ahrtroskopi i knäled

M

marlin

Någon som har en häst där man gjort ahrtroskopi i knäleden pga återkommande hältor??
Min häst skall genomgå en sådan operation i nästa vecka. Har haft problem med frambenshältor i kotled och hovled en tid och nu har man tillslut hittat den troliga grundorsaken till dessa "överbelastningshältorna " i hö bakknä. Man skall gå in och titta hur det ser ut i knät och idag lyckas man tydligen behandla ev broskskador där med gott resultat. Det skadade brosket skrapas bort och ersätts med bindväv som ger en stötdämpande effekt.
Ni som har hästar som genomgått denna operation, hur har det gått för dessa???

Sv: ahrtroskopi i knäled

Min häst gjorde en sån operation på strömsholm i oktober förra året.

Det dom hittade var att ett sjok med brosk hade lossnat som dom tog bort och en del skador på ligamentet och så.

Han fick ett litet återfall i januari i år som behandlades med kortison. Sen dess har han satts igång. Håller fortfarande på med det och än så länge går det bra.

Har fortfarande en liten rörelsestörning men inte mer än vad många andra hästar har.

Vi rider och tömkör honom 6-7 dagar i veckan om än i ganska lugnt tempo. Fortfarande väldigt försöktiga med bäjda spår osv.

Fråga gärna så kan jag berätta hur det varit för oss.

mitt sto gjorde exakt denna op i april i år på båda sina knän.
man hittade försämrat brosk som man tog bort och sedan borrar man små hål i skelettet för att främja bindvävsbildande.
vi har idag kommit till 20 min skritt på raka spår i skogen varannan dag och vid hand eller uppsuttet över cavaletti varannan dag.
idag är hon pigg, glad och nöjd med livet. men hon rör sig väldigt stelt och kort båda bak.
jag har blivit rekommenderad av veterinären att ge det minst ett år innan man kan ge det en rättvis utvärdering av resultatet.

lycka till med din häst!

pacific: du får gärna berätta mer om er häst -här eller via pm.
skulle vara underbart med lite feedback, råd och bollplank!

Mitt sto gick igenom samma op 2 okt förra året,brosskador på inre knäleden v bak.Op och boxvilan fungerade kanon,4 mån boxvila med promenader enl schema eft ngn månad,gick 30 min om dagen i tre mån i samma paddock :crazy:.På första åb ver de inte nölda med henne,hon blev sprutad med kortison,vilket hjälpte henne massor (ett tag),forts med promenaderna.Åb i jan 08 fick jag klartecken till att börja skritta,Elvira fick dessutom gå ut i hagen,överlycklig var jag.Vet var supernöjd han också kan jag tillägga.Skrittade & skrittade,började att trava efter ngn mån,eft samtal med vet.Allt kändes bra till en början,men vissa dagar sämre och vissa dagar bättre.Åb 5 maj igen,på eget initiativ då jag kände att hon inte var ok,jag ville röntga för att se hur resultatet blivit,tyvärr så var det inte bra,jag fick välja på att ta bort henne eller triangelmärka henne,att gå till avel ska inte vara några probl enl vet.Så nu är Elvira dräktig!!.Nu hade Elvira ganska mkt brosk som var skadat,hade det var i mindre omfattning kanske hon blivit bra igen.Håller tummarna att det skall gå bra för din häst.....

//Sussie//

Vad skönt att få "prata" m några som genomgått operationen. :)Operationen ska göras på Strömsholm. Har egentligen tusen frågor att ställa! Hade era hästar gått m knäproblemet länge innan operationen? Hade de fått några sekundärhältor fram? Min har troligen gått några år med problemet bak som har varit svårt att upptäcka även för en del veterinärer. Fick byta klinik för att få det konstaterat!! Hur gamla är hästarna? Vad jag förstår på vet. så är det vanliga just att brosket släppt och hänger "löst" .
Förstår att konvalescensen är ganska lång. och förstår på er att man kanske får räkna m något bakslag!!
Pacific du som gjorde op på Strömsholm hur många dar i box, sjukhage hade din häst ? Fick du släppa ut i hage sedan? Törs man ha sin häst i stor kuperad hage efteråt Mkt beror förstås på hur det ser ut i leden!!
Hoppas ni orkar svara på alla frågor

Vad skönt att få "prata" m några som genomgått operationen. :)Operationen ska göras på Strömsholm. Har egentligen tusen frågor att ställa! Hade era hästar gått m knäproblemet länge innan operationen? Hade de fått några sekundärhältor fram? Min har troligen gått några år med problemet bak som har varit svårt att upptäcka även för en del veterinärer. Fick byta klinik för att få det konstaterat!! Hur gamla är hästarna? Vad jag förstår på vet. så är det vanliga just att brosket släppt och hänger "löst" .
Förstår att konvalescensen är ganska lång. och förstår på er att man kanske får räkna m något bakslag!!
Pacific du som gjorde op på Strömsholm hur många dar i box, sjukhage hade din häst ? Fick du släppa ut i hage sedan? Törs man ha sin häst i stor kuperad hage efteråt Mkt beror förstås på hur det ser ut i leden!!

Ska försöka svara på allt.

Vi upptäckte att hästen inte var ren i Dec 06. Åkte in till kliniken och han blev behandlad i båda framkotorna och vänster bakknä för ledinflammation. Kotledsinflammationerna vad 1 och tvågradiga och berodde antagligen på att det var fel i knät.

Reds igång under våren och förra sommaren blev han dålig igen. Åkte till en annan klinik då. Då visade han 1 grad i knät men inget fram.

Hem sjukhage skritt osv. Tillbaka några månader senare för hälta igen i bakknät. Då ultraljudade dom knät och kunde se att allt inte var som det skulle. Tid bokades då in för artroskopi.

Under operationen visade det sig att han hade stora brosksakdor inne i knät.

Vi hämtade honom dagen efter operationen. Eftersom han skulle stå på box oh vi inte hade något sällskap inne för det åkte vi med honom till ett rehab center. När vi kommer fram dit blir får han jättehög feber och blir jättedålig. Så då bär det av till Ultuna (var utanför Norrtälje så tillbaka till S-holm var inte ett alternativ). Han stod på Ultuna några dagar och sen tillbaka till rehabcentret. Kändes väldigt skönt att han var proffesionellt omhändertagen.
Efter ca 1 vecka på rehaben fick han gå ut i sjukhage där och vi hämtade honom när han stått där i 10 dagar, för då tyckte hon som hade stället att det "kritiska" var över.

När han kom hem till stallet stod han i sjukhage på dagen och box på natten, svullnade väldigt i benen under den här perioden så han fick vara lindad på natten för blodcirkulationen. Sen började vi skritta efter 5 veckor 2*10 min/dag. Ökades på lite. Vid årskiftet släppte vi ut honom i vanliga vinterhagen vilket resulterade i hälta. Åkte då tillbaka till kliniken och fick kortisonspruta och hästen tillbaka i sjukhagen.

Gick i sjukhage fram till början på april då vi även hade börjat trava en del. Sen dess har bara igångsättningfortlöpt hela tiden mkt i skogen över stock och sten.

Fick även lite ryggproblem efter operationen som ordande upp sig ganska fort.

Nu har du hört hela vår långa historia hoppas du orkade läsa allt;)

Fråga gärna mer om du vill. Han är 13 år iår btw.

Elvira (född 98) blev också op på Strömsholm.I hennes fall kunde vet inte säga om eller hur länge hon haft "skadan".Och som jag skrev var hennes skada ganska så rejäl,syntes väldigt tydligt,enl vet tom på UL.Men att Elvira alltid haft lite svårt att jobba fullt ut med sitt v bak(ägt henne sen april o6),klockren på bes då.Jag kände hälta i början av sep 07,och då kom det från den ena dagen till den andra,men när jag tänker efter var hon bra seg hela aug,men inte trodde jag att det skulle vara så allvarligt.Det jag lärt mej av denna historia är att jag i framtiden med min nya häst kommer göra "vetbes" var sjätte månad för att förekomma hältor och dylikt.Elvira stod totalt på boxvila 15 sep 07-9 jan 08.Ingen rolig tid,men vi tog oss igenom den.Bara fråga på om du undrar ngt mera.

Sussie

Knepigt ibland med dessa bakbenshältor i knän, haser. Hästarna reagerar ju tydligen inte alltid på böjprov trots problem i leden. Sen beror det ju mkt på vart man åker med sin häst också om det upptäcks el inte. Så hemskt med boxvila i 4 mån. Jag ser min häst framför mig alldeles deprimerad i boxen. Han hatar boxvila. Går lite bättre med boxhage, än box inomhus. Pacific, börja skritta efter 5 veckor var ju ändå ganska tidigt efter op! Vad heter rehabcentret du hade hästen på? Vad kostar det och tog dom hand om hästen på ett bra sätt.? Har eget stall men det är ändå lite problematiskt mitt i sommaren med sällskap när hästarna går på bete,

*KL* Vad säger Vetrinärerna att det är för prognos ?

Är medveten om att det beror på men , dom måste ju motivera operation på något sätt ?

Mvh Mia

*KL* Vad säger Vetrinärerna att det är för prognos ?

Är medveten om att det beror på men , dom måste ju motivera operation på något sätt ?

Mvh Mia

Innan operationen sa dom till oss att man inte alls kunde svara på det. 50 % kunde lika gärna gå åt ena eller andra hållet. Men dom har inte gjort dom här operationerna så länge som jag fattade det.

Jag tror dom på strömsholm operarade 14 hästar 2007.

2 är avlivade, 2 st lever men med begränsningar och 10 st är tillbaka och arbetas osv. Men sen kan det ju fortfarande ändra sig för det har ju inte gått så lång tid än. Man vet ju inte hur länge dom håller osv.

Fick svaret att ´man hade sett goda resultat av denna op. men att det till viss del beror på hur länge hästarna gått med skadan i knät. Går dom länge med problemet bildas det tydl. lätt slipfåror i brosket som försämrar prognosen. Finns en artikel skriven i tidningen Pompe ( Strömsholms djursjukhus tidning) om denna op.
Där står att en prel. rapport gällande 15 hästar opererade under 2007 visar att elva hästar är helt fria från hälta, två har fortf problem, medan två har tvingats avlivas på grund av icke behandlingsbar hälta.
Står inget om ålder på dessa 15 hästar, hur länge de gått m hälta, hur det såg ut i leden ,överbelastningsproblematik mm mm

Fick svaret att ´man hade sett goda resultat av denna op. men att det till viss del beror på hur länge hästarna gått med skadan i knät. Går dom länge med problemet bildas det tydl. lätt slipfåror i brosket som försämrar prognosen. Finns en artikel skriven i tidningen Pompe ( Strömsholms djursjukhus tidning) om denna op.
Där står att en prel. rapport gällande 15 hästar opererade under 2007 visar att elva hästar är helt fria från hälta, två har fortf problem, medan två har tvingats avlivas på grund av icke behandlingsbar hälta.
Står inget om ålder på dessa 15 hästar, hur länge de gått m hälta, hur det såg ut i leden ,överbelastningsproblematik mm mm

Till mej så sa vet på Strömsholm att det var 50% chans till att Elvira skulle bli bra,jag tror att i hennes fall hade hon gått länge med sin skadade led eftersom det var så mkt som var skadat.Vet sa även som du skrev att de har haft hästar med gott resultat,som tävlar och tränas igen.Enl sista röntgen(7 mån eft op) på Elvira hade det inte bildats tillräckligt med bindväv som vet önskat,men han sa även att om ett år kan det se bättre ut.Jag ska förmodligen röntga om henne eft hon fölat i vår för att se hur det ser ut.Lycka till med din häst,skriv och berätta hur det går,skall den op på Strömsholm?.

//Sussie//

Till mej så sa vet på Strömsholm att det var 50% chans till att Elvira skulle bli bra,jag tror att i hennes fall hade hon gått länge med sin skadade led eftersom det var så mkt som var skadat.Vet sa även som du skrev att de har haft hästar med gott resultat,som tävlar och tränas igen.Enl sista röntgen(7 mån eft op) på Elvira hade det inte bildats tillräckligt med bindväv som vet önskat,men han sa även att om ett år kan det se bättre ut.Jag ska förmodligen röntga om henne eft hon fölat i vår för att se hur det ser ut.Lycka till med din häst,skriv och berätta hur det går,skall den op på Strömsholm?.

//Sussie//

Ja, Marcolio som är ett halvblod som alldeles nyss fyllt 7 år, skall opereras på Strömsholm på tisd.( kanske de enda som gör denna op?)

Man funderar ju lite på det här med bindvävsbildn. Det måste ju ta tid för den att bildas, ska ju ersätta det skadade brosket som tas bort. Kanske att det vore bättre att inte belasta hästens leder m ridning alltför tidigt innan det har hunnit bildas ordentligt m bindväv, utan gå promenader, tömköra mm. Kunde de se att det inte bildats tillräckligt m bindväv på rtg?? ( trodde inte bindväv syntes på rtg!)
Jag antar att eftersom de här operationerna inte gjorts så länge så har man inte kunnat göra så många studier på opererade hästar., ta fram de bästa rehabiliterings metoderna osv.
Har iallafall tusen frågor att ställa till kirurgen på ringrostig engelska ( är engelsman! Vad heter tex bindväv på engelska :confused:

Hoppas din häst blir bättre. Skönt att hon kan gå i hagen utan att ha ont och att du kan ta föl på henne!

Ja, Marcolio som är ett halvblod som alldeles nyss fyllt 7 år, skall opereras på Strömsholm på tisd.( kanske de enda som gör denna op?)

Man funderar ju lite på det här med bindvävsbildn. Det måste ju ta tid för den att bildas, ska ju ersätta det skadade brosket som tas bort. Kanske att det vore bättre att inte belasta hästens leder m ridning alltför tidigt innan det har hunnit bildas ordentligt m bindväv, utan gå promenader, tömköra mm. Kunde de se att det inte bildats tillräckligt m bindväv på rtg?? ( trodde inte bindväv syntes på rtg!)
Jag antar att eftersom de här operationerna inte gjorts så länge så har man inte kunnat göra så många studier på opererade hästar., ta fram de bästa rehabiliterings metoderna osv.
Har iallafall tusen frågor att ställa till kirurgen på ringrostig engelska ( är engelsman! Vad heter tex bindväv på engelska :confused:

Hoppas din häst blir bättre. Skönt att hon kan gå i hagen utan att ha ont och att du kan ta föl på henne!

Jag är inte heller den bästa på eng,minns när han ringde mej och skulle tala om att op gått bra,jag fick lov att prata med en sköterska ist.Det var den andra vet som op som skötte alla våra åb,han sa att på dessa 7 mån fram till sista åb i maj borde de ha bildats mer bindväv än vad det hade gjort i Elviras fall,de sa ju 50% chans till att det blir bra innan op.Hon blev op 2 okt och jag fick börja skritta henne uppsutten ca 10 jan,hela nov och dec var det endast promenad i paddocken,fick börja med 10 min 2 ggr om dagen och sedan öka på med 10 min i veckan tills jag var uppe i 20 min 2 ggr om dagen.Absolut första promenaden var 3 v efter op,men totalt 4 mån boxvila hade hon.Jag gjorde allt som stod i min makt för att få henne återställd/frisk,med bla massage,tillskottsfoder osv,men när det trots allt "hängde på" att det skulle bildas så mkt bindväv som möjligt,och det kan man tyvärr inte påverka.På ett av åb sa vet att det kan tom bli starkare i leden av nya bindväven,och det "levde" jag på,men en sådan turlott föll inte på Elvira.Så om jag förstått allt det hela rätt beror det på hur pass mkt och stark bindväv som bildas,det avgör resultatet.Visst känns det endå bra att Elvira kan få ett föl,men hon går lite illa tyvärr vilket jag är lite bekymrad över,visar det sig att hon inte klarar av att bära föl har jag bestämt mej för att ta bort henne nästa höst,men ska röntga knät först för att se hur det ser ut.Håller tummarna i morgon :)

Sussie

Vill bara berätta att Marcolio blev opererad igår. De hittade en liten broskskada på 5 mm i hö knä som skrapades ner. I vä knä såg man endast en liten ruggning i ena kanten av brosket som annars var intakt så där gjorde man inget. Nu ska han ha boxvila i 6 veckor med promenader 10 min x2 dagl och återbesök igen om 6v.
Chansen att han blir fullt återställd är ca 70% enl vet. så man får väl ändå se det som ganska positivt !

Vill bara berätta att Marcolio blev opererad igår. De hittade en liten broskskada på 5 mm i hö knä som skrapades ner. I vä knä såg man endast en liten ruggning i ena kanten av brosket som annars var intakt så där gjorde man inget. Nu ska han ha boxvila i 6 veckor med promenader 10 min x2 dagl och återbesök igen om 6v.
Chansen att han blir fullt återställd är ca 70% enl vet. så man får väl ändå se det som ganska positivt !

Håller tummarna att det skall gå bra för din häst :)

Lycka till//Sussie

*kl*
hur går det för våra knäopererade hästar?

dansa skrittas fortf (op april 08) och är ganska stel i hagen men bra i och efter arbete. alternerar mellan skritt i skogen, cavletti och viktmanchetter. övrigt go och glad och ok i mukler och hull.
har fått större hage enl vet inrådan men hon vandrar en del så hon får bara gå ute halva dagar.
just nu känns det motigt men jag hoppas det vänder.

uppdatera gärna hur det går för er, skulle kännas bra med lite feedback och bollplank just nu!

Marcolio har snart stått 4 v i box nattetid och boxhage dagtid. Det har gått ganska bra. Box dygnet runt är inte att tänka på då han går bärsärkargång i boxen om han inte får komma ut. I boxhagen håller han sig lugn. Har kommit lös 2ggr till min stora fasa men vi har fått tag i honom nästan med en gång efter det att han gjort ett antal luftfärder. Hoppas att det inte försämrat läkningen. Går med honom 10 min om dagen på ridbanan, där han kliver på ganska bra tycker jag.
Kan tänka mig att det är lätt att hästarna blir stela efter lång boxvila . Det är ju långt ifrån bra för leder och muskler som är gjorde för att hållas i rörelse. Nu har man ju inget val efter en operation! Har hon fått gå i sjukhage i 5 månader ? Det verkar ju positivt att stelheten försvinner efter arbete. Hon behöver säkert träna upp rörligheten igen, rehabiliteras. När får du börja trava lite?
Vore ju inte så dumt att kunna lämna in hästarna på ett bra rehabiliterings center och få allt detta gjort men tyvärr kostar det ju en hel del och är iallafall inte möjligt för min del!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka