Sv: akvarium
Det KAN bli extremt mycket arbete med ett akvarium! Dels beroende på storlek, såklart, men även om fiskarna t.ex. ideligen råkar ut för sjukdomar och dör (har hänt mig
) eller om man placerat akvariet fel (t.ex. i starkt dagsljus) och får rensa alger i tid och otid (har också hänt mig
) m.m.
Annars brukar man säga att ju mindre akvarium desto oftare måste man byta vatten (jag bytte någon tredjedel vatten ca en gång i veckan i mitt 30-liters och då och då alltihop). Därför är ett FÖR litet akvarium inte bra att börja med, även om det kan verka så.
Sen beror det ju på vad man vill ha för fiskar. Vissa är väldigt lättskötta medan andra är betydligt svårare. Någon form av algätare bör man också ha, då det underlättar betydligt!
Platys, svärdbärare och guramis är exempel på arter som brukar vara lämpliga som förstagångs-fiskar. Bland malarna sägs bl.a skäggmunsmal (ancistrus) vara väldigt lättskött.
Och som sagt, det kan vara mycket jobb med ett akvarium vilket man bör vara beredd på. Man kanske kan tänka sig att det bara är att fylla en skål med vatten och ploppa i några fiskar men så enkelt är det tyvärr inte.
Annars är det oftast en kul hobby. Att inreda sin egen undervattensvärld och studera invånarna som bor där..
Det är väldigt rofyllt med akvarium! Och lite blir det ju vad man gör det till. Vill man vara jätteseriös och satsa på ett stort akvarium där allt ska följa en stil och med svårskötta fiskar så blir det såklart svårare än om man bara vill ha ett litet akvarium som hobby där man städar då och då, och dör någon fisk så är det inte hela världen då man bara kan köpa en ny.
Lycka till!