Alla dessa medlemmskap och licenser

doleron

Trådstartare
Inför nästa år har jag börjat kolla på vilka klubbar/föreningar/organisationer man ska gå med i och allt det gör mig helt snurrig!

Hittills har jag hållt mig till WRAS tävlingar och alltså bara behövt ett medlemsskap i en WRASklubb, en licens till mig och en till hästen. Men nu känner jag att det kanske vore kul att komma ut på lite andra tävlingar och då blir det mer av en djungel!

För att underlätta lite kan jag ju skriva hur läget är:

Hästen är en Morgan
Bor i Skara
Vill gärna kunna tävla lite olika grenar, men främst reining
Vår nivå ligger rätt lågt, tänk D-C nivå
Har livstids WRASlicens på hästen

Så alla ni andra som tävlar mycket, vad är ni med i, vad tävlar ni och vad har ni för hästar?
Vilka klubbar och organisationer är värda att satsa på, alltså vilka medlemsskap ger tillgång till flest tävlingar?

Sv: Alla dessa medlemmskap och licenser

Ska du köra reining är ju SRHA att föredra.. Åk dit i helgen och hör med dom om du inte fattar, du har ju inte så långt. ;)

Ja men vilket är smartast då, srha eller nrha? Som jag förstått är det ju olika klasser där också. Vad är vad och vilka hör ihop med varann?

Usch, det där med licenser har jag med funderat på.. Och alla organisationer hit och dit!
För enkelhetens skull håller jag mej hos WRAS.

Nu kan jag mycket väl ha helt fel, men jag tror att NRHA är högre nivå än SRHA.

Jag är med i APHA, (där jag även behöver en amatörlicens till mig), AQHA, SWR och SRCHA. Skippade SRHA i år eftersom jag ville satsa mer på kossorna.

Hade samma bekymmer som dig i början på året :cool: Fick näsblod av alla olika medlemskap och licenser!

Aha så då kan behöver jag alltså inte bry mig om NRHA alltså :idea:
Men hur är det med licenser inom aqha/apha? Jag som isåfall bara kommer tävla allbreed klasser, behöver man licens för det?
SRCHA har väl bara kosseklasser eller har jag blandat ihop det?
(Mycket nu med ny termin och allt detta man ska hålla reda på också ;) )

Varför kan det inte bara finnas en ultimat licens och medlemsskap man kan lösa som gör att man får tävla i ALLT man känner för. Skulle ju vart guld :love:

Varför kan det inte bara finnas en ultimat licens och medlemsskap man kan lösa som gör att man får tävla i ALLT man känner för. Skulle ju vart guld :love:

Då hade det varit 100 trådar om hur orättvist det är att behöva tävla mot proffs, tränare och gud vet vad. :grin:

Inom AQHA/APHA/NSBA behövs inga licenser, bara medlemsskap. Olika medlemsskap utifrån vilken typ av ryttare man är, Novice Amateur, Amateur/Non Pro och Open. Inte så svårt.

För att vara Novice finns det en maxgräns på hur mycket meriter (poäng) man får ha, Amateur/non pro är någon som inte tränar/rider andras hästar eller tränar/hjälper någon mot ersättning och Open är de som gör det, tex tränare.

All Breeds klasser vet jag inte vad som gäller för.

Jag vet att jag inte måste, men vill man tävla allbreed-klasser på deras tävlingar måste man ju det...

Ja det är klart, finns ju alltid nackdelar med allt :o

Alltså, jag som är helt ny och bara tävlat WRAS innan får lösa Novice medlemsskap :)

Kaktus:
Hmm licens 500 för hästen plus medlemsskap för mig 300 :crazy:
Men som jag förstår så behöver jag som nonpro "bara" vara med i SRHA och inte NRHA

Jag tror att det räcker om du är medlem i SQHA/SPHA för att rida allbreedsklasser på deras tävlingar :) (borde stå i proppen till tävlingen, annars kan du ju maila dem)

I NRHA landar du på 150 dollar (idag 1035 kr), för medlemskap + Non Pro Declararation och hästlicens.

Men som jag förstår så behöver jag som nonpro "bara" vara med i SRHA och inte NRHA

Det är helt upp till dig själv om du vill gå med i en av föreningarna, eller båda.

Ja det räcker med aqha/spha

Shit så dyrt! Tror verkligen det får räcka med srha. Vill ju inte vara med i allt men bara så man får tävla lite mer än wras :) måste ju passa på så länge man har nära till axvall

Vad kul, blir det till nästa år det eller?

Funderar iaf på SRHA och ev sqha/spha också beroende på hur mycket cash jag har

Jag vet att jag inte måste, men vill man tävla allbreed-klasser på deras tävlingar måste man ju det...

Rätta mig om jag har fel men Nej, du behöver inte vara medlem i SQHA/SPHA(svenska underföreningarna till de amerikanska rasföreningarna AQHA, APHA. ) för att rida allbreedsklasserna på deras tävlingar.

För att rida rasklass hos AQHA,SPHA i sverige så krävs ENDAST medlemskap i de amerikanska föreiningarna (AQHA,SPHA) det är där resultat och poäng etc. lagras.
MEN självklart vill gärna de svenska underföreningarna ha så många medlemmar som möjligt så Office Chargen brukar vara väsentligt mycket billigare vid medlemskap i den svenska föreningen än om du inte är medlem.
Så ska du tävla på mer än EN tävling under en säsong hos respektive förening så är det BILLIGARE att bli medlem med billigare Office charge än att betala två eller tre dyra office charge avgifter...

Sen kan man ju självklart vara med i de svenska föreningarna av rent intresse för rasen och för att stötta föreningen ! ;):D

Nej du har fel. I proppen står det alltid att medlemskap krävs för att få starta allbreed

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Dressyr Hej alla! Tänkte starta en tråd om bohuscupen 2017 för de som tävlar dressyr på storhäst. I år ska min lilla klubb fått ihop totalt 2...
Svar
0
· Visningar
920
Övr. Grenar Jag har blivit med ungponny och nu är det dags för mätning. Hur går jag till väga? Jag har skaffat ett konto på TDB och jag har mejlat...
2
Svar
20
· Visningar
5 998
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 690
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar