Aktivering för senior?

Emboella

Trådstartare
Har sökt runt men inte hittat några bra svar så provar att posta en ny tråd och hoppas på bra förslag :)

Lite bakgrund:
Min goldendam passerade nyligen sin tionde födelsedag och började snart efter det uppvisa diffus hälta :( Vet. uppsöktes men ingen direkt orsak hittades. Vovvan är nu hältfri men har fått råd från vettis att ta det lugnt motionsmässigt + banta en del för att minska påfrestningen på kroppen. Detta är en jobbig ekvation för oss och hon känns redan lite deppig :cry: Att dra ner på både motion och mat samtidigtger en uttråkad och mycket hungrig hund :crazy: Vi försöker komma på bra aktiveringsövningar men det går lite trögt.

Det är där som ni förhoppningsvis kommer in i bilden :D
Har nån av er kloka bukefalister något tips på bra aktivering som kan passa en väldigt matglad vovve? Jag tränar och umgås med henne så snart jag är hemma, men skola, häst och jobb gör att det blir lite stora mellanrum under dagen för henne nu. Något som går att förbereda som hon kan sysselsätta sig med själv (under övervakning av mina föräldrar kan ju tilläggas) när jag inte är hemma vore guld! Annan form av aktivering välkomnas också :)

Sv: Aktivering för senior?

Träna in de olika fingrarna, att hon ska peka med nosen på rätt finger när du ber henne. Tränas enkelt i reklamen i tv-soffan.

Vad får hon mot hältan? Glukosamin? Smärtstillande?

Simning är en bra och skonsam motionsform för en äldre skruttig hund. Men om ni inte riktigt vet var hältan kommer ifrån är det viktigt att det sker under övervakning av utbildad personal, i alla fall till en början innan ni lärt er hur det ska gå till.

Spår är en utmärkt och tröttande aktivitet. För de gamla hundarna kan man låta bli att spåra i riktigt kuperad terräng, men annars är det nog bara att köra på.

Diverse tricks (givetvis anpassade efter hundens rörelseförmåga) är en annan idé. Kolla youtube för inspiration!

Rallylydnad är en bra aktivering för alla hundar även de äldre. Jag kör det med min dvärgpinscher som är 11½ år. Spår kan man ju lägga på vanlig gräsmatta om man vill, då blir det inte ansträngande för kroppen. Det finns en hel del tricks som äldre hundar kan göra också, kolla på http://dogtricks101.com

När man bantar sin hund kan man använda riven vitkål och rivna morötter som så kallad bukfylla. Om man serverar det utan att koka det så hinner det inte att smälta på vägen igenom en hundmage. Hunden tar inte upp någon näring från det, men det fyller ändå ut så hunden blir inte lika hungrig. Om man har ett foder som både man själv trivs med och hunden mår bra av så är det dumt att byta, bättre så att göra som ni har gjort.

Håller med cillamuffins om simning som alternativ motionsform. Det vore mycket dumt om hon tappade muskler pga neddragen motion i den här åldern. Det är viktigt att hunden får bibehålla sin muskulatur. Men hör med veterinären först!

Tack för tips :)

Hon kan väldigt många olika trick och den typen av aktivering (Klicker/shaping med passande moment) ägnar vi oss mycket åt. Enklare spår får hon också då och då men det är inget hon någonsin vart särskilt intresserad av. Rallylydnad, agility och freestyle har vi tränat en hel del när hon var yngre men hon har alltid haft en viss "kommer jag inte idag så kommer jag imorgon"-inställning vilken har förstärkts på äldre dar, hehe ;)

Simning har vi också gjort innan men det kom av sig i samband med flytt. Tack för påminnelsen, får ta upp det med vettis.

Har ni någon erfarenhet av några aktiveringsleksaker? Typ olika "spel", där hunden ska lista ut hur hon ska få tag på godisen? Aktiveringskulan fungerar inte med vårt hus, den hamnar alltid där den inte ska hamna...

Får hon torrfoder? Sprid ut maten över tex en gräsmatta så att hon får nosa efter den. Ett annat sätt är att frysa in maten i en kong eller i ett urgnagt märgben så att hon får jobba lite för att få i sig maten.

Angående morötter så tycker jag att de är bättre att ge dem hela än rivna, så får hon gnaga och tugga lite mer :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka