Äter inte sojabönorna

Suskiv

Trådstartare
Hästen får Alfa Grow musli för att kompensera för det låga proteinet i hösilaget. Problemet är att hästen inte äter sojaönorna. De brukar ligga i vattenhinken istället på morgonen. Det gör ju att hon inte får i sig det protein hon behöver.

Nån som har ett tips. Hästen äter inte pellets och lucernhack är för energirikt och för proteinfattigt för att vara ett bra alterinativ.
 
Hippo grow alfa pellets brukar de ju tycka är smaklig, har du testat att ge det istället? (Min häst som knappt kan tänka sig att äts havre äter glatt både hippo alfa pellets och krafft groov)
 
Hippo grow alfa pellets brukar de ju tycka är smaklig, har du testat att ge det istället? (Min häst som knappt kan tänka sig att äts havre äter glatt både hippo alfa pellets och krafft groov)
Jag har inte testat den pelletsen. Jag får knappt i henne mineralpelletserna och de är ju små. Samma med de bruna pelleterna i alfa grow muslin, ligger en hel del sönderfördelade i vattenhinken på morgonen.
 
Jag hade gett rent sojamjöl blandat med betfor (eller speedibeet eller kwik beet om hästen är känslig mot socker) istället för Alfa Grow musli. Då kan hästen inte peta ut sojamjölet ur betforn och äter förhoppningsvis upp alltihopa. Sojamjölet är antingen som pyttesmå pellets eller som små flagor när man köper det rent beroende på vem som är tillverkare och sojan blandas enkelt med betforn. Mina hästar älskar verkligen den blandningen :d Du kan även prova att ge soja bart om du vill. Mina hästar verkligen älskar soja och äter det gärna bart men för att få i dem mineralerna så blandar jag även i lite speedibeet.
En fördel till är att det blir betydligt mycket billigare för dig att ge soja och betfor än att ge Alfa Grow musli och du behöver inte heller ge lika mycket. Alfa Grow musli innehåller 135 gram smb rp och 12,4 Mj medans ren soja innehåller 390 gram smb rp och 11,7 Mj. Betfor är dessutom väldigt bra för magen och räknas precis som lucern som grovfoder. Om du vill så kan du även köpa linfrökaka rent och ge. Då får du alla de positiva delarna ifrån Alfa Grow musli men slipper spannmålet.
 
Jag hade gett rent sojamjöl blandat med betfor (eller speedibeet eller kwik beet om hästen är känslig mot socker) istället för Alfa Grow musli. Då kan hästen inte peta ut sojamjölet ur betforn och äter förhoppningsvis upp alltihopa. Sojamjölet är antingen som pyttesmå pellets eller som små flagor när man köper det rent beroende på vem som är tillverkare och sojan blandas enkelt med betforn. Mina hästar älskar verkligen den blandningen :d Du kan även prova att ge soja bart om du vill. Mina hästar verkligen älskar soja och äter det gärna bart men för att få i dem mineralerna så blandar jag även i lite speedibeet.
En fördel till är att det blir betydligt mycket billigare för dig att ge soja och betfor än att ge Alfa Grow musli och du behöver inte heller ge lika mycket. Alfa Grow musli innehåller 135 gram smb rp och 12,4 Mj medans ren soja innehåller 390 gram smb rp och 11,7 Mj. Betfor är dessutom väldigt bra för magen och räknas precis som lucern som grovfoder. Om du vill så kan du även köpa linfrökaka rent och ge. Då får du alla de positiva delarna ifrån Alfa Grow musli men slipper spannmålet.
Håller med, kör med sojamjöl, har fodrat upp flera tunna kräsna pållar med det :)
 
Jag hade gett rent sojamjöl blandat med betfor (eller speedibeet eller kwik beet om hästen är känslig mot socker) istället för Alfa Grow musli. Då kan hästen inte peta ut sojamjölet ur betforn och äter förhoppningsvis upp alltihopa. Sojamjölet är antingen som pyttesmå pellets eller som små flagor när man köper det rent beroende på vem som är tillverkare och sojan blandas enkelt med betforn. Mina hästar älskar verkligen den blandningen :d Du kan även prova att ge soja bart om du vill. Mina hästar verkligen älskar soja och äter det gärna bart men för att få i dem mineralerna så blandar jag även i lite speedibeet.
En fördel till är att det blir betydligt mycket billigare för dig att ge soja och betfor än att ge Alfa Grow musli och du behöver inte heller ge lika mycket. Alfa Grow musli innehåller 135 gram smb rp och 12,4 Mj medans ren soja innehåller 390 gram smb rp och 11,7 Mj. Betfor är dessutom väldigt bra för magen och räknas precis som lucern som grovfoder. Om du vill så kan du även köpa linfrökaka rent och ge. Då får du alla de positiva delarna ifrån Alfa Grow musli men slipper spannmålet.

Ska räkna lite på det. Sojamjöl kanske även är ett alternativ till shettisen (som just nu är beräknad på 220 gram Krafft Muskel)
 
Ska räkna lite på det. Sojamjöl kanske även är ett alternativ till shettisen (som just nu är beräknad på 220 gram Krafft Muskel)

Det är det säkert :) Fördelen med ren soja är ju att det innehåller väldigt mycket protein och väldigt lite energi om man jämför med färdigfodren som finns. Det är ju en stor fördel när man har en lättfödd häst så att man slipper slösa megajoulen på kraftfodret och istället kan ge mer grovfoder.
Sedan finns ju potatisprotein också. Det innehåller 672 gram smb rp och 12,5 Mj så det behöver man ju ge ännu mindre utav. Potatisprotein måste man däremot blanda med något eftersom det är ett pulver. Soja kan man ge rent om bara hästen tycker om det. Potatisprotein är bättre för miljön än soja och innehåller också mer lysin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 492
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp