Aldrig använt hösilage förr...

F

Francess

Men i år ska jag! Har alltid fodrat med hö, men i år ska jag köpa hösilage med krut i av en granne. Han har själv hästar och tar själv hösilaget och fodrar naturligtvis med sitt eget.

Dessutom har han experimenterat fram en mindre, fyrkantig bal (men inte så liten som småbalarna!) som blir lagom för oss. Han analyserar även så det får vi på köpet.

MEN, hur gör man när man räknar ut kostnaden per kg foder? Man ska väl inte behöva betala för vattnet i hösilaget? Enbart för torrsubstansen väl? Eller??

Jag har hört att man ska ge dubbelt så mycket hösilage som hö, stämmer det? Eller beror det på innehållet av analysen?

Jag har ett dräktigt vbl sto och hennes föl som ska avvänjas till hösten. Och så kommer jag förmodligen att få in ett nyss avvant föl till över vintern. Jag hade iofs tänkt ge fri tillgång då de dessutom ska gå på lösdrift (här hemma). Fräsch halm finns i skjulet de kan gå in i, om de vill äta lite sånt med.

Nån som kan hjälpa mig? Tacksam för svar!
 
Hur mycket man behöver ge, när det gäller TS beror ju på dess innehåll. För att behöva ge dubbelt som du uttrycker det, krävs ett hösilage på 50% TS och att hästen väger 500 kg. Då krävs minst 10 kg hösilage för att täcka minimi behovet av TS sen hänger det ju på vad den innehåller i övrigt (Mj,smrp,p,ca).
 
Först måste du veta TS halten innan du kan räkna. Men så här räknar du: Vi hittar på att TS halten är 65%. Då tar du priset per kilo foder och delar detta i TS halten. Säg att du betalar 1,50:-/kg foder...då blir det 1,50/0,65 = 2,30:-/kg Ts.
 
Hösilage brukar väl hålla ca 55% TS? Men hö har ju inte 100% TS? Jag vet ju att man ska fodra minst 1,2 kg TS per 100kg häst, men helst 1,5-2,0 kg TS. Kom bara inte ihåg det innan... Får såklart fråga säljaren (grannen) vilket TS hans hösilage håller. Vet inte om han analyserat årets skörd ännu.

Tanken är ju att hästarna ska få fri tillgång på hösilaget. Men det kan ju vara bra att veta ungefär hur mycket jag ska planera för per häst! Det blir troligtvis två dräktiga ston i 500-600 kgs klassen och två avvanda årsföl (födda i april).
 
Brukar och brukar, det optimala är om fodret håller mellan 55-65 TS om jag förstått foderleverantöerna rätt. Det lär ska vara där som fodret får bästa processen, torrare då blir inte processen bra och man riskerar mycket mögel i balarna även om de är väl tillslutna från början.

Vårat foder vi hade under vintern, höll 66% TS vilket i mitt tycke är lite väl törrt 60% TS hade gott och väl räckt. :D Men hästarna verkade inte misstycka, så då är det väl bra. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 537
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp