Är det rätt att ge lika mycket?

S

Sue_fia

Är det rätt att ge lika mycket hö och kraftfoder till shettisar och russ?

I mitt stall (ett litet stall, 6 boxar) där jag sköter en häst har det varit lite si och så med hästskötseln.
Ett tag hade inte hästarna vatten i hagen, nu är det förbättrat. Alla hästar har inte haft saltsten, det har de nu.

Nu undrar jag- ska verkligen shettisar och russ ha lika mycket hö och kraftfoder? :confused: Jag tycker det verkar konstigt eftersom att shettisar så gärna lägger på hullet ganska rejält. Russen får däremot vad man kan tycka är lagomt för ett russ.

Dessutom får de bara två stora utfodringar om dagen(!). Detta är för att inte stallskötaren jobbar mitt på dagen och kan ge någon slags lunchfodring. Jag tycker det är fel, de andra hästarna (stallet ligger mitt på en travbana) får lunch! Är ponnyer mindre värda? :mad:

Är detta rätt?
Jag som skötare har ju inte så mycket att säga till om, men jag tycker det är fel. Ska jag sluta sköta i stallet om jag tycker de gör fel? Ska jag säga emot och till vem- stallskötaren eller hon som är ansvarig för ponnytravskolan?
 
Vill bara fråga varför det är fel o ge dom 2 stora givor? Mina hästar får oxå bara 2 givor o de mår utmärkt. Mina har visserligen så gott som fri tillgång på hö.
Apropå fodermängden vad gäller russ o shettis så beror mkt på vad hästarna gör. Ett russ som går i en hage behöver inte lika mkt foder som en shettis som arbetas hårt varje dag, det är individuellt. En grovfoderanalys o så anpassad foderstat för varje individ är det bästa.
 
Sv: Är det rätt att ge lika mycket?

Dom ska ju ha minst 3 gånger om dagen, helst fler. Mina får 4.
Iofs om dom har fri tillgång till hösilage är det en annan sak för då kan dom ju äta hela tiden. Men hästens matsäck är liten och behöver flera små givor.'

//Skurt:devil:
 
Sv: Är det rätt att ge lika mycket?

skurt_nr1 skrev:
Dom ska ju ha minst 3 gånger om dagen, helst fler. Mina får 4.
Iofs om dom har fri tillgång till hösilage är det en annan sak för då kan dom ju äta hela tiden. Men hästens matsäck är liten och behöver flera små givor.'

//Skurt:devil:
Om maten ligger ute i flera timmar så blir det många små givor! Det är inte bättre att ge 1 kg hö 5 gånger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 051
Senast: Skye
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp