S

sisu

Vill bara påminna er om att vara försiktiga nu när ni rider på vägen.
Tjällossningen är i full gång och vägen kan bli lite lurig.

Håll er i hjulspåren och akta er speciellt för vägkanterna!!

Sv: Akta er!!

Tack för påminnelsen :)

Ja nog är stigarna och vägarna mjuka nu i smältningstiderna.

Enda fördelen med den här vintern är att vi inte haft nån tjäle! Himla tur, annars hade vi drunknat nu när det töat..

Vår ridväg är avstäng tills vidare :( ... men hoppas det blir vår snabbt nu!! och allt kan bli som vanligt! ( men det tar nog ett tag innan allt vatten försvunnit, är sjöar överallt)

sisu skrev:

Bra varning!
Se upp med grusvägar och särskilt där det är rör under vägen, dvs diken som vatten leds i under vägen. När det smälter mycket går vattnet över rören och det kan underminera hela vägen, har varit med om otäcka gropar rakt ner, på såna ställen. En gång såg jag och hästen det i sista sekunden när vi travade glatt på den lagom mjuka vägen. Han hade kunnat bryta benet minst., hålet var säkert upp mot en meter djupt:eek:
Satte en pinne i som varni´ng och red för att varna en av travarna som jag hade sett på håll, komma i friskt tempo rakt mot den här vägen. Livsfarligt.
Nu har det varit mycket kallt och varningen är verkligen befogad.

Ja, jag å hästen gick omkull häromdagen när vägen gav vika och det blev bara ett stort hål. (Det gick bra)

Oja, min häststackare la sig på knä igår för hon sjönk ner i vägen :(
(Kännde mig lite skyldig att vi tog den vägen.. Skulle man ju tänkt på.)

Bra varning!
Jag passar mig verkligen för att rida på vissa grusvägar nu! På vissa vägar sjunker man jätte mycket:(

Jag gick ner med min häst i ett hål här om dagen. På våran lilla grus-bilväg så försvann plötsligt hästens ena bakben ner i ett hål som jag skulle gissa var ungefär en halvmeter. Kunde ju ha gått hur illa som helst men hon sprattlade som en fisk ett tag men så tog hon sig upp. :crazy:

sisu skrev:

Då passar jag också på att påminna om, att vi alla bör tänka på hur och var vi rider nu i tjällossningen, så vi är rädda om grusvägar och stigar. :idea:

Det är så här års, vi ryttare ofta får skäll för att vi förstör i skog och mark. :crazy:

sisu skrev:

Usch ja det är inte alls behagligt att rida på grusvägarna nu, ibland hjälper det inte ens att rida i hjulspåren för det brister lite överallt! om jag måste rida skrittar jag mest, för att inte skada min häst eller demolera vägarna för mycket, otrevligt att köra med bilen på dessa vägar sedan, vill inte göra hela framvagnen obalanserad,Otäckt är det när vattnet stigit så högt på vissa ställen i skogen att det nästan når vägkanterna eller om det som sagt innan är hål rätt igenom.

Ingen tjäle! Här uppe är det 35cm enligt mätningarna. SUCK.

minimi skrev:
Bra varning!
Se upp med grusvägar och särskilt där det är rör under vägen, dvs diken som vatten leds i under vägen. När det smälter mycket går vattnet över rören och det kan underminera hela vägen, har varit med om otäcka gropar rakt ner, på såna ställen. En gång såg jag och hästen det i sista sekunden när vi travade glatt på den lagom mjuka vägen. Han hade kunnat bryta benet minst., hålet var säkert upp mot en meter djupt:eek:
Satte en pinne i som varni´ng och red för att varna en av travarna som jag hade sett på håll, komma i friskt tempo rakt mot den här vägen. Livsfarligt.
Nu har det varit mycket kallt och varningen är verkligen befogad.

Hujja, jag var med om ett vägrör som hade blivit lite löst. Så när hästen satte hoven på den började röret röra sig/"rulla". Det var otäcket då vägen annars såg helt okej ut, även ovanför detta vägrör:crazy:

Du räddade nog liv den dagen!:bow:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 517
Tjatter Vill gnälla. Tog mig en cykeltur på grusvägen. Vägen är bred nog för två bilar utan problem och med lite planering kan en även möta...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: Luff
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama