Äldre häst - säger de alltid ifrån?

emptyrings

Trådstartare
Det här är lite saker jag funderat på sista tiden angående min f.d medryttarponny. Hon blir 24 i vår och har levt ett långt aktivt liv som tävlingsponny (dock ej tävlad på minst 4 år).

Jag började rida henne förra året i maj och det var en pigg och glad och fräsch 22-åring, alltid lite seg på utvägen och så tokpigg på hemvägen.

Jag red bara två gånger i veckan och så småningom blev jag den enda som red henne, så vi skrittade mest. I vintras/våras började en ny medryttare och hon kom igång ca 4 dagar i veckan, varierad men lugn ridning. I början av sommaren började hon komma i fin kondition, men så åkte medryttaren bort ett par månader. I slutet av sommaren då hon kom tillbaka så var ponnyn rätt "medtagen" eftersom hon har rätt svåra sommareksem.. Hon har kliat sönder mankam och svans och såg lite hängig ut. Jag ber medryttaren att ta det lugnt, vilket hon gör.

Nu rids hon max 2 gånger i veckan och inget nu över jul och nyår - jag tycker hon verkar extra långsam när man rider iväg, men på hemväg är hon sitt gamla pigga jag igen - säger en äldre häst alltid ifrån när de inte "orkar" längre, eller när de har ont? Jag är rädd att hon är lika pigg för en galopp även om hon är stel och har ont? Någon som har erfarenhet av gamla hästar och vilka tecken man bör leta efter? Och vad är egentligen ett bra träningsschema för en äldre häst? Varannan dag har jag hört, men det blir det ju sällan, eftersom medryttaren är den enda som rider (1-2ggr i veckan)?

Jag ha en känsla av att när man har en häst som nu inte är helt i kondition och som bara rids 1-2 gånger i veckan, ibland med luckor på 1-3 veckor så bör man kanske hålla sig mest till skrittrundor? Medryttaren är ingen expert och frågar ofta mig (som knappast är en expert heller).. jag nojjar och tycker hon verkar lite stel i bakbenen efter ridturer ibland.

Några tips till medryttaren för att hålla pållen så fräsch som möjligt, när hon nu inte kan komma oftare?
 
ägarna säger ingenting om hur hon skall ridas, de hade inte accepterat några racerrundor, men har ingen koll på hennes form. ägaren har inte ridit regelbundet på flera år.

men hade lugna turer varannan dag varit ok? typ mån-ons-lör, mycket skritt?
 
Det är bättre att den rör sig ofta, än att den står länge och sedan plötsligt ska ut långtur.

Nej - hästar är tvärtom ofta duktiga på att bita ihop och kämpa på. Det
är inte alls självklart att hon säger ifrån.



...och när de väl försöker säga ifrån så blir folk oftast arga och tycker att häst%&"€ bråkar, är lat, och rent allmänt bör lära sig veta hut....
 
Jag håller inte med om att man bara kan skritta om man bara rider 1-2 ggr i veckan. Går den i stor hage och är rörlig övriga dagar tycker jag gott man kan trava och galoppera lite ett par gånger i veckan. 24år är ju generellt inte jättegammalt för en ponny och att sluta motionera den i princip helt gör nog oftare att de stelnar ihop snabbare. Det är ju bra att underhålla den kondition som ändå finns där. Det brukar vara svårt att bygga upp igen om den väl tappat mycket när den ändå är lite äldre.

Klarar den inte lugna motionsrundor i skogen har den nog förslitningsskador eller något annat i botten. Skulle inte heller ta jättehårt på att den är lite lugnare i början, det kan ju ta lite extra tid att bli varm när man är gammal.

Självklart ska man inte tvinga den om den tydligt visar obehag men att trava och galoppera lätt när den är pigg skulle jag se som något nyttigt.

Och mina hästar skrittas inte bara, även om de bara rids 1-2 gånger i stressiga perioder med mkt jobb/ renovering. De motionerar som tokstollar i hagen övriga dagar. Att bara skritta litegrann sen när man väl rider skulle ju göra konditionstappet ännu större. Men man åker ju inte på hoppträning om hästen gått i en liten rasthage och ridits 5 gånger senaste månaden liksom. Sunt förnuft och lite lyhörd. :)
 
Hon skrittas alltid minst tjugo minuter (terrängen kräver det) och vi rider alltid lugnt när hon är med (alltså mycket skritt, lite lugn trav och så kanske en liten galopp) - jag ser aldrig att hon ser stel ut under ridturen, det är ibland när man tar ut henne i hagen som jag tycker hon är tillbaka i sitt "långsamma" tempo, men jag ser ingen hälta eller så. långsam på "utvägen" har hon alltid varit enl ägaren, så inga konstigheter där egentligen.

Optimalt hade kanske varit dock om hon hade fått följa med ut på skrittur som handhäst eller på promenad ett par dagar till i veckan, eller kanske en till medryttare - men det verkar näst intill omöjligt att få ut folk till ett stall utan bussförbindelser och ridbana..

Hon hoppas ju inte nu alls förstås, men i våras skuttade hon över några 30-40-centimetersbommar, inte såg hon det minst stel ut då!! Men då reds hon mer regelbundet och hade god grundkondition, så då var jag inte så orolig för henne, det är det här med att det blir så sporadiskt som oroar mig.

och ja, än så länge går de på sommarhagarna så de har stora ytor och där rör hon på sig emellanåt, även om det inte är några bocksprång direkt.

Hur är det förresten med längre skritturer? Jag skrittar mycket med min distanshäst nu på vintern, men vill gärna skritta minst 1,5 och gärna upp till 3 h om jag hinner, hur jobbigt kan en längre skrittur vara för en häst som går så lite som ponnyn?

Kan tillägga att ponnyn fått sommareksem de senaste åren och varje år i september är det som om hon får en "dipp", hon har kliat sönder mankam och svans och mankammen är supertjock och knölig och om man jämför april med september är det som att hon är "medtagen" av detta (?), i oktober blir hon dock mer som hon brukar igen.. hovslagaren har också påpekat att hon ser sjuk ut och att hon tar ner hovarna långsamt efter skoning, veterinären som vaccinerade såg dock inget (kollade dock ej efter hältor) och tempen är kollad regelbundet. Alltså, hon ser ju mer ut som 35 varje höst, pga eksemen (hon mjällar också enormt varje vinter), men på våren ser hon ut som 20 igen. Hullet är utmärkt, lite rund om magen sommartid bara.
 
Men att en äldre häst blir lite långsammare, det är inte konstigt heller. Det kan dom bli utan att för dens skull känna av något fysiskt på det sättet. Det tar väl lite längre tid att få igång kroppen, både fysiskt och psykiskt.

Angående eksemet, har den eksemtäcke på sig? Börja annars med det så tidigt på våren som möjligt.

Och att ta med hästen på en längre skrittur tror jag bara är bra, det får igång kroppen på ett bra sätt som inte sliter någonting. Och går hästen i en vettig hage i övrigt så kan jag ännu mindre se att det skulle vara ett problem.
 
Men att en äldre häst blir lite långsammare, det är inte konstigt heller. Det kan dom bli utan att för dens skull känna av något fysiskt på det sättet. Det tar väl lite längre tid att få igång kroppen, både fysiskt och psykiskt.

Angående eksemet, har den eksemtäcke på sig? Börja annars med det så tidigt på våren som möjligt.

Och att ta med hästen på en längre skrittur tror jag bara är bra, det får igång kroppen på ett bra sätt som inte sliter någonting. Och går hästen i en vettig hage i övrigt så kan jag ännu mindre se att det skulle vara ett problem.

jag brukar ligga på ägarna att ta på täcket så tidigt som möjligt, men förra året kom det inte på förrän i juni eftersom "det var trasigt" (vilket det inte var..) skall man försöka få på det redan i april?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp