Akut hudåkomma - vad kan det vara?

Miran

Trådstartare
Nu behöver jag Buke-hjälp för jag har drabbats av något konstigt. Igår var det väldigt soligt och varmt. Jag jobbade i trädgården hela dagen i en armlös top. På em när jag kände att det kanske blev för mycket sol smörjde jag in armar och axlar med solkräm.

Men på kvällen märkte jag plötsligt att huden i ARMHÅLORNA blivit brunorange och skrovlig. :crazy: Vi snackar alltså VÄLDIGT skrovlig, som bark ungefär. Har smörjt in områdena med vaselin några gånger. Nu efter ett dygn har det börjar klia och huden har börjat ramla av i stora flagor ...:(

Vad kan ha hänt?:confused: Jag fattar ingenting. Jag tror inte ens att jag använde deo på morgonen och OM jag gjorde det var det en sort jag haft i flera år.

Som jag skrev, troligen ingen deo och armhålorna är ju i skugga. Höll inte upp armarna när jag planterade och klippte gräs.

Nu behöver jag Buke-hjälp för jag har drabbats av något konstigt. Igår var det väldigt soligt och varmt. Jag jobbade i trädgården hela dagen i en armlös top. På em när jag kände att det kanske blev för mycket sol smörjde jag in armar och axlar med solkräm.

Men på kvällen märkte jag plötsligt att huden i ARMHÅLORNA blivit brunorange och skrovlig. :crazy: Vi snackar alltså VÄLDIGT skrovlig, som bark ungefär. Har smörjt in områdena med vaselin några gånger. Nu efter ett dygn har det börjar klia och huden har börjat ramla av i stora flagor ...:(

Vad kan ha hänt?:confused: Jag fattar ingenting. Jag tror inte ens att jag använde deo på morgonen och OM jag gjorde det var det en sort jag haft i flera år.
Blev du väldigt svettig? Tänker om kanske salt i svetten kan ha varit orsaken? Ingen aning om det kan hända - bara en spekulation.... :D

Som jag skrev, troligen ingen deo och armhålorna är ju i skugga. Höll inte upp armarna när jag planterade och klippte gräs.
Ja du skrev att du kanske gjorde det och med tanke på hur stark solen är så kan det bli blistrat oavsett om det är i sol eller skugga, räcker med att man blir tillräckligt varm. Annars kanske du hade rakat armhålorna och det blev bränt pga irritation eller liknande? Eller svett? Spekulerar bara, är ingen expert på området.

Jag fick plötsliga, aggressiva utslag över båda ögonlocken på bara några timmar förra året - verkligen helt ur det blå. Har hela livet vistats ute och i stallmiljö men det Var pollensäsong.
Provade vaselin, hudsalvor.... ingen skillnad på ett par dagar.
Köpte till sist receptfria antihistamintabletter och klådan försvann på någon timme. Alla spår av utslag på en dag eller två.
Det skadar inte att prova tänker jag. ^^ Kanske var det någon insekt eller annat elände i farten som du missade.You never know.

Nu har huden mörknat ännu mer och ramlar av ... det kliar inte direkt, men ser ju inte bra ut. Ingen som haft något liknande? Måste ju vara en allergisk reaktion. Har googlat men inte hittat något liknande.

Jag tror det kan vara en idé att ringa 1177 och rådfråga? (eller om det finns någon motsvarighet ifall du råkar befinna dig utanför Sverige)

Jag har haft liknande. Huden under armarna blev skrovlig, röd och trillade av. Vet inte vad det berodde på men det krävde läkare och kortison för att bli bra igen. Har inte kommit tillbaka sen dess.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka