Bukefalos 28 år!

Åldersdiabetes eller vad?

N

naturElle

Min snart 10 åriga tik har kissat inne två gånger nu. Hon har alltid varit mer eller mindre fixerad vid att dricka vatten i hela sitt liv (en nervös tendens) men nu tycker jag det börjar gå lite till överdrift. Vattenskålen är alltid tom. Hon mår bra i övrigt, äter som vanligt, är glad o nöjd osv.

Jag är rädd att det kan vara diabetes men undrar om det inte lika gärna kan vara så att det blir svårare att hålla sig när de blir äldre, precis som det var svårt när de var små? Jag har lagt in 1-2 fler kissrundor o ska se om det ger resultat. Det var mer än en vecka mellan "inomhuskissningen" så det kan ju ha andra orsaker.

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter om äldre hundar?
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Om hon dricker så mycket att vattenskålen alltid är tom så skulle jag kontakta veterinär. Låter inte normalt!
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Gamla hundar kan få svårare att hålla sig. Men det brukar vara när de är riktigt gamla, men visst kan det vara individuellt.

En "mätsticka" kan vara att en hund som väger 20 kg ska ha i sig cirka 1 Liter vätska per dygn. Om det är varmt eller hunden är mycket aktiv mer, om den kanske mest sover en dag lite mindre. Sen kan det ju variera från hund till hund. Vissa hundar dricker alltid mer än andra. Men om det ökar eller minskar markant bör man kolla upp orsaken hos veterinären.

En orsak till att de börjar dricka mer kan vara diabetes, en annan kan vara fel på njurarna. Förmodligen kan rätt medicin eller eventuellt annat foder göra så att hunden blir bättre i så fall. Det finns kanske även andra orsaker till att hundar ökar sitt vattenintag markant.
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Usch så jobbigt att behöva tänka på att hon kanske är allvarligt sjuk. Det är verkligen inte skoj. Men jag ska se om det blir någon ändring efter fler kissrundor. Sen kan jag börja kolla vattenåtgången varje dag oxå. Blir det ingen förändring eller om hon kissar inomhus igen är det väl veterinären som gäller.
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Det första jag egentligen tänkte på var livmoderinflammation. Men då brukar de varken äta eller vara pigga. Hon är kanske redan opererad?
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Nä det är hon inte. Vilka är andra symtom på livmoderinflammation? Blir risken större eller mindre om hon haft valpar? Hon har haft två kullar.
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Det finns en bra beskrivning på www.agria.se
Sök på pyometra (det latinska namnet)
Det kan både komma snabbt och utvecklas långsamt
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

En del stressdricker när de har ont, enligt en veterinär. Kollat upp henne?
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

Dricker hon mer än innan är det absolut läge kolla hos vet.

Det jag först tänker på är diabetes och njursvikt. Njursvikt har jag haft en med, det första tecknet och i initialskedet det enda tecknet var ökad törst och olyckor inne.

Aldrig upplevt inomhus kiss på äldre hundar för de får svårare att hålla sig. Däremot som ngn sa så smärta kan utlöa polydipsi/polyuri, dvs att de dricker och kissar mer.

Mät hur mycket hon dricker på ett dygn, det vill vet gärna veta. Sen ring och boka tid för en koll med urinprov och blodprov. Hittar de ingenting så vet du ju det i alla fall, och hittar de något är det bättre ju tidigare man får 'fatt' i det. Min med njursvikt fick nästan 4 bonusår på medicinskt foder. Min med leversvikt fick bonusår han med med medicinskt foder.

Pyo är också ett alt men min erf är att de får andra symptom då med, men säker ska man aldrig vara. När löpte hon sist?
 
Sv: Åldersdiabetes eller vad?

En begynnande urinvagsinfektion kanske? Kontakta din veterinar och passa pa att gora en generell halsokontroll :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Castellini
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 657
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp