Åka brett eller ej? (ettåring)

Digbil

Trådstartare
Finns det någon anledning att inte köra en liten ettåring brett? Snedställd mellanvägg i en smalare tvåhästars (Trane)? Förra hästen var stor och tung och åkte brett och jag har bara en kort bom och är lite tveksam till att inte ha två bakbommar i även om väggen sitter med rejäl sprint i golvet.
Hästen är ca 132 cm hög och ganska späd.
Jag tror lastutrymmets hela bredd är 1570 cm
 
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

För många år sedan följde jag med en kompis som skulle lämna sin ettåring på sommarbete och hon hade tagit bort mellanväggen och lät hästen stå lös.
Det funkade utmärkt!
Nu var ju denna pålle inte så stor, det var en islandshäst.
 
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

Du kan ju ta bort mellanväggen också. Mitt sto hoppade över bommen fram för några år sedan; för att hon helt enkelt inte var van att åka och fick panik. Då tog vi bort mellanväggen när hon åkte ensam. Fungerade mycket bra :) (nu kan man åka med mellanvägg med henne)
 
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

Du kan ju ta bort mellanväggen också. Mitt sto hoppade över bommen fram för några år sedan; för att hon helt enkelt inte var van att åka och fick panik. Då tog vi bort mellanväggen när hon åkte ensam. Fungerade mycket bra :) (nu kan man åka med mellanvägg med henne)

Jag kan ju tyvärr inte ta bort mellanväggen eftersom frambommen är delad och jag har ingen hellång bakbom.

Så här blir det (utan låda förstås :)):
DSC_0029_zpsad4eaa05.jpg


Antar att det är bättre än att åka smalt? Jag har nämligen bara en normallång bom.
 
Senast ändrad:
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

Har man fronturlastning kan ju hästen stå utan bakbom.
Men jag förstår inte hur man tänker när man lastar in en häst och sedan smäller upp baklämmen.
När man ska lasta ur hästen sedan tar man en oerhört stor risk för en katastrof.

Om hästen när man är halvvägs nere med baklämmen får för sig att kasta sig ut kan människan som står bakom få hela alltet över sig och i värsta fall dö:crazy:
Även om man står på sidan så riskerar man att dels släpet går sönder samt att hästen skadar sig på väg ut.

Jag vägrar lasta ur hästar som står lösa i ett släp då ska de finnas fronturlasning så man kan gå den vägen.

Annars skall bakbommen på av ren säkerhet, har sett alltförmycket lastolyckor i mina dagar.:(

Folk slarvar med lastträningen, hästen kan inte åka smalt och alla möjliga ursäkter får man höra.
Sedan skall man alltid lasta hästar man vet är dryga att lasta i sista minuten:cautious:

Ist för att träna flera dagar i rad tills att hästen inser att släpet varken kommer döda den eller äta upp den:D


Min häst vägrade gå in när jag köpte den, efter timmar gick den in, första jag gjorde när jag kom hem samma vecka var att börja lastträna.
Idag har jag en häst som går raka vägen in tack vare all träning:)


En 1 åring skall enligt mig vara väl lästtränad och inte vara några problem att stå smalt och uppbunden.
När man får föl så är det ju super att utnyttja stoet att lasta med så fölet lär sig av stoet att detta är inge farligt.
Går stoet in går fölet in=)
 
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

Eeeh jag förstår inte riktigt ditt svar. Jag har inga planer på att köra utan bakbom, jag kan dessutom inte ta ut mellanväggen eftersom det innebär att jag får köra utan frambom vilket ALDRIG är ett alternativ (om inte hästen åker i box).

För övrigt så frågade jag om det finns någon anledning att INTE köra brett när jag hämtar hästen. Anledningen till min fråga är att jag har bara en normallång bakbom och jag vill helst ha bom på båda sidor när jag kör och därmed kan jag av praktiska inte köra smalt för tillfället. Jag har 3/4 och 1/4 bommar (på bilden) och planerar att köra så. Om det finns någon viktig anledning att köra helt smalt som jag inte tänkt på, får jag skaffa en bom helt enkelt. Därav frågan.

Jag har alltid tidigare kört småhästar antingen smalt eller helt lösa i strippat släp. Denna är lite för stor för att stå lös.

Uppfödaren kommer att lastträna henne men hon har bara åkt några km i lastbil tidigare och är lite hanterad och flockuppfödd på gården hon står.
 
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

Våran 2 åring åker brett hon får panik annars. Hon är lasttränad sen hon var 1 år. Vi har så vi kan vika undan mellanväggen och sen lång bom. Funkar utmärkt och de flesta hästar vill nog faktiskt åka brett iaf våra.
 
Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)

Sen finns det ju hästar som gillar att kunna hänga på mellanväggen då de ska "burka" i svängarna. De vill alltså åka smalt.

Jag skulle lasta och köra som på bilden och känna efter, du har ingen kamera? Guld värt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp