Äter dåligt.

arabia

Trådstartare
Jag fodrade mina hästar med hösilage men då ett par av dem blev så lösa i magen så gick jag över till hö istället. Nu är det så att de är inte förtjusta i höt utan trampar mest ner det i leran ute i hagen o i boxarna sprider dom ut det o blandar med halmen. Hösilaget åt de iallafall upp och det verkar som om de är mer förtjusta i det. Hur skulle ni göra? Fortsätta med höt som dom knappt äter av eller ge hösilage som dom äter men blir lösa i magarna av? Har 2 hosthästar så det hade ju varit bra med hösilaget för de hostade inte nått under den tiden som de fick av det, men jag kan inte bara fodra 2 med hösilage o resten med hö heller då alla går i samma hage o äter ur varandras högar o dessutom skulle hösilaget bli dåligt innan jag fodrat färdigt balen.
Har provat med att blanda hö o hösilage men de äter inte upp höt ändå.
 
Hur torrt hösilage har du? En del hästar tål inte hösilage helt enkelt. Du skulle ju kunna prova att ge dem tarmbalans när du introducerar hösilage igen, och se om det hjälper. Annars får du nog blöta höet till hosthästarna och stå ut ett tag- de äter tids nog. Men det flesta hästar ratar hö om de väl fått smak på hösilaget.
 
Hösilaget är ganska torrt, skulle till o skicka in analys på det när de blev så himla lösa i magen så jag avbröt utfodringen med det så analysen blev aldrig skickad. Skulle tippa på att ts låg nånstans mellan 60-70/kg men vet inte säkert. Bonden trodde att det kanske var för högt proteinvärde för kusarna att det var därför de blev lösa, jag vet inte. Väldigt fint hösilage var det iallafall o hästarna älskade det. Nu har hästarna fått hö i 2 veckor o är fina i magarna igen men som sagt var dom äter för lite stråfoder som det är nu så risken är ju att det blir andra problem istället. Araberna äter uppskattningsvis 3 kg om dagen o shettisarna något mindre. Dom står på halm men araberna äter inte mkt av det men shettisarna äter desto mer av halmen men å andra sidan så är ju shettisar riktiga slaskhinkar o det mesta går ner, men inte hö som de har pinkat på.
 
min ponny fick hösilage på vintern,hösten och vanligt hö vår,sommar

och det alltid lite tid innan allt höet slank ner efter att sluatat med de goda silaget...ge de lite tid och inte mer än avd de äter upp.

Til honom funkade de och ge mindre högivor oftare
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst...
Svar
5
· Visningar
1 074
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 259
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 544
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp