åldern på ponny?

E

evil_astor

:cool: hejsan!
jag funderar lite på om en newforest ponny på 14 friska år kan fortsätta och träna regelbundet samt tävla jag vill ju gå uppåt inte neråt. (aså inte bara tävla lättare klasser men mästa dels blir de lättare) hon är inte hårt riden el sliten, hon är som en 7åring men utbildad mer :)
åldern 14 är inte gammalt men hon ska ev tävlas till jag fyller 18 då är hon 17 när hon ska bötja trappa ner lite ) jag har inga planer på att sälja då, utan behålla o kanske ev avla o ha som ridkompis
jag skulle vilja ha lite komentarer och åsikter har ni en äldre ponny som ni tävlar,rider(skicka gärna me bilder o lite info ? osv:cool:

Sv: åldern på ponny?

Det är nog absolut inga problem så länge hästen är frsik och kry! 14 år är ju ingen ålder. Min fjording är 15 och om det nu blir så att jag behåller honom så kommer jag nog inte trappa ner förens han blir upp emot 20 år, om han får vara frisk så klart.

hästen är ju i sina bästa år och behöver inte trappa ner än på många år. den kan säkert fortsätta att tävla och träna i 10 år till. men du märker ju om hästen inte vill hålla på . mitt sto är 15 och ska betäckas och sen efter fölet ska hon börja tävla igen. finns många hästar som ligger runt 20 som tävlar.

Instämmer med tidigare! SJÄLVKLART kan du träna och tävla en häst på 14! Den har ju många många år kvar!

Hej det är ingen ålder på en häst. Jag har en welsh som är 19 i år och hon tävlar jag för fullt. Dom mår bara bra av det. Om min häst står still kanske över vintern och så skulle hon inte fungera läng till. Men efter som att vi rider minst i timme om dagen och tävlar och tränar är hon i kanon form hon älskar det! JAG KAN JU SÄGA ATT HON ÄR SNABBAST I STALLET.!!!:)

:cool: hejsan!
jag funderar lite på om en newforest ponny på 14 friska år kan fortsätta och träna regelbundet samt tävla jag vill ju gå uppåt inte neråt. (aså inte bara tävla lättare klasser men mästa dels blir de lättare) hon är inte hårt riden el sliten, hon är som en 7åring men utbildad mer :)
åldern 14 är inte gammalt men hon ska ev tävlas till jag fyller 18 då är hon 17 när hon ska bötja trappa ner lite ) jag har inga planer på att sälja då, utan behålla o kanske ev avla o ha som ridkompis
jag skulle vilja ha lite komentarer och åsikter har ni en äldre ponny som ni tävlar,rider(skicka gärna me bilder o lite info ? osv:cool:
Hej nej det är verkligen ingen ålder. Ta det lugnt det är dom bästa åren! Jag har en ponny som är 19 hon tävlar och tränar jag för fullt... Det är inga problem hon älskar det och mår bara bra av det.!

en NF på fjorton är ju en yngling. Tänk på Grytåsa Kavat (visserligen Connemara) men han gick EM i hoppning när han var 20 år gammal.
Tränas de bara korrekt kan de gå så länge de tycker det är kul och håller.

hahahaha ok jag misstänkte väl de... hmm ville höra folks åsikter vilka verka vara posetiva:), här hemma i mina trakter så här de väldigt olika åsikter, men ni på buke e ju bäst ;) :banana:
gött!!

Det är bara att kämpa på! 14 år är ingen ålder på en häst! jag hade en på 25 år som jag tävlade och hon var pigg som en unghäst :smirk: Det beror ju helt och hållet på hästens kondition och ork, men du kan nog köra på ett antal år till;)

Ha de gott

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 310
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 927
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama