M

maximilia

Kan man ge hästar det? Krossade? För att få upp proteinvärdet? Har ni någon erfarenhet av det själva? Värdena på ärter?
Och är det nån som vet kilopriset på soja?

Många frågor :p
 
Sv: Ärter

Ärter (enl min bok) har följande värde: Mj 11,1, smb.rp 190, ca 0,8, p 4,3 mg 1,1. Fast det finns andra medel som har bra mycket mer protein i sig tex: Soja och jäst. Tror sojan kostar runt 6:-/kg...vet inte exakt. Ring och fråga din foderhandlare så får du de priser som gäller runt där du bor.
 
Sv: Ärter

Vad jag vet så är ärtor onödigt hårdsmälta för hästar, därför används det inte så ofta.

Soja och andra proteinfodermedel är nog bättre.
 
Sv: Ärter

Okej, då var det inget för mig ändå. Har börjat ge henne soja, men fick höra att man kunde ge dom ärter oxå (billigare om inte annat). Men det var för lite protein för att det skulle bli bra tyvärr.

Ärterna är inga problem för dom att smälta om man krossar dem först.

Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: M_Elin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp