Åldersbestämma katt.

Tassetass

Trådstartare
Går det att åldersbestämma en katt någorlunda, eller är det helt hopplöst?

Jag har mina aningar om att Dimma är äldre än vad vi först trodde, och är hon över 6 år måste ju Agria få veta det.

Någon som vet..?

/Jenny

Sv: Åldersbestämma katt.

Går det att åldersbestämma en katt någorlunda, eller är det helt hopplöst?

Jag har mina aningar om att Dimma är äldre än vad vi först trodde, och är hon över 6 år måste ju Agria få veta det.

Någon som vet..?

/Jenny
Är hon redan försäkrad? Gick du på veterinärens bedömning om ålder då eller vad du fått för uppgifter från katthemmet?
Är hon redan försäkrad, på vettiga grunder och agria har godkännt skulle jag inte börja nysta i det:angel:

När jag ringde Agria så sa jag bara vad katthemmet sagt till mig, och de godtog det. Men det är inte bara för försäkringens skull jag vill veta, utan jag vill veta mest för egen del. Som hon ser ut kan hon vara 2 år likaväl som 10 år, för hon ser mycket äldre ut än Isola som är åtminstone 4,5 år.

Det är jättesvårt att se det. Vi fick en katt som bestämde sig för att bo hos oss och ingen ägare hörde av sig trotts annonseringar och dörrknackningar. Veterinären tittade på tänderna och annat bedömde katten som allt från 5år till 9-10år. Vet en som har innekatter av mindre storlek och folk tror att de är runt 2 årsåldern fast de är 16 år!

Samma ägare lämnade katterna till kastrering, eller sterilisering vad det nu heter på honkatter numer. När katterna skulle hämtas hos veterinären sa hon att den ena var lite för ung egentligen och den andra var äldre och hade haft åtminstone en kull ungar :crazy:. Fast de var från samma kull och aldrig varit utanför huset och aldrig träffat på någon hankatt heller. Kommer inte ihåg med de var nog upp mot 2 år när de opererades vill jag minnas. Så inte ens då kunde en vet. bedömma ålder eller annat. Så det är nog oerhört svårt.

Att det är knepigt att åldersbestämma katter visste jag, men det är så svårt, alltså? :crazy: Någon som vet varför det är så svårt?

Det enda jag vet är att man kan kolla på tänderna iallafall i den ålder då de har mjölktänder och när de tappar och får nya tänder, efter det kan tänderna utvecklas olika fort beroende på ålder.
Och uppkomst av tandsten och sånt är också olika på olika individer.

Annars vet jag inte... Blodprov kanske. Äldre djur kan ha förhöjda njur- och levervärden om de har försämrad funktion, men det är ju inte alla som har det heller...

Katter är krångliga. Dom kan nog se ut som 2 åringar hela livet om dom är friska och fräscha... OCh det är ju en fördel så länge man inte behöver ålderbestämma dem... :smirk:

Kanske röntgen skulle kunna utvisa något, men jag har aldrig hört talas om det...
Tips: googla "åldersbestämning katt" eller nått sånt =)

Katter är fan luriga livet igenom. :D Isola blir ofta tagen för att vara runt halvåret just för att hon är liten till växten och full i fan allt som oftast, men hon är, enligt nuvarande uppfattning, minst dubbelt så gammal som Dimma som är rätt skabbig och lat. :angel:

Har försökt googla, men jag ska googla lite till!

Det är i princip omöjligt att åldersbestämma en katt. Hade varit lättare om de haft tänder som en häst att gå efter, eller årsringar som ett träd...

Tycker inte du behöver bry dig om åldern, låt den vara den ålder som försäkringsbolaget fått uppgift om.

Senast ändrad:

Titta upp det hos veterinären.Min mormor & morfar tog hand om en katt en gång när dom var på husbilsresa.Veterinären kom då fram till att han var 1 år,idag är han 13 år.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
401
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama