Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Wembley

Trådstartare
Som rubriken lyder:

Vem kan man egentligen lita på? Jag råkar själv ut för det gång på gång i hästvärlden, trots 35 års hästägande. Jag hör stallkompisar och vänner till dem som råkar ut för det. Det gäller equiterapeuter, veterinärer, hovslagare, sadelutprovare. Ja kort och gott "experter" inom dessa områden som gör ett dåligt jobb.

Några exempel:
– En hästvän vänder sig till 5 olika sadelutprovare innan hästen får en korrekt utprovad sadel.

– Hästen får en gipsad hov, fast i själva verket ingen hovåkomma har diagnostiserats och åkomman senare visar sig vara en knäledsinflammation.

– En heldags utredning (+ återbesök) av diffusa rörelsestörningar och märkliga protester på välrenommerad klinik slutar med diagnosen kotledsinflammation bak, men ingen ser en illa tilltygad lårmuskel som visar sig vara orsaken till hästens problem.

– En equiterapeut kollar på en bogspark och beskriver skadan som ytlig, när ett bogfäste är trasigt.

– En häst med 1-2 gradig hälta kommer hem blockhalt igen efter besöket, för att hoven skurits upp felaktigt. Hästen blir konvalescent i nära ett år.

– En häst blir snedverkad av en nyutbildad hovslagare.

Har ni fler exempel? Hur vet man att man vänder sig till rätt instans i hästvärlden eller är det omöjligt? Det här är svårt tycker jag. Hur reklamerar man dåliga tjänster? Går det?

Nyfiken på era erfarenheter och tankar kring hästrelaterade tjänster.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

7 timmar på klinik och man fokuserar på fel ben visar det sig.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Å fy fanken. Hur uppdagades rätt ben till sist? Hann de behandla fel ben också? :O
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

När min häst var halt så sprutades hon i många leder; knän fram, haser bak, båda bogar, båda höfter. Och var på 3 klinikbesök, och hästen blev ändå inte ohalt. Röntgen visade ingenting heller.

Sen efter en längre vila besökte vi ET som konstaterade låsning i Si-lederna och hästen blev helt ohalt därefter.. Aldrig kommit tillbaka efter 3 år..

Duktig välkänd vet. på stor klinik! Usch! :nailbiting:
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Det är skitsvårt det där, när man inte vet vad som är fel. Vem ska man vända sig till?

Och inom hästvärlden finns det så många experter som visar sig ha ringa kunskaper. Man känner sig jäkligt liten när man studsas som en boll hit och dit och lägger tusentals kronor på tjänster som inte utförs professionellt :mad:
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Det är precis samma på humansidan. Tog mig flera läkarbesök innan man kom på att "ojdå, ett hb på 52" Borde man ju ganska lätt kunna hitta tycker man. Min syster var felmedicinerad i 8 år och hade flertalet svåra psykoser och depressioner. Rätt medicin (vände sig till en privat läkare) så är hon äntligen på rätt väg.

Har därför lite svårt att lita på dessa experter, jag lyssnar gärna och följer naturligtvis de råd jag får vid ett vetbesök, men som sagt att verkligen tro djuret får rätt behandling, det vet jag egentligen inte. Men det är ju inte så mycket man kan göra mer än att säger magkänslan att det är fel, då får man vända sig till en annan veterinär. Man måste ju ändå anlita dem och något problem uppstår, för det mesta blir det ju ändå rätt.

Och det här med sadelutprovning är ju jättesvårt, det känns som om man måste ha lite grundkunskaper själv.

Sen foderförsäljare, där gäller det ju verkligen att vara påläst själv, annars är risken stor att man köper något man inte behöver.

Man måste vara lite vaken helt enkelt, gärna lyssna och ta in, men hem och läs på innan man verkligen köper.

En hopptränare som ex själv rider väldigt bra och framgångsrikt, men som trycker ner sina elever, vad är det för tränare egentligen? Det har jag upplevt och hädanefter väljer jag att träna för tränare som peppar mig, givetvis vill jag ha råd så att jag förbättras, men jag vill inte känna mig ledsen eller uppgiven efter en träning, då är det fel.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Efter många år med hästar i olika sammanhang så kan jag räkna upp många "misstag" med behandlingar, speciellt med veterinärer. Hästar är inget specifikt på det området, som någon skrev så är det tyvärr lika illa på humana fronten gällande att ställa rätt diagnos, trots att vi kan prata. Man får heller inte glömma bort både att det är mänskligt att fela och att alla är nya någon gång, tråkigt för den som drabbas av misstagen bara.

Mitt råd är att ta till sig information från många håll, och sedan själv försöka sålla bland dessa. Med åren kommer egen erfarenhet, och man börjar veta vilka råd och vem man ska lita på.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Jag håller med dig, man får försöka samla så många röster som möjligt och försöka undersöka alla möjligheter noga.
Personligen har jag ett absolut krav på läkare/veterinär/hovslagare osv, och det är att de kan förklara för mig hur de tänker, att de kan redogöra för vad de har kollat på för att utesluta det ena och det andra. Att de lyssnar på mig, som faktiskt upplever problemet dagligen. Att de värderar mina upplevelser och att de kan titta extra på sånt jag vill se, även om de själva kanske inte tror att det är problemet.

Magkänslan har banne mig rätt för det mesta, man ska lita på den. Om inte annat så känner man i slutet av dagen att man iaf gjort allt man kunnat.

Personligen tycker jag att det är värdefullt att spåna på buke inför veterinärbesök, jag kanske får nya idéer eller iaf uppslag att diskutera med veterinären.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Jag hade en häst ute foder som började röra sig underligt vid ridning efter en träning. Fodervärden tog hästen till djursjukhus vilket till sist resulterade, efter precis så dyra undersökningar som veterinärvårdsförsäkringen täckte, att den skulle vila minst sex månader gärna ett år.

Hästen kom hem och vilade i 12 månader, sedan skulle den sättas igång för det var bara vid ridning som det visade sig. Jag hade inte möjlighet till det själv utan fick lämna iväg honom. Veterinären på sjukhuset ville då se den igen och då riden. Vilket ställde till det för just den här veterinären hade aldrig tid när jag och ryttaren kunde. Till sist blev jag så ilsken så jag sa att vi tar bort hästen nu och struntar i försäkring. Men efter som att han var på ett annat ställe bad dom om jag ville plocka ut hans journaler och låta deras stallveterinär (som också är en väldigt erfaren hästveterinär) titta på honom innan vi tog bort honom. Sagt och gjort veterinären kom och hästen reds på hennes anvisningar och hon bara kliade sig i huvudet och begrep inget alls.
Den veterinär som behandlat honom på sjukhuset var också dressyrdomare och hon kunde inte förstå att han inte sett att hästen var tygelhalt. Lika lätt som man fick fram hältan om gjorde fel lika snabbt försvann den om man gjorde rätt. Orsaken var en gammal skada i låret som man hittat på sjukhuset men inte satt i samband med att han gick underligt......

Detta kostade alltså försäkringsbolaget hela veterinärvårdsumman, fodervärden en hel del som inte gick på försäkringen och hästen ett år av utbildning och så när livet.....
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Följdfråga:

Är det någon av er som reklamerat en dåligt utförd tjänst? Eller lär ni er bara av era misstag?

Alltså det här att lära sig med åren, tycker att det är många ganska rutinerade hästmänniskor med lång erfarenhet som råkar illa ut :(

Själv har jag haft ganska goda erfarenheter av hovslagare, men sämre vad gäller sadelutprovare, equiterapeuter och veterinärer.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Herregud! :crazy: Vilken tur att det uppdagades till sist! Ett praktexempel på katastrof-diagnos :(
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Min förra häst råkade illa ut i sin box! Hittade honom med svåra smärtor på morgonen och tillkallade veterinär, akutbil från stort djursjukhus. Vet gav smärtlindring, hittade ingenting, gjorde ingenting, åkte. Hästen kunde inte röra sig ur fläcken och stod så i ett dygn. Dagen därpå kunde vi få ut honom ur boxen och in i en lastbil och han var inte särskilt halt. Åkte till djursjukhuset till en mkt erfaren och känd veterinär som tyckte att hästen mådde bra och jag fick åka hem med kommentaren att du kanske ska ta hjälp med din ridning! Överlinjen är inte bra!!
Då hästen varit med om ett svårt smärttrauma så gav jag mig fasen på att hitta vad det var som hade hänt och hittar, som jag tror, en muskelbristning gömd under svansen på högersidan. Ingen av vet hade undersökt. Skickar bilden av det till vet som erkänner att hm, ja, det borde jag ju ha sett!!
Veterinär nr 3, kändisveterinär som åker runt till en massa tävlingsryttare och sprutar leder hejvilt, jodå, för sjutton, det där är en muskelbristning!! Den ska ridas på så blir det bra om ett par veckor!! Han sprutar, gud vet vad, rakt i skadan och säger, det är alldeles tomt här!!
En equiterapeut också välkänd som arbetar på en välkänd klinik, jodå, det är en muskelbristning!! Rid!
Kändisveterinären kommer åter och sprutar en gång till där "det är alldeles tomt"!! Varför är det alldeles tomt frågar jag mig? Vad är det som saknas och varför börjar hästen se sned ut???
En ny equiterapeut undersöker hästen och sätter en klockren diagnos, fastän det vet jag inte då!! Hon undrar var bärbensknölen har tagit vägen och varför är svansen alldeles slapp och utan tonus.
Jag åker ytterligare till en av sveriges mest kända veterinärer på en stor klinik och möts av en sprätt! Helt nonchalant konstaterar han att jag nog har rätt, bärbensknölen saknas och här finns en muskelskada. Svansen som går att snurra som en propeller utan minsta motstånd finner han inte alls något fel på! Han råder mig att ge hästen boxvila!! Det verkar kört på något sätt tycker jag då som har ridit hästkraken på uppmaning av veterinärer. Kan hästen bli bra?? Man kan läsa i litteraturen, svarar han ordagrannt, att skador av denna art kan läka! Men, kan min hästs skada läka undrar jag?? Till sist åkte jag till ännu en veterinär på ännu en stor hästklinik, mycket seriös och noggrann. Han gjorde ett utmärkt ultraljud där man konstaterade att bärbensknölen var bortsprängd, det fanns endast en tredjedel kvar av hans stora lårmuskel, han hade nervskador runt anus och svans och behöver jag tillägga att han fick åka omedelbart till himlen?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Min ena häst var nära att dö pga slarvig veterinär, hade labresultat och dokumenterade undersökningar som tydligt visade att så var fallet. Kostade nästan 30.000 kr och extremt mkt lidande för båda hästen och mig.

Anmälde till JV men eftersom veterinären påstod att han inte gjort nåt fel så avslogs det med ett brev där jag informerades om att det dessutom inte gick att anka beslutet! Det är helt för j*vla hopplöst när det är arbetsgivaren som skall ta ställning till om en veterinär begått fel! Klart som f*n att de håller sina anställda bakom ryggen. :mad:
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Jag har inte reklamerat.

Men kom på en sak till som jag varit med om ,det gällde en hund som blev påkörd. Åkte ner med den till Hbg och de röntgade två ben som såg brutna ut och de var brutna, stift sattes in och jag tror man gipsade också. Vi hade telefonkontakt nästan dagligen. När hunden efter två veckor fortfarande inte ville resa sig så röntgade man även höften, det visade sig att ena höftkulan hoppat ur led och nu vuxit fast några cm ovanför den skulle vara.

Hunden var 6 månader. Frakturerna läkte bra men hon blev ju för alltid låghalt på ena bakbenet iom att det var mycket kortare och när hon blev äldre fick hon ont så vi tog bort henne då.

Masse, det där låter ju inte klokt! Fast just tygelhalt har jag förstått att ganska många inte vet vad det är. Men att behandla det låter inte klokt.
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

En hopptränare som ex själv rider väldigt bra och framgångsrikt, men som trycker ner sina elever, vad är det för tränare egentligen? Det har jag upplevt och hädanefter väljer jag att träna för tränare som peppar mig, givetvis vill jag ha råd så att jag förbättras, men jag vill inte känna mig ledsen eller uppgiven efter en träning, då är det fel.

Intressant även det här med tränare :) Ibland undrar man om tränaren ser eleven som en kund? Vissa agerar med total nonchalans och höjer upp sig själv på någon slags piedestal. Eller bemöter elever med ett "udda hästmaterial" på ett trist sätt. Fast här är det ändå lite lättare, man kan åka och titta på en tränare som undervisar innan och man kan även sluta träna för en tränare ganska snabbt och lätt. Troligtvis har det inte kostat lika mycket som ett vet.besök, en sadelutprovning eller ett besök av ET och inte heller ställt till lika mycket skada :)
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Ush vad trist att det är så. Men händer det inte att försäkringsbolagen anmäler? ofta är de ju de som betalar de största summorna?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Ja, undrar hur många av de fall som anmäls till JV som det verkligen leder till någon åtgärd?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Usch vilket mardrömsscenario! :( :mad: Ett onödigt lidande för såväl häst som människa. Anmälde du något av detta?
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Vi hade en häst som blev sparkad i närheten av armbågen på ena frambenet men mer emot bogen eller så. Mittemellan. Vi tog ut just den veterinären som var på jour, vi hade otur och fick en vi inte gillar pga tidigare felaktiga påståenden, små saker, men det är sånt man vill att de ska kunna. Denne sa att det inte var så farligt utan låta honom vila osv, men vi litade inte på de så åkte och röntgade på klinik för han såg hemsk ut! Visade sig vara en fraktur...

Samma veterinär sa att min häst var halt när vi skulle göra en besiktning och hästen travade rakt fram. Hon avslutade besiktningen(vi gjorde inte ens böjprov för hon tyckte det var onödigt att fortsätta!) och tog en jävla massa betalt ändå. Han var antagligen bara öm i ena framhoven för en annan veterinär kom ut dagen efter och det var absolut inge fel på hästen??? Ne alltså jag tycker de ska kunna sitt jobb helt enkelt :/
 
Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?

Man kommer verkligen ingenvart!! Jag protesterade hejvilt till vet nr 2 som tyckte att jag red illa!! Den räkningen fick jag faktiskt upphävd sånär som på akutkostnaden för att jag kom in till kliniken. De andra har fått en redogörelse och en chans att kommentera eller åtminstone be mig om ursäkt för att de har pinat min häst men i helsike heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp