Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Alexandra_W

Trådstartare
Foder (i detta fall storbalsensilage, TS ligger kring 60% men det finns nåt blötare parti med som jag dock inte sett än) som är framtaget för kor, kan man räkna med att det "alltid" har förhållandevis höga värden? Eller kan det blir katastrofkvoter och grejer även där?

Bonden har köttdjur, ungdjur. Inga mjölkkossor. Och de "håller sig som de borde" på käket. Men det finns ingen analys. Och jag, som normalt är analysfascist, kan inte analysera heller. Bonden förbrukar en storbal/dygn. Jag hämtar 40 - 60 kg (en veckas förbrukning) en gång i veckan.

Jag gillar det inte, men om det nu är det enda som fungerar och som passar lilla skrället att äta, så får jag försöka överleva det. Men kan man utgå från att det inte är en katastrofkvot/otäckt lågt protein?
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Kan du inte fråga när det är skördat?

Annars hade man kunnat göra en analys (den billigaste) bara för att få ett hum om värdena. Tex visar det provet riktigt dåliga värden så är ju risken att de värdena återkommer. Visar de på riktigt bra värden så är ju chansen att de också återkommer.

Visst det går ju inte att räkna på det på något bra sätt men det ger en liten fingervisning i alla fall.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Är det en bra bonde så vet han ungefär vad det innehåller, utefter hur mycket gödsel han har kört på, ålder på vallen och skördetidpunkt. Är han inte bra så kan det vara hur som helst.... Vet du vilken sorts köttdjur han har, rasmässigt? Det är ganska stor skillnad på hur lättfödda de olika raserna är, så det kan skilja rätt mycket på näringsinnehållet och ändå funka till resp. ras.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Charolaiskorsningar har jag för mig han sa det var. Måste erkänna att jag inte lyssnade jättenoga. Söta var de iaf ;)
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Glömde. Visst kan jag fråga när det är skördat. Men jag kommer ju ändå inte veta när det byts parti osv :S

Jag tror inte han som någon skrev kan tala om ungefär vad det innehåller utefter gödsling etc - då borde han väl gjort det när jag frågade om analys? Men kan höra med honom om han har någon uppskattning var värdena borde ligga.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Det är ju med kor som med hästar att olika typer har olika krav på sitt foder. Det foder som är till mjölkkor har höga värden (eller man önskar att det har det). Till am- och dikor har man inte alls lika höga krav och djur som ska gödas inför slakt har andra krav ändå.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Om du tittar på det, är det mycket som har gått i ax?

Charolais tillhör de köttraser som behöver lite bättre foder, så då är det förhoppningsvis hyggliga värden. (Om han inte öser i dem en massa proteinfoder förstås.) En ledtråd kan vara slaktåldern på hans djur, växer de bra och slaktas i rimlig ålder så är det ett bra grovfoder.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Om du tittar på det, är det mycket som har gått i ax?

Charolais tillhör de köttraser som behöver lite bättre foder, så då är det förhoppningsvis hyggliga värden. (Om han inte öser i dem en massa proteinfoder förstås.) En ledtråd kan vara slaktåldern på hans djur, växer de bra och slaktas i rimlig ålder så är det ett bra grovfoder.

Ingen aning om slaktålder och sånt, känner honom inte (jag bara dök upp på hans trapp och tyckte "Hej, kan jag få köpa några säckar silage av dig?"

Ska kika lite noggrannare på det och återkomma, men en del har gått i ax ja, samtidigt är det ganska bladrikt (och blir mycket "boss"). Kan försöka ta en bild?
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Tänkt att enbart fodra fram till sommaren /bete?

Om lilla kräsna hästen äter det hade jag gett det, fodrat lite på känn med 'standardmineraler' och sen hållt lite extra koll på hull och muskler.

Ibland får man gå ifrån sina principer en stund för att lösa problem.
Bättre att hästen äter trots ej uträknad foderstat, än att han svälter sig med tillhörande problematik.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Tänkt att enbart fodra fram till sommaren /bete?

Om lilla kräsna hästen äter det hade jag gett det, fodrat lite på känn med 'standardmineraler' och sen hållt lite extra koll på hull och muskler.

Ibland får man gå ifrån sina principer en stund för att lösa problem.
Bättre att hästen äter trots ej uträknad foderstat, än att han svälter sig med tillhörande problematik.

Unge herrn ska ju inte gå på bete, men oavsett vilket så går KORNA på bete på sommaren. Och när bonden slutar fodra korna med silage måste jag sluta fodra unge herrn med kossemat. Som senast.

Men ja, tänkt fodra med som längst fram till sommaren. Alt så länge han äter det. Alt tills han tänker äta sin "riktiga" mat. Det är lite oklart vilket som kommer först. Första dagen på "kossemat" åt han som han hade betalt. Sen gick det över. Då var kossemat också äcklig... Nu blandar jag ungefär 50 - 50 och han petar i sig lite (för lite) av varje. Hur länge det kommer hålla i sig vet bara han själv. Imorgon kanske kossemat är det godaste som finns igen - eller så är mitt vanliga grovfoder som ratats i snart en månad det godaste som finns igen. Eller så är båda två det äckligaste som finns och helt oätbart.

Men om han äter komaten så ja då får han äta det, analys eller ej. Men vore ju skönt om man kunde vara "nästan säker" på att det åtminstone inte är för lite protein, med tanke på att han växer. Kan man inte det, så tja man får ännu mindre protein om man INTE äter...
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Jag vet inte mycket om foder till kor. Men jag skulle anta att det nog kan innehålla en hel del socker. En del av det går väl åt i processen men det verkar som att kobönderna slår den första skörden mkt tidigt på säsongen med soliga dagar, kalla nätter och nytt gräs.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Jag vet inte mycket om foder till kor. Men jag skulle anta att det nog kan innehålla en hel del socker. En del av det går väl åt i processen men det verkar som att kobönderna slår den första skörden mkt tidigt på säsongen med soliga dagar, kalla nätter och nytt gräs.

Sileringsprocessen förbrukar ju i och för sig socker, så det är ju inte säkert att slutprodukten innehåller mycket socker. Så tidigt tror jag inte det här är slaget heller då det är en del ax. Men oavsett så det är ju den lilla som ska äta det, så jag behöver inte vara rädd för sockret. Tack och lov - skulle INTE våga chansa på den stora.
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Du verkar ju ha stora problem med att han inte äter ordentligt. Har du kollat tänderna på honom?
 
Sv: Är foder odlat för ko "alltid" förhållandevis höga värden?

Om du tittar på det, är det mycket som har gått i ax?

Charolais tillhör de köttraser som behöver lite bättre foder, så då är det förhoppningsvis hyggliga värden. (Om han inte öser i dem en massa proteinfoder förstås.) En ledtråd kan vara slaktåldern på hans djur, växer de bra och slaktas i rimlig ålder så är det ett bra grovfoder.

Såhär ser det ut om det är någon hjälp.
Han ökar i vikt nu sen han börjat äta, och om jag räknar på vad han ätit de senaste fyra dygnen och tar ett genomsnittligt kg/dygn samt lägger på det lucernhack han ätit och räknar på 10 MJ/kg TS (dvs ganska lågt) för silaget så landar han i så fall på en total-MJ som är ganska precis behovet. Jag tycker dock han gått upp snabbare än jag skulle förvänta mig på "bara det" så frågan är om det inte är bättre drag än så i det MJ-mässigt..

1174605_586503681445609_983456848_n.jpg
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp