Åldersgräns för att tävla B-ponny

bigganl

Trådstartare
Hur är det nu för tiden? Finns det en övre åldersgräns för att få tävla B-ponny? (och vart går gränsen i så fall?)

Sv: Åldersgräns för att tävla B-ponny

För ryttare på kat A- och B-ponny är de övre åldersgränserna i hoppning 13 år och i dressyr 14 år.

Gäller gränserna även lokala tävlingar? Hur är det med pay and ride? Clear round? Samma där?

Ja det gäller lokala tävlingar. På de Pay & Jump vi varit på så har det varit ok med äldre ryttare på B-ponny så länge ekipaget ser proportionerligt ut. Osäker vad som gäller på Clear round, där får man nog kolla med arrangören.

Tack för infon. Har en liten ryttare som ska börja rida min B-ponny så smått och hon vill gärna tävla på lite småtävlingar längre fram. Ryttaren alldeles lagom stor för ponnyn, men hon är 13 år i år och tävling är ju inte aktuellt ännu. Men då kan hon säkert starta "pay and ride" längre fram om hon fortfarande har lust.

Bara hon inte vill tävla lokalt eller högre så är det antagligen upp till arrangören.
Kan dock tänka mig att en del klubbar använder de vanliga reglerna vid t ex klubbtävlingar också.

Jag tror hon är nöjd om hon kan vara med på klubbtävlingar. Hade ponnyn växt lite till så hade det inte varit något problem, men jag tror inte hon kommer över C-gränsen.

hon kan ju alltid hoppa adv B på "riktiga" tävlingar. Då gäller ju inte åldersgränserna. Själv är jag 23 år och tävlade min B-ponny fram tills förra året.

Aha. Det visste jag inte. Det låter ju jättebra. Då finns det alternativ om hon vill tävla mera. Tack! (jag tävlar inte själv längre och har inte koll alls på vad som gäller på tävlingsbanorna nu)

Ponnyn är under inridning nu så det är inte aktuellt än. Hon är 4 år. Visst ska hon få mätintyg, men jag har inte kollat upp vad som gäller nu. De ändrar reglerna stup i kvarten tycker jag. Tävling är ju inte på tapeten än och hon kommer säkert att växa lite till. Dock kommer hon säkerligen att stanna inom kat B. (ca 1,25 m idag)

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 787
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II