äter halm

zilla

Trådstartare
jag har ett problem som jag inte haft under mitt 25 åriga häst liv..min häst har börjat äta halm . han trycker i sig ca 10 kg halm per natt.han får ca 8 kg hö.vad saknas.
 
Sysselsättning? Stress? Sur mage? Kanske han tycker det smakar bra?
Min valack äter gärna halm men det brukar inte bli mer än ett par kilo, eftersom han mår bra förövrigt så är det inget jag brytt mig över heller.
 
Du kanske har ett hö med låg vt-halt. men 10 kg halm och 8 kg hö, låter mycket. han lär ju få stor mage, och får han inte det så är omsättningen för snabb.
 
har ni samma sorts halm som innan,
en häst i stallet (ett rikigt matvrak ifs) käkade upp mer lr mindre all halm när vi bytte från korn till hvarehalm
 
Om du inte kan byta halmsort testa att spraya (typ blomspruta) den med en svag, svag jodopaxlösning. Det hjälpte i alla fall när "gammelstoet" fick fick för sig att börja äta halm.
 
Min häst åt massor av halm, sades det, när jag köpte henne för snart tre år sedan, så hon fick stå på spån till att börja med. Efter någon månad gick vi över till halm - och visst åt hon en del. Efterhand som hon kom igång minskade halmätandet.
Dock märkte vi en kraftig ökning under de fem månader som jag inte red på grund av min knäfraktur.
Sysselsättning = inget halmätande
Ingen sysselsättning = massor med halmätande

Immer
 
Svårt att veta vad som saknas om man inte vet vad han äter i övrigt, och värden och sånt. Har du sånt i siffror kan ju det ge en indikation på om det finns en mineralbrist eller proteinbrist eller så. (Fast jag är inte så bra på de där siffrorna vad gäller "småmineralerna")
Ett blodprov kan också ge svar på om han har några näringsbrister.

Äter han verkligen 10 kg av halmen? Har du vägt det du slänger in eller något liknande? För det blir rätt stor volym på 1 kg halm, och det kan alltså se mer ut än vad det är.
Är hans mage bra i övrigt - hård / lös? Är den lös, luktar han surt från nos eller illa i bajset så kan det vara obalans i tarmen och / eller magsår, och då kan det behöva medicineras på lämpligt vis.
Hästar har ju sitt tuggbehov, och sin lilla magsäck med den ständiga magsaftproduktionen - och det gör ju att det är bra att de har att tugga på. Men blir det för mycket finns ju risk för putmage...
Kan du prova att ge honom en gren eller en stock av t ex asp, som han kan tugga på och sysselsätta sig med istället för halmen? Om det bara är en sysselsättningsfråga. och isåfall, kan han gå längre stund i hagen? Finns det något at tugga på där? Om inte kan det vara det som är en del av problemet, att han går hungrig under hagtiden, får magsår och kastar i sig allt han kan äta under boxtiden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
829
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp