Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Nej precis, det är ju inte mer med det, man slutar rida för en tränare om man känner att man inte kommer vidare, det är ju mycket svårare med just veterinärvård som man ibland måste ha till sin häst.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Även jag har råkat ut för detta. Hästen var halt på 3 ben, behandlades totalt 11 ggr tror jag under 1,5 år. De hittade aldrig någon grundorsak utan symptombehandlade. Han fick vandra vidare innan vi hittade felet tyvärr.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Här är en till som tappat lite tillit till klinik/vissa veterinärer, i alla fall när det kommer till hältutredning.

Det krävdes in och ut från en välrenomerad klinik 4 gånger utan att något kunde konstateras.
För mig är det helt obegripligt om hästen visar hälta som "vandrar" och man inte kan finna några som helst tecken på vars problemet sitter i benen..och ändå fortsätter man böja, bedöva allt en gång till..för att leta efter vad??

Jag var livrädd att stå där med en häst som hade ont men ingen kunde hitta något på och jag tror det är så i många fall tyvärr.

Det hela slutade med att jag ville ha fler ögon på hästen eftersom att de på kliniken inte verkade förmå sig att höra sig för hos andra kliniker/kollegor. Jag kontaktade min et som faktiskt kunde hitta själva kärnproblemet, behandla och sedan så var hältan borta.
På återbesök på klinik där hästen friskförklaras, när jag berättar det som faktiskt var lösningen på problemet ser de ut såhär ungefär: :meh: De ville aldrig komma i kontakt med et eller något för att kanske utbyta erfarenheter eller liknande.

Jag kommer därför hädanefter aldrig att ge mig utan jag kommer låta ett flertal expertiser titta på hästen om det är minsta lilla diffusa problem.

Problemet när det blir såhär, tror jag är att ingen häst är lik den andra även om det finns symtombilder som till majoriteten stämmer på de flesta. När det då skiljer sig så vågar man inte gå på andras erfarenheter utan håller sig fast vid vad som ska vara eller enbart sina egna uppfattningar..vilket kommer att bli riktigt fel tillslut.
Jag uppskattar hellre att flera stycken veterinärer tex pratar/resonerar med varandra än att bara fortsätta söka i blindo, för alltid är det någon som påträffad det där "unika" tidigare och funnit en lösning.

Den jag litar på mest är den med bra erfarenhet men också ett öppet sinne som kan säga "nähä, detta funkade inte men då vet jag andra saker vi kan prova" än de som slutar vid "detta ska funka, men det gjorde inte det??"..Detta eftersom att det är djur vi har att göra med, de kan inte prata och i mycket får vi gissa oss fram men när det kommer till den som skiljer sig från mängden så kan man inte ge upp för det och man måste troligtvis höra sig för om andras erfarenheter samt acceptera att man inte hade mer att komma med.

Jag hade velat reklamera vårt besök till den kliniken, men eftersom att det hade varit så krävande med bevisföringen så orkade jag helt enkelt inte. Främst så är alternativ behandling fortfarande långt ifrån godkänt i vissa kretsar. En del veterinärer har nära samarbete medans andra flyr det som pesten bara för att det inte finns några vetenskapliga studier riktigt som kan styrka att det hjälper. Men att det faktiskt kan hjälpa i vissa fall är helt enkelt inte godtagbart i vissas ögon..
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Jag tror att det finns gott om klåpare inom alla yrken.
Men inom de flesta hästyrken så krävs inte bara att man pluggat in vissa saker. Det krävs känsla och öga för att bli bra.

Jag är mycket kinkig med vem jag anlitar till mina hästar. Det gäller tränare, hovis, vet och annat.
Jag går på rekommendationer från andra som jag har förtroende för och bildar mig sen också en egen uppfattning om dem. Jag har rätt mycket erfarenhet iom att jag själv är i branchen och har en del kunskap. Så jag vågar mig på att ha åsikter själv om en del saker.

Jag har iom mitt jobb som tränare(som gör mkt problemlösningar och rehab) också varit i kontakt med många olika veterinärer, tränare, hovslagare, sadelfolk, behandlare av annat slag etc. Och träffat hästar de behandlat, skott, provat sadlar till, tränat etc.
Så jag har hört och sett väldigt mycket.
Jag är skarpt kritisk till skvaller inom den här branchen. För den är otroligt smutsig! Det är mycket skitsnack!
Men jag blir vaksam om jag hör extremt mycket om någon/något företag.

Även jag har varit med om att man missat saker som hästar sen dömts ut för rätt akut av annan vet.
En del tror jag bara inte har känsla nog för tex hältutredningar.
Där kan krävas öga och känsla som en del inte har.

Jag tror också det blir problem iom att de flesta tex vet och sadelutprovare inte själva kan rida på någon högre nivå eller har utbildat en massa hästar dit.
Då kan man både ha problem med att förstå hur bra vissa hästar BORDE kunna röra sig med sin exteriör. Man reagerar då inte på att den är ofräsch. Eller på att sadeln kanske bör vara lite annan.
Jag har ju själv sett när man anser att hästen rör sig "jävligt bra genom kroppen/över ryggen" när jag som känner ekipaget ser att den spänner till enormt. Som tränare är ju det något jag måste ha en viss känsla för om jag vill kunna utveckla ekipage eller tom säga åt dem vid ett första möte att de måste åka till vet med hästen. Det vet jag dock att många tränare inte heller kan.
Man kan heller inte riktigt ge individanpassade rehabprogram/träningsupplägg om man inte riktigt förstår det.

Jag tror att man i Sverige gärna fokuserar mkt på att ridningen är en hobby och ngt trevligt. Man ser att ha häst som en rättighet.
Och man väljer tränare, vet, hovslagare etc efter hur trevliga och socialt kompetenta/villiga att spela det sociala spelet de är mer än hur kompetenta de är.
Jag vet många som inte VILL höra då man talar om att saker bör ändras i hästhållningen. Man kan förlora kunder på det.
Vissa av oss väljer att skita i det för att inte behöva stå där lite senare med kunder som har sjuka/halta/otrevliga djur.
En del väljer dock att bara säga det ägaren vill höra.
Det vet jag iom att vi är många som diskuterat det genom åren. Och vissa erkänner det som medvetet val, att hålla käften om saker man vet är fel.

Jag har valt en vet som själv tävlat svårklass dressyr och arbetat med att utbilda hästar. Hon är mycket kompetent inom det veterinära och har öga.
Däremot är hon rak och lindar inte in. Toppen tycker jag!
Det vet jag dock att en del inte klarar.
Detsamma gäller mina tränare och min hovis.
De är väldigt kompetenta. Men jag rider inte för dem för att jag ska bli jamsad med. Jag kan lita på att de skulle säga till mig om jag har kass utrustning, dålig hovvård, ofräsch häst etc..

Sen ska man ju veta att det är mänskligt att fela. Och att alla kan ha en dålig dag. Helt ok tycker jag!
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Jag har råkat ut för en "sakkunnig som kände hästen sen förr" som jag hade (fd. travare) och enligt denne så gick hon alltid utan täcke och satte päls som en björn och frös aldrig. Jag förbannar mig än idag att jag lyssnade på idioten för hästen fick kolik en kall senhöstkväll så distriktaren fick komma ut och ge kramplösande (en underbart vänlig och kunnig Irakier som tom. hästen smälte för). :)
Innan han lämnade oss sa han "den här hästen kommer ALDRIG att sätta vinterpäls och skit i vad andra säger utan klä på henne lika mycket som du klär på dig" så från den dagen fick hon ha vintertäcke från senhösten och ända till våren, samt värme i stallet när det var som kallast. Halmtjockleken i bädden ska vi inte tala om, den gick henne till knäna och höet var aldrig slut utan hon hade fri tillgång. :p

Det var enda gången hon blev dålig på dom 17 år som hon var kvar här och hon avlivades här hemma 25 år gammal pga. ålder och en akutskada sista morgonen (halkade när hon rullat sig och slog sönder nåt i korset.)

Jag har haft tur med mina hästar, dom har varit friska som nötkärnor in i det sista.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

- Hovslagare som verkade min häst så illa på enbart två besök att det var blödningar på alla fyra hovarna. Min ordinarie hovslagare fick tårar i ögonen av det dåligt utförda arbetet.

- Var med på klinik med kompisens häst fyra gånger. Första besöktet släckte de väll typ allt som gick att släcka men hästen rörde sig inte bättre för det. Sprutade hb knä samt kota fram. Andra besöket samma visa, konstaterade att hästen inte var bättre - sprutade hb knä igen. Tredje besöket fick deras kiro kolla igenom, sprutade hb knä IGEN. Fjärde besöket ville det spruta hb knä IGEN trots att hästen inte blev bättre när de sprutat leden tre gånger samt inte rörde sig bättre när leden var släckt. Fick remiss vidare - det var SI leden och hästen fick tas bort.

- Hovslagare som sömstack min häst på två hovar TVÅ GÅNGER PÅ RAKEN.

- Tränare i dressyr som tyckte det var en utmärkt ide att alltid rida med händerna vid knäna.

Jag går mycket på rekommendationer när jag anlitar folk. Åker hellre många timmar med hästen för att komma till Den veterinären när åkomman är diffus. Hovslagare vill jag ska ha hemsida alt. facebook sida där man kan få se bilder på hästar de har som kunder.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Är detta något specifikt för hästvärlden frågar jag? Ingen är felfri och missbedömningar görs hela tiden. Alla gånger de faktiskt har rätt, vilket jag tror är de flesta, kan vi inte fokusera på det istället?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

En hopptränare som ex själv rider väldigt bra och framgångsrikt, men som trycker ner sina elever, vad är det för tränare egentligen? Det har jag upplevt och hädanefter väljer jag att träna för tränare som peppar mig, givetvis vill jag ha råd så att jag förbättras, men jag vill inte känna mig ledsen eller uppgiven efter en träning, då är det fel.

Det där har jag själv varit med då jag nyss köpt min första häst och jag då passade på att åka på ett ridläger med honom för att lära känna honom ordentligt. Och ridläraren talade om under hela lägret hur dålig jag var som ryttare och det var synd om hästen som inte hade en bättre ryttare. Vilket resulterade i att jag åkte hem en dag tidigare från lägret eftersom jag kände att det inte gav mig nåt.
Efteråt mailade jag ägaren till ridlägret och framförde mina synpunkter om ridläraren men fick aldrig nåt svar.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

En häst i stallet backade på lite skit, blir blockhalt direkt och får åka till djursjukhus med ambulans. Väl där undersöks hästen och ägaren får beskedet att senorna klarat sig trots allt, dagen efter ändras beskedet till att ena senan är av och andra ordentligt tilltygad - var bara att avliva tyvärr. Fattar inte hur man kan missa något sådant.. Diffusa hältor är en sak, men när saker är helt av?!:mad:
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Det är extremt få, och jag är säker på att de flesta fall av felbehandling inte ens blir anmälda just pga att folk vet att det inte hjälper. :(

Samma veterinär var på väg att spruta min häst, som han gett så mkt domosedan inför en ultraljudsundersökning (ytlig) att han knappt kunde stå på benen, med iv sulfa. Som tur är hade jag precis läst i Ridsport att kombinationen domosedan+sulfa kan vara dödlig (hjärtat stannar) och om en veterinär som blivit fälld för att ha dödat en häst, så jag hann stoppa veterinären innan han satte sprutan. Det står i fass att dessa mediciner absolut inte får kombineras! Men tänk om jag inte vetat om det??? :crazy:

Kan tillägga att hästen är jättesnäll och hade inte varit något som helst problem att göra undersökningen utan sedering för en annan veterinär....
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

En annan häst tog sig in i hagen till min och de slogs som fan med söndertrasade bakben som följd. Tog ut veterinär som absolut inte tyckte att det kunde röra sig om vare sig senskador eller frakturer och tyckte att jag skulle rida som vanligt. Hon böjde sig knappt ens ner för att kika på benen :meh: Eftersom hästen verkade ha så ont litade jag inte på det utan behandlade det som en senskada och promenerade, lindade benen osv. Tog sedan ut en annan veterinär som tog saken mer på allvar och gjorde ultraljud och det visade sig så klart att det var just en senskada hästen hade! Då blev man ju förstås rätt irriterad :meh: Som tur var hade jag behandlat skadan rätt, så det var bara att fortsätta på samma sätt så läkte den ihop riktigt bra :)
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Även stora kliniker kan göra fel. Var där med en häst som behandlades i båda framknäna 3 ggr. O han blev friskförklarad men hästen haltade ju lika mkt, och han gick på snedden. Jag pratade med veterinären om detta och hon menade på att jag skulle rida den för den behövdes stärkas upp. O jag sa att nej, denne rider jag inte på. Gick till en annan vet o han hittade en inflammation i höger kota. Efter 2 behandlingar så var han haltfri :) Jag är glad att jag lyssnade på mig själv, och inte red hästen så som den första veterinären menade på.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Ush vad trist att det är så. Men händer det inte att försäkringsbolagen anmäler? ofta är de ju de som betalar de största summorna?

Här kan man ju tänka att försäkringsbolagen som sagt skulle kunna vara ett utmärkt påtryckningsmedel. En liten hästägare kan man lätt platta till, men om Agria kommer och kräver ersättning från typ behandlande veterinär/s försäkring/whatever så kanske det skulle börja hända något.

Intressant att höra om det hänt någongång?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Han gjorde ett utmärkt ultraljud där man konstaterade att bärbensknölen var bortsprängd, det fanns endast en tredjedel kvar av hans stora lårmuskel, han hade nervskador runt anus och svans och behöver jag tillägga att han fick åka omedelbart till himlen?

Hade hästen fått den skadan i boxen alltså? Hade vet någon teori om hur det hade kunnat gå till, hur gör man när man spränger bort skelettdelar utan att det syns på utsidan?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Ja du, hästar är väl det enda djur som kan slå ihjäl sig på fyra släta väggar. Jag har ingen aning om vad hästen har gjort men troligtvis har han väl halkat omkull på något vänster trots en tjock ströbädd. Det får jag aldrig veta. Det måste till en fruktansvärd smäll för att åstadkomma en fraktur på bäckenet. När skadan var alldeles ny så var ju förstås den stora lårmuskeln väldigt svullen men som jag har skrivit så har alltså en hel hög med väl ansedda veterinärer undersökt min häst från dagen det hände och inte sett den egentliga skadan. Det blev alltmer tydligt vartefter tiden gick och svullnaden gick ned.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

kl

3 klinikbesök med hältutredning vid första, "förtjockad i en sena" var diagnosen, vid tredje besöket rekommenderades avlivning då hästen gått från ½ grad halt till 2... "Hela leden har nog kapsejsat". Hen skulle även nödvändigt göra böjprov på kotleden trots 2-gradig hälta och 2 böjprov innan vid tidigare besök.
Åkte till en annan vet, tog 2 timmar, gaffelbandsfästet hade lossnat från fästet :/ Hade jag fått veta det 2 månader innan när jag började med hältutredningarna hade jag kanske kunnat rida stoet idag.

Jag tror att man kan hitta, spec veterinärer, som är bra på olika saker. Den första jag träffade var inte bra på hältor och ben helt enkelt. Den andra är en gud när det kommer till sådant. Man får nog försöka hitta folk genom att andra använt dem först. Så man vet om de är bra.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Ush vad trist att det är så. Men händer det inte att försäkringsbolagen anmäler? ofta är de ju de som betalar de största summorna?

Mitt försäkringsbolag tyckte att jag skulle anmäla en vet (gjorde en helt onödig op, opererade den delen av tarmarna som var frisk..), men orkade inte. Hästen var död och känns osannorlikt att vet skulle få nåt annat än i bästa fall en knäpp på näsan:(

*kl*
Annars har jag generellt väldigt dåligt förtroende för veterinärer numera.
Dom senaste grejorna:
En häst som inte kunde resa sig av sig själv. Där sa vet att hästen legat fast, blodprovet visade klart på detta.
Slutade med djurambulans till Hbg där hästen avlivades pga wobbler (hur första vet läste blodprovet får vi aldrig veta, Hbg förstod det inte).

Har nu haft två hästar på klinik för att kolla tänderna. Båda hästarna har haft mer eller mindre problem med styrning/tunga. Den ena joxade även med tungan utan bett. Ingen av hästarna hade hakar/vassa kanter (den ena har varit på kliniken ett antal ggr för att justera tuggytan som var lite sned) enligt dom.
Fick höra av andra att den kliniken är glada för att lämna vassa kanter så fick tipset att åka till en annan - där hakar och rejält vassa kanter hittades:mad:. Vill inte tänka på hur mycket pengar jag lagt ut i onödan och hur länge hästarna gått och haft obehag i onödan:crazy:
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Det finns ingen man kan lita på. Hästen säger ju inte så mycket, och det som den säger är man förhoppningsvis som ägare bäst på att fånga upp. Men sedan ska ägaren tolka och i sin tur förmedla detta till tredje part på ett sätt som går att förstå. Det är upplagt för missförstånd och fel.

Jag tror på att försöka bilda sig ett kontaktnät med personer man litar på. Folk man kan fråga och stöta och blöta lite om det inte handlar om akuta problem - då får man lita på vad man uppfattar och kan. Folk som kan hjälpa att bygga upp erfarenheten bit för bit för varje situation man hamnar inom. Sen tycker jag att man ska vara väldigt källkritisk. Gör den här produkten/tjänsten verkligen det som den utger sig ska göra? Finns det några faktiska bevis? Vem, förutom den som säljer och ryttaren som de sponstrar tycker att det är väl investerade pengar, och i så fall varför? Finns det bättre lösningar som åtgärdar problemet snarare än symptomen? Sen gör alla som de vill och spenderar pengar på det som de anser vara viktigt eller roligt. Men nya hästägare ska inte behöva tro att hästen kommer bli allvarligt skadad/sjuk om den inte har ett rejält stalltäcke och stallindor med kylgel-pad under i kliniskt testad silikon och blå trögflytande vätska i celler som inte framgår vad det är för något. Men det finns faktiskt folk som inte ens reflekterat över att det finns ett alternativ till att linda benen varje kväll - ja förutom det mycket tidssparande stalldamasken med kardborrstängning då.

Visst finns det arroganta och självgoda veterinärer, men även de duktiga, självsäkra och öppna gör många fel. Det är naturligt. Antingen lyssnar veterinären för mycket på vad ägaren säger eller för lite. Vissa ägare är mycket duktiga på att lyssna på och analysera sin häst, en del av dessa är också bra på att förmedla vad det upplevda problemet är och en del av dessa i sin tur har självförtroende nog att våga ha en diskussion med veterinären och inte bara stillatigande nicka och kanske rätta någon missuppfattning. De här personerna har förmodligen en mycket bättre bild av hästvården än alla andra. Likadant med humanvården. Ibland måste man till och med spotta i näven och ryta till för att få man man kan förvänta sig. Men alldeles för många "det borde de ju märkt, kan man tycka" tror jag inte skulle blivit märkta med annat än om dynamiken häst-ägare-veterinär varit bättre.

Men sen finns det mycket inom ridsporten som känns som rent pengainfångande. Att folk köper snordyra märkesprylar utan annat mervärde än själva märket, glittrigare stenar och i bästa fall något finare läder är en sak, och den stör mig inte särskilt. Alla har sin hobby. Men sen kommer alla "det här är du skyldig hästen om du bryr dig om den"-varor. Fyrtiotolv olika fodertillskott med ämnen som inte finns några rapporter om att hästar normalt sett lider brist på eller som i värsta fall inte hästens mag- och tarmsystem kan ta upp i given form över huvud taget. Paddar, lindor, skydd, täcken - massor med saker man måste ha för att hästen ska ha ett bättre liv.

Men sen kommer den biten som sticker mig mest i ögonen. Klåparna.

De där sadelutprovarna som gått en kvällskurs och därmed är certifierade och naturligtvis väldigt duktiga. Eller? Härligast är de sadelutprovarna som gått en kvällskurs hos ett specifikt märke och därmed är certifierade och säljer/provar ut endast detta märke.

Hästviskare/-psykologer - skicka ett tagelstrå och 750:- så ska jag som aldrig sett din häst berätta för dig som umgås med din häst dagligen vad din häst har för problem. Yes?

Bioresonans (BIOCOM)- låt mig övertyga dig, genom lite medicinskt låtsasspråk, att molekylerna i kroppen sänder ut signaler med frekvenser som man kan läsa av och analysera och se om man har lite problem med t.ex. kattallergi-frekvensen. Min maskin kan egentligen inte mäta de frekvenser som krävs men jag försöker ändå få det att låta lite som nån avspinn från NMR (fast utan verklighetsanklytning). Typ lite molekyler, lite frekvenser och magnetfält - vad mer kan man kräva egentligen?? Om du verkar lite tveksam kan jag visa dig en hemsida där en professor (som inte verkar existera) berättar om väl genomförda kliniska studier (som ingen kan hitta några rapporter om) som kan intyga att det fungerar! Räddningen är här! HIV, cancer, allergier och autoimmuna sjukdomar kan äntligen behandlas! Som vi har väntat.

Homepati - Jo, jag lovar, vatten minns faktiskt vilka ämnen det har blandats med när det väl spätts så mycket att molekylerna i ämnet mycket väl kan vara helt borta. Bara de som blandats i specifierade doser under specifierade tider och rörda åt ett speciellt varv förstås. Annars hade det ju kunnat dra sig till minnes den där gången då det spolade ned en dinosauriebajs från södra kusten på Pangea, och det hade ju kanske inte haft så mycket positiv verkan på soleksemen. Det finaste är att i händerna på en homeopat kan man ta medlet och späda med lite mer vatten så får det lite extra styrka. Billigt och bra. Ja kanske inte för dig som hästägare förstås, men homeopater måste leva de också.

Zonterapi - Jomen alla andra säger ju att det funkar, så det är lugnt. Vem bryr sig om undersökningar liksom, vetenskap är bara dravel som vi alla vet. Nästa gång jag får hjärtattack ska jag minsann ringa min zonterapeft!


Bla bla. Hästar har ingen placebo-funktion. Misstänker du att hästen har ont eller är sjuk? Åk till en veterinär/klinik du litar på och gör en hälsoundersökning. Verkar den varken vara sjuk eller ha ont? Ta med familjen på biokväll istället!
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Ja, stackars oändligt snälla häst och stackars matte som får leva med vetskapen om att han var svårt skadad i 10 veckor innan han fick slippa sitt lidande!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp