AGRIA och Gammal Tik-funderingar...

wrangler

Trådstartare
Nån här som har en gammal tik försäkrad i AGRIA?
Jag sitter här och funderar och är lite orolig för min 12-åriga schäfertik...

Jag hoppas verkligen att hon är skendräktig så att hon inte blivit på tjocken på gamla dagar! (rymde till skogs för första gången i hela sitt liv vid förra löpet....) Har dock en historia med skendräktigheter....

Kommer att ringa vet på måndag och boka tid för undersökning, men sålänge har jag lite funderingar. Nån kanske har svar.....

Jag har henne försäkrad i AGRIA sedan valp... har aldrig haft några problem med henne så jag har helt enkelt inte funderat på försäkringen innan. Livvärdet är ju skitsamma, finns väl inget längre, men det jag funderar på är vad veterinärvårdsbiten egentligen täcker...

OM hon nu skulle vara dräktig (GUD FÖRBJUDE :eek: ) och jag vill ha henne övervakad tex, och vara på klinik vid valpning/kejsarsnitt pga risken med tanke på hennes höga ålder... Får jag någon hjälp av försäkringen med dom kostnaderna då tro???

Om hon är skendräktig igen.... och man tex skulle vilja ta ut livmodern, går det på försäkringen?

Tar man ens ut livmodern på en sån gammal tik?

Givetvis ska jag ringa Agria också på måndag och fråga...men jag vill ändå höra era erfarenheter!

Hon är i väldigt gott skick men valpar vid 12 års ålder... :crazy:

Nån som har varit med om att en tik blivit dräktig (av misstag) så gammal... kan man be om kejsarsnitt direkt eller?

*orolig*
 
Sv: AGRIA och Gammal Tik-funderingar...

Är rätt så säker på att försäkringen inte täcker att du lägger in henne i förebyggande syfte för valpning, vid en eventuell dräktighet. Är även tämligen säker på att inte försäkringen täcker kastration, om det inte beror på livmodersinflamation och då är akut och därmed nödvändigt med operation.
 
Sv: AGRIA och Gammal Tik-funderingar...

Om tiken är 12 år ska du naturligtvis ge henne en abortspruta om hon är dräktig! det är en stor risk att låta en så gammal hund valpa.
Även sövning och kejsarsnitt är en stor risk och det tär ju på kroppen att bära fram en valpkull, en så gammal tik kanske aldrigt blir sig själv igen..
Lite drygt tre veckor efter parning kan man se ev valpar på ultraljud och om hon är dräktig kan du spruta henne då så du inte behöver göra det i onödan..
Vi får hoppas att hon inte hittade på några dumheter i skogen..
Ring Agria och fråga om försäkringen, även veterinärvårdsbiten sjunker ju med åldern och det är olika hur mycket beroende på vilken försäkring man har.
 
Sv: AGRIA och Gammal Tik-funderingar...

Nu har ja ingen tik eller så, men vår 12 åring fick canser i höstas. och honom fick vi operar mjälten på. (visserligen akut, vet ej om de skulle vara nån skillnad) De enda jag vet är att man får betla mera själv när hunden är äldre. iallafall fick vi de.


Ursäkta om de blev lite otydligt :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 753
Senast: Viva
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 321
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 251
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp