Alla ni som är Gravida, vilka namn har ni fattat tycke för?

IrishHarmony

Trådstartare
hej allihoppa:)
Jag går i tankarna om vilka namn jag gillar:), är just nu i vecka 21+5 (22) så mer änn halva tiden har iaf passerat..:D
Jag råkar ha ganska dålig fantasi när det gäller namn så jag tänkte att om jag fixar en tråd för oss som är gravida och om alla som vill skriver in de namn som ni funderat över så får man lite förslag själv med:)
Själv så gillar jag lite "ovanliga" namn mer..
Dock så har jag inte kommit på ngt riktigt bra killanamn ännu tyvärr...
här kommer min lista,( namnen ligger inte i ordning ):)

*TJEJNAMN*
*Chelsey
*Kelly
*Keyla
*Celine
*Alexis
*Ally
*Chanel
*Elly
*Melody
*Tyra
*Lilly
*Bailey
*Saga
*Nova

Där var mina tjejnamn som jag gillar:)

*KILLNAMN*
*Liam
*Noel
*Vilde
*Casper
??? å där tog dom slut:( fantasin är inte på topp här direkt:)

så hjälp nu:)

Sv: Alla ni som är Gravida, vilka namn har ni fattat tycke för?

Nu är jag inte gravid men tar mig friheten att svara ändå.

För mig är det jätteviktigt att namnet har en historia i släkten - ett namn som är tidslöst, klassiskt och passar lika bra när barnet är 3 år som 45 år och 70 år.

Kommer ni från eller har ni släkt i ett engelsktalande land? Eftersom du verkar vara inne på just engelska namn? För mig är det viktigt att för- och efternamn passar ihop och ett namn som tex Chelsey Ekström eller Chanel Larsson på ett barn utan engelsk anknytning tycker jag låter så historielöst och konstlat på något sätt.

Nu är jag inte gravid men tar mig friheten att svara ändå.

För mig är det jätteviktigt att namnet har en historia i släkten - ett namn som är tidslöst, klassiskt och passar lika bra när barnet är 3 år som 45 år och 70 år.

Kommer ni från eller har ni släkt i ett engelsktalande land? Eftersom du verkar vara inne på just engelska namn? För mig är det viktigt att för- och efternamn passar ihop och ett namn som tex Chelsey Ekström eller Chanel Larsson på ett barn utan engelsk anknytning tycker jag låter så historielöst och konstlat på något sätt.

hej, tack för ditt svar.. Jag har ingen släkt därifrån å inte heller min sambo.. men vi har däremot en släkt där nästan alla barn heter mer ovanliga namn.. .. dock så är det inte därför jag väljer såna namn men jag gillar helt enkelt det mer..
Jag får liksom ingen känsla alls av att döpa mitt barn till ngt vanligt svenskt namn...
Jag hade själv velat heta ngt mer ovanligt om jag fick välja.. Jag har kollat igenom kalendern efter namn med men faktiskt iget tilltalade mig...
jag gillar helt enkelt ovanliga å kanske namn som har utläskt ursprung...
det är ju dock väldigt vanligt med utlänska namn nu för tiden..

men självklart om man hittar ett svenskt namn typ som man gillar så kan jag ju likagärna ta det men just ni finns hittar jag inga/kommer inte på ngr..
lite därför jag startade tråden för att få tips...

:D

Casper, Jack och Ellen har vi som relativt "klara" namn.. Ska plocka fram den totala listan. Ett ögonlock.

Några av våra förslag:

Valter
Pelle
Vidar
Åke
Edvard
Hjalmar
Gottfrid
Alvar

Doris
Signe
Agnes
Kerstin
Astrid
Lilly
Sigrid

Nu har jag säkert glömt massa, men ungefär så..

hela listan :)

Felicia
Feline
Ellen
Vera
Kelly
Mira
Siri
Charlie
Tilly
Ines
Lovisa
Ottilia
Zoey
Malva
Minea
Stella
Tilde
Louise
Alva

Casper
Alde
Jack
Ted
Eddie
Viggo
Felix
Charlie

Charlie va med på båda :D

Namn är svååårt.

Vi har nästan bestämt vad den lille ska heta, men inte helt.

Blir det en flicka kommer hon heta Astrid eller Klara i förnamn, Marianne i andranamn (efter sambons farmor).

Blir det en pojke så blir det förmodligen en Elis och Gustav i andranamn(efter min farfar).

Samtliga namn jag föreslagit (som sambon i vissa fall ratat väldigt fort).
Flicknamn:
Astrid
Siri
Marianne
Vendela
Klara
Selma
Maja
Elvira
Miriam

Pojknamn:
Tim
Gabriel
Silas
Edvin
Ludvig
Julius
Alvin
Elis
Cornelis
Jack
Billy
Leander
Svante

*kl*

Är inte heller gravid men det hindrar inte att jag har namet klart på min framtida dotter. Hon kommer heta Eira Linnea med Linnea som tilltalsnamn. Båda namnen har en släkthistoria bakom sig.

Den namnkombination som jag ville ha men som min älskling inte tyckte om var Aniara Linnea, återigen med Linnea som tilltalsnamn. Aniara är ett av de vackraste namn jag vet. Varför har män, läs älsklingen, ingen smak för? :P

Pojknamn har jag inget som är så där jättebestämt jag tycker att Sebastian är fint men eftersom ett av syskonbarnen heter det så kan det ju bli lite problem. Pojknamn är väldigt mycket svårare än flicknamn måste jag säga.

Vi ska få en pojke så därför blev det rätt naturligt att vi har diskuterat mest pojknamn :) Här är vår favoritlista:

Edvard
Edvin
August (mest inne på detta just nu, men efter RUL tyckte inte sambon att "han såg ut som en August", så nu är vi tillbaka på ruta ett igen:D)
Ture (min sambo tycker mycket om det namnet, jag känner väl njaaa..)

Om vi hade fått en flicka skulle hon troligtvis fått heta något av dessa namn:
Tilda
Elvira

Ang utländska namn så heter vår dotter Chelsea. Och till det ett vanligt -son namn ;)
Har hittills bara fått positiva reaktioner på namnet, dock frågar många varför vi valde det, eller ja de flesta gissar direkt varför och har rätt: vi har ett stooort fotbollsintresse, och namnet kändes helrätt för oss. Inget bara taget ur luften utan det kommer från vårt engelska fotbollsintresse (sambons favoritlag, men jag kunde ej få till ett namn ur manchester hehe) och är samtidigt ett vanligt flicknamn i england.

Tycker om namn som betyder ngt för oss. Andranamnen Mary o Margareta är släktnamn.

Några av våra förslag:

Valter
Pelle
Vidar
Åke
Edvard
Hjalmar
Gottfrid
Alvar

Doris
Signe
Agnes
Kerstin
Astrid
Lilly
Sigrid

Nu har jag säkert glömt massa, men ungefär så..

Glömde Melker och Alfred, med tanke på att vi väntar en gosse..

Där fick jag ngr till namn som jag tyckte om till min lilla lista:)
charlie,ludvig,alvin och malva gillade jag:)
thanks...
:D

Tyra och Saga från din lista var de enda namn som föll mig i smaken (möjligtvis Elly också men där tycker jag att Elsa är vackrare).
Isak hade jag gärna döpt min son till om det inte varit "upptaget" av en nära släkting i samma ålder.

Nu är jag INTE gravid igen ha ha! MEN jag gillar korta, enkla namn som ska stavas som det låter för mig går Cevin ex fetbort (det ska inte uttalas Kevin heller utan Sevin enligt gängse stavningsregler). Som lärare har jag sett att det INTE är kul att inte kunna stava sitt namn själv om man går typ i tvåan för att det är så krångligt (barn med läs-och skrivsvårigheter) samt att det alltid blir smeknamn ELLER att kompisarna inte fixar att stava ditt namn korrekt (och där behövs inga läs-och skrivsvårigheter för de längre i mitt tycke felstavade namnen, alt bara långa krångliga).

Mina barn har enkla första namn. (tyvärr från topp-20 vilket egentligen var ett krav att det inte skulle vara men det verkar ändå vara bättre spridning på namn idag än för 20 år sen sällan man får många med samma namn i klassen numera.) Andra-namnet är min äldsta döpt efter min morfar och yngsta efter makens morfar.

Jag är inte heller gravid, men om jag här och nu skulle få ett barn skulle det nog få heta Alex (ja, bara Alex, inte Alexander) om det blev en kille och Isobel (Isabel och Isabella är också fina namn, men aldeles för vanliga för min smak :) ) eller Celine om det blev en tjej.

Självklart är namnval personligt och man kan ju ha massor av olika anledningar till att välja ett namn (som voltis tex efter ett fotbollslag! ja hejudamig! :p;) ). För min del är i namnväljandet just historia och släkt allra viktigast.

Av de namn du radar upp tycker jag Elly var finast! Jag är ju själv riktigt insnöad på gamla namn och älskar namn som Björn, Nils, Vilhelm, Ingrid, Selma, Elsa, Ella osv :)

Hoppar in här lite :D v27+2 idag och namn tankarna har börjat snurra :crazy:

Som flicknamn har vi nästan bestämt oss för Clara, inget släktnamn eller liknande. Kommer faktiskt från tv-programmet Chuck :o vars syster fick en flicka som skulle heta Clara, jag fastnade direkt!

Andra flicknamn vi har i tankarna är Linn och ett till som jag glömde nu! Dumma gravida hjärna :angel:

Pojknamn är svårare... Har en son som heter Oskar, ett släktnamn på sambons sida och de två andra namnen är också från släkten...
Nu känns det inte lika noga att ha något från släkten som förnamn, kommer säker bli i andra namnen för att det ska bli lite "rättvist"...
Har inte några fina flicknamn direkt i släkten, de som finns är lite väl gamla för min smak...

Det jobbiga är att det är många i vänskapskretsen som ska ha barn innan oss, vi är näst sist! Och jag är rädd att någon kommer norpa mina namn jag bestämt mig för! Hur gör man då? Hur nära är det ok att döpa sitt barn till ett namn som är "upptaget"?
Gjorde misstaget att döpa min nya häst till Jack, hade helt glömt bort att sambons systers barn hette det och vilket liv det blev! Till saken hör att de bor ca 40 mil bort och vi har ingen kontakt annat än att vi va vänner på fb. och försäljaren behövde veta namnet på en gång utan någon förvarning! Så nu är man hatad av sambons systrar :eek:

Min dotter är 11 och ser fram emot att få egna barn så småningom. Hon har redan skrivit en lista på vilka namn barnet/barnen ska ha, och flicknamnen du skrivit upp här, är nästan identiska med hennes lista! Namn som jag kanske inte skulle tänkt på, men som hon älskar! Så - du är kanske på rätt spår? Det är nog namn som kan kännas rätt när tiden är inne!

Själv älskar jag namnet Gwendolyn, men valde bort det eftersom jag inte ville ha ett smeknamn som hade samma namn som konkurrent-tidningen Wendy.......
Rose är ett annat namn som jag bara älskar!
(Ja, lite engelska eftersom Pappan är engelsman. Bland di svenska älskar jag Anna!!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka