Åldersbestämma kattunge

Modig_Korn

Trådstartare
Den 10;onde Oktober tog min mamma hem en kattunge som städerskan på hennes arbete hade hittat i en rabatt. Han var väldigt mager och förkyld efter flera frostnätter. Min mamma trodde att han kunde ha varit avkomma till en katt som hittades dränkt i ett kärr nära arbetet. När han kom trodde jag att han inte kunde vara äldre än 7 veckor, men efter en vecka med behandling för förkylningen och matning med blötmat, kycklinghjärtan och torrfoder så hade han växt till en storlek jag snarare skulle säga var 10 veckors. Försökte hitta en amma/uppfostrare men gick bet på det. Han gör dock allt det man är rädd att de inte ska göra när de växer upp utan mamma (så som att gömma bajset i lådan, tvätta sig). Han blev avmaskad för snart två veckor sedan och sen dess har hans bebiskropp försvunnit och han har blivit högbent och gänglig, ser mer ut som en liten vuxen katt så jag vet inte alls hur gammal han borde kunna vara nu.

Har inte så värst stor erfarenhet av att åldersbestämma kattungar.. Men han hade synlig och kännbar pung redan när jag fick honom, ögonfärgen är densamma som han har nu. Vill försöka få honom kastrerad så fort det är möjligt, finns det nån mini vikt de ska ha för att det ska vara en möjlighet?
 
Sv: Åldersbestämma kattunge

Olika veterinärer har olika policy vad gäller kastrering. En del kastrerar bara katten väger 1 kg. En del från 12 veckors ålder, vissa inte förrän katten har blivit könsmogen men de flesta kastrerar från 6 månaders ålder.

När det gäller hemlösa katter som är i dålig kondition kan det vara svårt att ålderbestämma efter vikt, men generellt sett kan man ha som tumregel att en kattunge "är så gammal som den väger". Vid 8 veckors ålder=minst 800 g. Vid 12 veckors ålder=minst 1200 g. Vid 16 veckors ålder=minst 1600 g. Så åldern i veckor plus 2 nollor ger ett ungefärligt samband mellan ålder och vikt. En veterinär kan ju sedan kolla om katten har tappat mjölktänderna och åldersbestämma på lite andra sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp