål var därför att ta körkort och att båda barnen skulle gå i skolan samt ha lugnat ner så så pass (mina barn var väldigt livliga som små) att de gick att ta med till stallet utan person-, föremåls- eller djurskador.

Det tog mig 10 månader att ta körkort (körde upp i juli 2010). Barnen går nu i ettan respektive sexårs, och båda är sansade och har hästvett. :) Jag är glad att jag valde att vänta och nu funkar det bra att ha häst.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Min situation är lite annan än er känns det som om.Jag är 42 plus. Det enda som hindrar mig från hästköp är kunskap.Har ridit ganska många år på ridskola, rider ännu. Jag är även medryttare sedan 2 år på en jättehärlig häst som tyvärr ska säljas =( . Det känns väldigt bittert att inte ha kunskapen nu kan jag säga.Jag känner att jag inte vet hur jag ska gå vidare för att få kunskapen. På ridskolan rider man ju "bara" och med medis- hästen har jag alltid varit ensam i stallet ( bara 2 hästars stall).Jag HAR inga hästkompisar som har tid att lära mig div, ingen att prata häst med osv. Jättetråkigt.På ridskolan har alla bråttom. Någon som har bra tips? Hur hitta hästkompisar?Brukar inte ha problem med sociala kontakter men det känns som alla har sina hästkompisar "färdigt". Kan inte släppa hästdrömmen, det går inte... Förlåt för deppvarningen, men jag nåste få skriva av mig och kanske kunna bli en glad hästmsk:a igen.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Har en häst nu men hon ska få somna in snart pga skada så jag är på hästjakt igen!

Har heltidsjobb, bil, körkort och lägenhet. Och även stallplats då jag inte tänker säga upp den i väntan på ny häst. Min plan nu är att jobba som bara den och leva snålt fram till sommaren då jag ska ner till Skåne och förhoppningsvis hitta drömhästen ;) behöver spara ihop lite till pengar för att hitta den rätta.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Min situation är lite annan än er känns det som om.Jag är 42 plus. Det enda som hindrar mig från hästköp är kunskap.Har ridit ganska många år på ridskola, rider ännu. Jag är även medryttare sedan 2 år på en jättehärlig häst som tyvärr ska säljas =( . Det känns väldigt bittert att inte ha kunskapen nu kan jag säga.Jag känner att jag inte vet hur jag ska gå vidare för att få kunskapen. På ridskolan rider man ju "bara" och med medis- hästen har jag alltid varit ensam i stallet ( bara 2 hästars stall).Jag HAR inga hästkompisar som har tid att lära mig div, ingen att prata häst med osv. Jättetråkigt.På ridskolan har alla bråttom. Någon som har bra tips? Hur hitta hästkompisar?Brukar inte ha problem med sociala kontakter men det känns som alla har sina hästkompisar "färdigt". Kan inte släppa hästdrömmen, det går inte... Förlåt för deppvarningen, men jag nåste få skriva av mig och kanske kunna bli en glad hästmsk:a igen.

Vad trist att känna så! Det känns ju som att enklaste sättet att träffa hästkompisar är att skaffa häst själv och stalla upp i större stall, hitta träningar och kurser osv med flera deltagare dit man kan åka med hästen. Men om man då inte riktigt vågar skaffa häst för att man inte har några hästkompisar blir det ju lite moment 22.

När hästen du rider nu är såld kan du ju se det som ett tillfälle att komma ut i något annat stall, träffa fler människor och på sikt skaffa både större "hästkrets" runt dig och mer kunskap, det ledde försäljningen av min förra medryttarhäst till i alla fall. Rider nu bl.a. i ett stall med rätt många hästar, ägaren är för det mesta med ut på sin häst och är jättetacksam för att jag brukar passa på att hjälpa henne i stallet när jag är där och på köpet lär jag mig ju jättemycket. Så hoppet finns ju! :D

Annars tror jag på att man lär sig efter vägen också om man nu skaffar häst utan all kunskap men kanske egentligen behöver. Bara man vågar ta hjälp och är villig att lära sig. Folk skaffar ju barn hela tiden utan att kunna någonting från början, men man lär sig ju att bli en bra förälder :)
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag har i princip pluggat hela mitt liv och har inte haft ekonomi för häst. Har lovat mig själv att den dagen jag skaffar egen skall jag ha råd! Inte behöva vända på slantarna för att det skall gå i hop. Ska även ha fast jobb, bil och buffert innan.
Till hösten är jag äntligen klar med studierna så förhoppningsvis blir det häst nästa sommar beroende på hur lång tid det tar att få jobb.
Snart är det min tur!

Rolig råd;)
För tillfället känns det som att jag är den enda i världen som vill ha egen häst men som inte har det:D
Har sjuk häst abstinens för tillfället då det va en heeelll månad sen jag luktade häst sist! Men på söndag blir det körning med kompisens nordsvensk:bump:
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Nu har jag visserligen två hästar (den ena sedan 11 år tillbaka, den andra sen i september), men jag funderar på att ta föl.

Det som hindrar mig är ekonomin. Är arbetslös och vill inte ta något föl innan jag vet att jag har en pålitlig inkomst. Vill dessutom ha ett litet kapital att ta av om något skulle hända.
När allt sånt är ordnat kommer jag nog börja spana efter en lämplig hingst.
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Jag hade tänkt köpa i sommar. Sålde finbilen och har pengar sparade sen innan.
Men nu blir de nog ändring på det iom att jag funderar på att byta jobb mot en utbildning i höst. Eller jag hoppas iaf.

Jag kollar hela tiden på annonser och vet precis vilken slags häst jag vill ha, det kan ändras iofs :D vet hur det var när jag köpte Deci
Har ju haft häst innan och det finns flera saker jag kommer göra annorlunda denna gång. Vet. bes t.ex och sen köpa en ridhäst.

Jag har en jättefin medryttarhäst nu som jag vill lära mig mer på, rida lektioner i vår/sommar och sen har jag en kompis med uppfödning så vill jag rida där brukar jag vara välkommen :) så hästar att rida finns det i överflöd.

Ska spara mer pengar är planen nu iaf!
 
Sv: Alla ni som drömmer om egen häst...

Rolig tråd! :)

Jag är student förtillfället så varken tiden eller pengarna finns! Har dock tagit mina sparpengar och rider nu på ridskola ett halvår tillbaks! Nog det bästa jag gjort på länge :D

Var innan det medryttare i 2 års tid i ett stall med 5 hästar, jag fick otroligt mycket ansvar och dessutom en bästa kompis som hade sin häst där, så det har blivit många timmars äga-egen-häst-prat då! ^^
Har varit medryttare på ett antal hästar sedan jag var 15, fyller iår 23. Så jag har ganska mycket erfarenhet av privathästar och privatstall osv. men efter tiden med min senaste medryttarhäst tyckte jag liksom att jag stannade i min ridutveckling, därav mitt val med ridskola!

Min dröm och mitt mål är väl att en dag köpa unghäst och kunna forma min egen häst! Dock är kunskapen att utbilda min egna unghäst långt ifrån klar, så just nu har jag funderingar på att efter avslutade studier kanske ta en häst på foder i ett år eller så och känna på hästägartiteln, men man ställer sig fortfarande många frågor!
Kommer tiden räcka till? Kommer pengarna finnas? Är jag beredd att prioritera annorlunda? osv osv..
Dessutom är jag inte säker på vad jag vill ha för häst, just därför jag kanske har en dröm om att utbilda min egna unghäst.. Jag vet egentligen inte inom vilken diciplin jag vill vara inom heller...
Jag älskar att hoppa! Men jag älskar att tävla överhuvudtaget! Och jag älskar att ta en galopp ute på ängen eller lufsa i skogen! Jag älskar att jobba med hästarna från marken!
Fast nu medan jag skrev så är ju faktiskt varierad ridning den bästa ridningen! Haha! Jag förvirrar mig själv! ^^
Också det jag längtar till med en egen häst! Att jag kan göra ALLT!
Jag längtar efter dressyr- och hoppträningar, jag längtar efter att lufsa i skogen och galoppera på ängen, jag längtar efter att få longera och tömköra, längtar efter markträningen!
Förlåt för ett långt inlägg, skrev nog av mig lite till mig själv ^^

Och som svar på finapina, tråkigt att din medryttarhäst ska säljas :( Men då kanske du har chansen att hitta en ny häst i ett större stall med fler hästmänniskor att lära känna! Och var inte rädd att fråga om saker och ting! Så fort jag är osäker så frågar jag, även om svaret kanske är uppenbart så är det bättre att fråga! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 045
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp