AKROBORI ...igen :-)

ancan

Trådstartare
Var på lättare dressyrtävling igår, och där lyckades jag hamna jämte en pratglad tjej i 40 års åldern. Jag känner henne måttligt sedan innan, men hon är relativt duktig ryttare på lite högre nivå, så¨det saknas inte hästkunskap hos henne... tror jag:rofl:

Det kom in en brun häst på banan med riktigt bra typ och min bänkgranne talade vitt o brett om hur snygg den var, och hur den rörde sig lätt osv. Efter ett tag frågade hon mig vad det var för stam.
- Akribori - Maraton svarade jag.
- Åhh, DEN hingsten... jaja, ngt bra ska det ju komma ur honom efter alla ston han betäckt skrattade hon glatt...

Nästa snygging hon nämde visade sig ha stammen Akribori - fullblodsmamma.(minns ej vilken)
Ännu en var av stammen Akribori - Master.
Då började hon se lite besvärad ut.

Flera hästar gjorde sina program, och 5 av 7 som hon kommenterade som extra bra var efter - AKRIBORI !:D

Då tystnade hon och sa inte så mkt mer.

JAG tyckte det hela var en rolig grej, efter allt prat som varit om den hingsten så har jag iallafall sett att de är ute så smått på banorna, samt att de var snygga, och gjorde sina jobb helt tillfredsställande.

:rofl:

Sv: AKROBORI ...igen :-)

Ja, de unghästar och föl man sett efter honom har varit snygga.

Ännu har jag inte sett några på tävlingsbanan, men förstår inte varför de inte skulle röra sig bra?

Har själv lite svårt för just Akribori, tycker att de avkommor jag sett generellt är väldigt snygga när dom står still men inte så roliga att hantera eller rida. Mycket buffliga, tittiga och inte speciellt arbetsvilliga, hoppar lite halvdåligt rent tekniskt men rör sig bra när dom väl vill.
Sen har jag också träffat en del undantag som varit supertrevliga men de har också varit efter riktigt fina ston.

Har själv lite svårt för just Akribori, tycker att de avkommor jag sett generellt är väldigt snygga när dom står still men inte så roliga att hantera eller rida. Mycket buffliga, tittiga och inte speciellt arbetsvilliga, hoppar lite halvdåligt rent tekniskt men rör sig bra när dom väl vill.
Sen har jag också träffat en del undantag som varit supertrevliga men de har också varit efter riktigt fina ston.

Det är svårt när det blir tyckande......vi får se vad det blir i statistiken till slut.

Själv har vi ridit in tre Akriborisar som varit de snällaste och trevligaste och mest lättlärda hittills.......fast det är klart vi får se vad det blir av dem sen.....

Det är svårt när det blir tyckande......vi får se vad det blir i statistiken till slut.

Själv har vi ridit in tre Akriborisar som varit de snällaste och trevligaste och mest lättlärda hittills.......fast det är klart vi får se vad det blir av dem sen.....

Ja, det finns ju en hel del avkommor efter honom som sagt.:)

Vi har fem stycken "nära inpå" - alla med snygga sidor, högställda, bra halsar.
Däremot är 4 av dessa 5 rejält känsliga om sina ben, vet inte om det är tillfälligheter...?

Jag upplever dom som ganska okomplicerade , ganska "medelmåttiga", förmodligen kommer det att finnas massor av hans avkommor hos medelryttarna i framtiden...

Spännande blir det att se iallafall.

Jag tror att akribori framförallt kommer att göra sig bäst som morfars hingst. Han har ju varit en utmärkt typförärvare (vilket svenska ston behövde).

De verkar vara korrekta "medelmåttor", men jag tror att vi kommer att få se en och annan i lite högre klasser om några år, när de har mognat.

Hur gammla är hans äldsta avkommor nu, 7-8 år eller??

Som sagt jag tror han kommer slå stort som morfar!!

Hans första fölårgång föddes 2003, så de äldsta är "bara" 5 i år :).

Hälsningar Monika

oops,vilken koll man har...Men det förstärker min teori:D

Då har de ju faktiskt inte riktigt fått chansen ännu.

Måste säga att den Akriboriavkomma som är i min ägo, är bland dom absolut trevligaste o klokaste unghästar som jag varit i kontakt med! Sen är det ju ett stort plus att han är högställd med en otroligt snygg sida:) Gångarterna är det heller inget fel på, en elastisk fin trav och en rund fin gallopp:) Förstår inte riktigt kritiken mot homom, tror mest det är prat faktiskt!

Det finns ju jättemånga fina avkommor efter honom. Men alla hästar har ju faktiskt en mamma också så det gäller att få rätt kombination. Humör finns ju....
Min uppfödning e. Akribori har fått gångartsdiplom m bl a 9 på galoppen och varit i 4-års finalen. Som 5-åring tävlat upp till LA:3 dressyr med placering i sin första start och med vinster i andra klasser. Absolut ingen dålig pålle. ;)

Alla hingstar som blir populära får många ston. Många av dom med riktigt kass stam/extriör...
Detta för att ägarna kanske tror att hingstar kan göra underverk (?):
Visst de kan förbättra en hel del - men absolut inte trolla:devil:

Akribori är typiskt en sådan hingst, senare har vi ju haft Corlensky. Innan dess Stanford bla...

Dressyr är en beddömnings sport. på gott och ont. Betraktarens öga o.s.v. en vacker häst hyfsade- till bra rörelser med potensial att kunna hoppa. Akibori har lämnat en generation spännande hästar att förvalta inför framtiden. Dubbel talanger som oxå Corlensky G står för. Avel är att försöka se lite längre. följa en vision och en känsla. Tyckande som grundar sig på kunnande är viktigt men att alla ska kunna få möjlighet att ändra sig. Jag har avkommor av både Akribori och Corlensky som är framtidshästar som nu förvalas av nya ägare, spännande individer med förväntans värde, kan det bli roligare?

Ja dressyren är en bedömningssport och mycket sitter i betraktarens öga, likväl som tycke och smak av hingstar...även där har vi olika uppfattningar...

Ja det är väl så att dessa poppishingstar får mängder med avkommor, (vilket förvånar iaf mej...) de första åren, och med varierande mödrar. Och därmed varierande resultat givetvis, inga hingstar kan ju åstadkomma underverk, men med så många avkommor är chanserna större att några blir lyckade:angel:

Han togs ju in som typförbättrare, och det har han uppfyllt.

Sen som sagt så kanske det är lite medelmåttiga hästar i övrigt. Men håller med om att det kanske blir riktigt bra med honom som morfarshingst. Då man kan lägga på en snygg hingst med mer gång/hopp.

Det där har ju också med stoet att göra. Min avkomma är hur cool som helst och är världens tävlingsindivid. Inga problem att byta stall och inga problem att tävla med. Sen spelar uppfostran och hantering in, självklart. Min var tuff som liten och man fick sätta henne på plats och inte låtit henne bestämma. Men det går ju inte att lägga allt på hingsten.
Men däremot blev jag avrådd från att betäcka den avkomman med Don Primero med svaret - det blir nog lite för mycket humör. Det ska gå att rida den också...
Jag tänker även tillbaka lite hur det var med Robin Z när han var ung och fick sina första ston. Det blev inte så bra. Många ston, men kanske inte rätt ston. Sen sjönk hans popularitet och stoantalet tills han fick ett uppsving igen. Och då fick han mer "rätt" ston. Mer ädla ston med mkt fullblod i. Och då blev det många fina avkommor.

Jag som är helt frälst av flera andra Acord II-hingstar har hela tiden funderat på hur hans blup sett ut om han använts på enbart hoppston och/eller ston som varit dubbeltalanger. Han är ju själv hoppstammad så det bara skriker om det. Att han sen rörde sig hyffsat (nej jag blev inte imponerad) hade aldrig fått mig att lägga honom på ett rent gångartssto. Jag tror som ni säger att han liksom alla andra poppis hingstar till en kanske 50% fick fel ston.

Jag hade ett sto född - 05 efter Akribori - D-Day, mycket bra typ. Hon blev stor och tyvärr blev hon utdömd vid 1 1/2 års ålder p ga kraftig Osteochondros. Hon var tuff i temperamentet, vet inte hur många gånger hon gick på bakbenen vid utsläpp och skickade framhovarna mot mej, verkligen siktade för att träffa ... Lyckades dock aldrig :) Hon var jättego i övrigt, tyckte dock inte om när man höll på vid bakbenet, vet inte om det var osteochondrosen som spökade eller om hon inte gillade det. Tanken var att hon skulle bli en påläggskalv till min dotter som tävlade MSV med sin dåvarande häst och ett framtida avels sto. Som tur var upptäcktes hennes osteochondros i tid, det var otroligt jobbigt att få vår "bebis" utdömd och ta bort henne. Nu har det gått två år sedan dess så mycket har lagt sig och nu har vi ett nytt stoföl på G efter Blue Hors Leredo - 00 Seven. Hoppas o tror mycket på henne.
Jag håller dock med flertalet som skrivit i denna tråd att Akribori fått lite tråkigt rykte - oförtjänt. Han kom hit som en typförbättrare och det tycker jag han uppfyllt. Sedan kan inte alla bli stjärnor, han har ju ganska många avkommor efter sig :)

Liknande trådar

Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 938
Senast: Valencia
·
Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 405
Senast: Nin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka