Sv: Åka brett eller ej? (ettåring)
Har man fronturlastning kan ju hästen stå utan bakbom.
Men jag förstår inte hur man tänker när man lastar in en häst och sedan smäller upp baklämmen.
När man ska lasta ur hästen sedan tar man en oerhört stor risk för en katastrof.
Om hästen när man är halvvägs nere med baklämmen får för sig att kasta sig ut kan människan som står bakom få hela alltet över sig och i värsta fall dö
Även om man står på sidan så riskerar man att dels släpet går sönder samt att hästen skadar sig på väg ut.
Jag vägrar lasta ur hästar som står lösa i ett släp då ska de finnas fronturlasning så man kan gå den vägen.
Annars skall bakbommen på av ren säkerhet, har sett alltförmycket lastolyckor i mina dagar.
Folk slarvar med lastträningen, hästen kan inte åka smalt och alla möjliga ursäkter får man höra.
Sedan skall man alltid lasta hästar man vet är dryga att lasta i sista minuten
Ist för att träna flera dagar i rad tills att hästen inser att släpet varken kommer döda den eller äta upp den
Min häst vägrade gå in när jag köpte den, efter timmar gick den in, första jag gjorde när jag kom hem samma vecka var att börja lastträna.
Idag har jag en häst som går raka vägen in tack vare all träning
En 1 åring skall enligt mig vara väl lästtränad och inte vara några problem att stå smalt och uppbunden.
När man får föl så är det ju super att utnyttja stoet att lasta med så fölet lär sig av stoet att detta är inge farligt.
Går stoet in går fölet in=)