Aktivt hästliv i Norrbotten

stjarnfrugt

Trådstartare
Går det?

Jag planerar att flytta till Norrbotten, närmare bestämt Luleå eller Boden. Jag har mina rötter därikring men har nu bott söderöver i flera år och inte haft med hästlivet i Norrbotten att göra sedan början på 00-talet så jag har ingen större koll på stall och träningsmöjligheter.

Jag tränar aktivt och ska ut på banorna i år hade jag tänkt. Ingen elitsatsning men jag vill kunna träna och tävla på MSV nivå i sinom tid. Finns lämpliga stall för oss som vill kunna träna regelbundet utan att transportera hela vintern? Hur ser tillgången på tränare ut?
Hur fungerar det med hovslagare och veterinärer? Finns det alls eller är det bristvara?

Jag är ju bortskämd nu med flertalet hovslagare, veterinärer, sadelmakare, tränare, ridhus osv i närområdet så man aldrig behöver åka långt. Självklart inser jag att utbudet inte är detsamma i norr, men jag vill ha en fungerande vardag utan att behöva bli en skogsmulle.

Kort sagt hur ser vardagen ut för er som är ute och tränar/tävlar?

Är även tacksam för PM om specifika anläggningar då det kanske går emot forumreglerna lite-
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

I Boden-Luleå tror jag inte att du kommer att ha något problem att hitta vad du söker. I Boden har du ju Bränslan-området med massor av stall men visserligen kanske skrittavstånd till ridhus. Luleå har ju flera ridhus utspridda med tillhörande stall och alla har ju inte ridskola som tar upp tid i ridhuset. Klinik finns i Boden, är dock osäker på jourtid och sådant då jag för det mesta åker till Oulu istället. Det finns i alla fall en duktig privatpraktiserande veterinär också.

Hovslagaren kan vara bristvara (eller är det i min kommun iaf) men det går ju att kolla upp med evt stallkompisar. Tränare och tävlingar när det gäller hoppning eller dressyr, vilket jag antar att du syftar på, har jag ingen koll på då jag själv sysslar med en annan inriktning. Men har vänner som tävlar hoppning och det verkar finnas både tränare och tävlingar, vet dock inte på vilken nivå de tävlar. Sadelmakare är också knepigt men en tror jag det finns i länet :)
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Kusten är helt ok sett till stall, träning och tävling. Kliniker är det mindre bra med, finns en i Boden/Luleå-trakten men dessa utför t ex inte större ingrepp som buköppning och sånt. Däremot har du ju "bara" 3-4 h till Umeå, tror det finns en större klinik där. Hovslagare är det brist på i BD.
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Runt kusten, Boden, Piteå, Luleå kan du nog hitta vad du söker. I Boden finns två kliniker, den ena med möjlighet att utföra operationer.
Jag har inga problem med att hitta hovslagare. (Min fick mycket beröm av duktig veterinär söderifrån, som var förvånad över att det fanns så bra hovslagare här uppe :)).
Är det hoppning eller dressyr du är intresserad av? Finns tränare av båda, men kan vara en brist på veckoträning i hoppning på sina håll, dressyren har jag sämre koll på.
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

I Luleå finns det ju två stora (relativt) "privata" stall med ridhus och träningsanläggning, som även håller tävlingar och träningar. Björsbyn och Persön ligger dom i. Sen finns ju även Luleå Ridklubb och flera små ridskolor.

Du behöver inte vara uppstallad på W---- eller Ö---- om dom saknar plats, för det finns "klungor" av småstall runtomkring dessa större anläggningar. Samma i Boden, där finns det massvis med stall i närheten av Bodens Ridklubb. Bränslan-området alltså. Jag har ingen koll på Piteå men det finns mycket där med.

Sadelmakare är lite bristvara, finns en i Luleå och en i Västerbotten, vad jag kunnat hitta. Men det finns sadelprovare, både lokala och "stora" som kommer upp söderifrån.

Både Björsbyn och Bränslan har otroliga ridvägar, bilfria, milslånga och med terränghoppningsområden.

Tillgången på tränare är i mina ögon god (jag tävlar dock inte men känner folk som gör det), hovslagare finns det även det helt ok tillgång till, veterinärer kanske lite sämre.

Överhuvudtaget så är Norrbottenskusten ganska hästtätt och aktivt :). Men vi har ju lite andra perspektiv på vad som är "nära" än folk söderifrån, jag tycker att jag bor "nära" Luleå men jag bor 5,5 mil bort. Allt går att lösa även om mycket måste "importeras".

Inlandet är en helt annan femma :(.
 
Senast ändrad:
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Klart det går! Välkommen upp!

Jag har också flyttat upp söderifrån och tränar/tävlar aktivt inom länet. Fast jag har valt att hålla hästen i utkanten av en by i Luleå och köra transport när jag åker på kurs/tävlingar. Tränar en hel del på ridbana utomhus och skogsrider för variation. Det finns ridhus även i Bensbyn samt ett ytterligare ridhus är planerat att byggas i Björsbyn. Bensbyns ridhus har dock varit lite otillgängligt kvällstid då det används av ridskolan men den har varit till salu ett tag nu, så vi får se vem den nya ägaren blir.

Tänkte precis tanken att starta en tråd om Buketräff för oss kring fyrkanten eller från längre bort om man ids komma :)

Mumin
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Jag rider dressyr och det är vad jag tränar inom. Hoppar som omväxling för gymnastikens skull, men inte lika viktigt där att hitta "duktiga" tränare. Rider ut väldigt mkt så ridvägar är viktigt. Samma sak med utevistelse och vettiga hagar. jag har inte en häst som vill vara i en ruta 9-15 utan hon vill röra på sig med kompisar lääänge...
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Jag tror att min dressyrtränare som är från Skåne flyger upp och har haft träning så långt norrut. En del gör nog på det viset :)
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Andreas Hesse har vi ju, han gillar jag :). Han far över hela Sverige och tränar men bor häruppe. Folk har han som tränare i främst dressyr och körning.
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Har du nu ett vettigt hästliv så är det stendött här. Har själv bott söderut och flytta tillbaka. Första halvåret ville man hänga sig i brist på kompetens och vettigt folk omkring sig. Nu har det varit en väldigt mild vinter så det har gått väldigt bra men när det är mycket snö och väldigt kallt så är man i princip död utan ridhus. Vad är det egentligen som lockar?
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Vart bor du då? Varför flyttade du tillbaka?

Det som lockar är att slippa ha 100 mil till familj, släkt, vänner och ett landskap jag tycker om. Det börjar bli påfrestande att aldrig hänga med i gemenskapen och vardagslivet. När jag åker hem är det bara ett jäkla stressande för att hinna träffa alla jag vill träffa. Och efter att jag köpte häst igen för ett par år sedan blir det alltmer sällan jag kan åka hem, och det är aldrig kul att lämna hästen till någon annan i längre perioder. Hon är ju svår att ta med.

Det enda som blir ett nerbyte är det hästmässiga, men eftersom jag inte gör någon elitsatsning kände jag att det borde ju gå att ha det bra ändå om man bosätter sig i Luleå eller Boden... Även om det inte är lika tipptopp som att bo i mälardalen så borde man iaf kunna få det att funka, tänkte jag.
 
Sv: Aktivt hästliv i Norrbotten

Om du bara är inställd på att det kanske är lite annorlunda än det du har nu så är nog Boden-Luleå inget nerköp hästmässigt. Det är när man börjar prata Arvidsjaur eller Pajala som det kan bli jobbigt. Det är ju inget som hindrar att du drar ihop helgkurser med jämna mellanrum med den tränare du rider för nu (om han/hon är villig att åka upp).

Snön på ridbanan plogar i alla fall jag bort...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 944
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Hej! Då min kille fått jobb i Vänersborg till hösten blir det troligtvis så ( om han trivs ) att jag och hästen följer efter. Hur ser...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: Kithara
·
U
Träning Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Hairspray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp