Ålder på tävlingshäst?

pinky

Trådstartare
Och här kommer en idiotfråga!! :o :D

När pensioneras galopphästar? En tjej i stallet påstod vid 5 år, men nog måste de väl få tävla längre än så? Eller???? :confused:

Galopphästar får lov att tävla hur länge som helst, det finns ingen åldersgräns. Travare får bara tävla tills de är 12 år i Sverige men för galoppörer finns inte den gränsen. Ser man sen ålderssnittet på hästar i träning så är där flest två och treåringar då de stora prispengarna finns där. Eva Breitholtz på Jägersro har Angus Dundee som är 13 eller tom 14 år nu som fortfarande löper och går bra. Hon brukar säga i intervjuer att han får hålla på så länge han tycker det är roligt.

Jaha! :)
Jag trodde annars att det var ett liknande system som inom travet; 12 år för hinst/valack och 10 år för sto.

Nej, det stämmer med d Minnie sagt tidigare, vilket jag inte är vidare förtjust i...
Inom travet tycker jag d e bättre. :bow:

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: bobbbo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Jerseyite
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar