Akut hjälp?!

annaklara

Trådstartare
Jag bad en kompis till mig filma när jag red lite häromdagen, för att se hur det såg ut.
Men gud vad jag blev överraskad, negativt. Jag har alltid haft en relatvit bra grundsits, men nu sitter jag som i en stol. Detta sker nog framför allt i nedsittingen traven, då jag kniper med knäna för att komma ner djupare i sadeln.
Mina händer vet jag inte heller hur jag har dom, dom måste ihop mer och uppåt.
Tycker inte min ponny ser ut att gå helt äkta heller, mer krök på nacken än nånting annat.
Ni kan i alla fall komma med lite konstruktiv kritik och råd, för så får det inte fortsätta.
Stackars älskade ponny som tvingas ha mig på ryggen :(
Jag som hade tänkt starta en LC för första gången, men aldrig som det ser ut i nuläget.

Sv: Akut hjälp?!

det finns andra här på buke som är bättre på att komma med tips, men spontant tänker jag, när jag ser filmen att:

*Du måste längre fram i sadeln och vinkla om ditt bäcken lite mer. Tänk att du sitter på hästen som du står på marken med lätt svikt i knäna.

*Aktivera din häst mer med tempoväxlingar och övergångar för att få igång bakbenen så kommer ni till bättre ridningen.

*ta upp handen och för ihop den ovanför manken.

Lycka till!

Att bli longerad utan stigbyglar är jättebra för sitsen, känn in att benen är långa och avspända och att du använder magen för att sitta bra.

Hästen ser väldigt loj ut, rid på i ett friskare tempo och variera tempot mer, mycket mycket övergångar mellan gångarter men också i gångarter skulle nog hjälpa till. Försök få mer ärlig bjudning och aktivering.

Kanske inte de bästa råden, någon anna ger nog bättre råd :D

* Tänk dig den lodrätta sitsen, axel, höft, häl.
* Slapna av mer och speciellt i benen och upp bet tån så att du får en stadig och stilla skänkel och du ska vrida om den.
* Upp och ihop med händerna lite, dom är ett par.
* Jag ser inte riktigt hur du kollar :P men kolla alltid upp och frammåt, int ner ;)

När jag blev filmad och såg mig själv var jag väldigt spänd så nu börjar jag alltid mitt pass med att göra halt när jag skrittar på lång tygel precis innan jag tar tygeln och tar ett djupt andetag för att sjunka ner i sadeln och få en bra och korekt lodrätt sitts, jag tänker mycket på att slappna av i axlarna också som jag spänner och drar upp ofta. Alla är olika men det funkar bra för mig ;)

Nu när någon filmar mig ser det mycket bättre ut och jag har lärt mig mycket och blivit så mycket bättre av att se mina egna fel :)

Annars ser det okej ut vad jag ser. Han värkar vara en fin läromästrare :)

Hoppas det var till någon hjälp, jag är inte världsbäst men jag försökte lite :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jättemycket alla 3! Vad vore jag utan buke? :crazy:
Jag ska försöka hitta någon som kan longera mig.
Jag är i alla fall nöjd med tempot :angel:
Chess som han heter är i grunden en väldigt het häst, så att ha honom i ett lugnt tempo är ett jätteframsteg i sig.
Natacha: Du har rätt i att han är en läromästare, han har gått FEI dressyr och Svår hoppning min ponny :love:

jag tror att du redan har fått din hjälp.. inte här på buke, men att du fått insikt i att du måste göra något åt din sist, den har varit bra men har av någon anledning blivit sämre..

nu när du vet hur det ser ut kan du hela tiden tänka på det när du rider, att ändra på sitsen och aktivera hästen.. då kommer det att bli bättre.. :)

men be ditt redbulldrickande nervvrak till skuttekompis att STÅ STILLA OCH HÅLLA KAMERAN STILL när hon filmar, jag såg ärligt talat inte ett skit av hur din ponny jobbar eller hur din sits var, men jag gissar att du hann se och att du inte gillade vad du såg.. Genom att du ber din kompis filma en gång i veckan då du rider samma vända* så kommer du att kunna se själv vad du behöver arbeta mer på och var dom förbättras vecka för vecka.. :idea:
(*samma vända som samma slinga, volt vänster i trav, sen i galopp, volt höger i trav och sen galopp.. då kan du lättare bedöma om din sits och ponnyns arbete blir bättre..)

lycka till! :)

Jag bad en kompis till mig filma när jag red lite häromdagen, för att se hur det såg ut.
Men gud vad jag blev överraskad, negativt. Jag har alltid haft en relatvit bra grundsits, men nu sitter jag som i en stol. Detta sker nog framför allt i nedsittingen traven, då jag kniper med knäna för att komma ner djupare i sadeln.
Mina händer vet jag inte heller hur jag har dom, dom måste ihop mer och uppåt.
Tycker inte min ponny ser ut att gå helt äkta heller, mer krök på nacken än nånting annat.
Ni kan i alla fall komma med lite konstruktiv kritik och råd, för så får det inte fortsätta.
Stackars älskade ponny som tvingas ha mig på ryggen :(
Jag som hade tänkt starta en LC för första gången, men aldrig som det ser ut i nuläget.

hallojsan!!

så illa ska du inte känna att det är.. det är små grejer som du lätt ändrar på och gör du det kommer du få jättebra på ditt lc... men som du skrev själv så behöver du lyta upp handen just nu låter du den nästan vila på dina lår.. sen att dra tillb skänkel så du får en lodrätt sits och då sitter du helt annorlunda i sadeln och din ponny kommer då att trampa på bättre bakifrån.. mer tempo så du får en bra rythm och så din ponny kommer mer bakifrån.. nu böjer den mest på naken och ingen bakbens aktivitet... om du sitts tränar när någon longerar dig i både skrit trav och galopp inte hålla i tyglarna och rakt ut med armarna framåt och åt sidan så får du bättre balans... men som sagt.. dra bak din skänkel och slappna av i knäna,, upp med handen och rid på din ponny med mera tempo,mer energi så kommer det se jättefint ut..

hoppas det går bra och lycka till..:laugh::bump:

Tyckte det var lite svårt att se när kameran rörde sig hela tiden ;)
Men skulle vilja ha mer bakben och ha mer hela överlinjen mer. Försök även få upp händerna lite, du spänner dej oxå när du sitter ner i traven, så skänklarna åker upp.

Nu är inte jag någon super ryttare, långt ifrån, så har kommenterat det jag såg :) Men det jag alltid börjar med är att hästen ska vara avslappnad, dvs. låta den komma igång i alla fall skritt och trav (gärna galopp oxå) sen börjar jag med lite volter, skänkelvikningar flyttar fram och bakdelen osv för att få hästen avslappnad och mjuk. Och när hästen är avslappnad och uppvärmd får hästen automatiskt upp ryggen och får med sig överlinjen.

Tänk på att vara avslappnad! Har själv en väldigt känslig häst och upptäckte för några veckor sen att jag ofta spänner mej i låren utan att jag tänker på det, men så fort jag slappnade av i låren så fick min häst upp ryggen :)

Du skrev oxå att han var het, det behöver ju inte gå fortare men skulle vilja ha mer energi.

Tkr du är modig som vågar lägga ut film :) har själv gjort det några ggr och det är alltid lika nervöst varje gång ;) Men man får oftast bra och konstruktiv kritik som man kan tänka på och börja jobba med vilket ju är jätte bra :D

Tycker inte det såg så illa ut faktiskt. Kan mest bara hålla med de andra.

Lite mer bakbensaktivitet så han trampar under sig lite mer. Försök att inte knipa när du travar för kniper du med knäna lyfter du dig gärna lite istället och kommer inte alls ner i sadeln.

Tror att du ändå upptäckt dina fel och brister själv och jag tror att du säkert kommer klara dig galant på en LC.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka