Äppelcidervinäger..?

D

Doneloge

Har läst att äppelcidervinäger ska vara bra för hosthästar, men idag fick jag höra att det typ är för surt för hästarnas magar. Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt??
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

För min hosthäst gjorde det ingen skillnad.

Har själv provat äpplecidervinäger (2 msk i en liter vatten) när jag (mig ovetandes) hade början till en magkatarr. Jisses, vilket kaos!

Kan tänka mig att det kan ställa till det i en känslig hästmage, å andra sidan vet jag hästar som får det som inte alls har några problem med magen. Det finns tävlingsryttare som ger det i dricksvattnet hemma för att hästarna på främmande ställen inte ska rata vattnet för att det smakar annorlunda (man ger det alltså även när man kommer bort och maskerar på så sätt smaken på vattnet).
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Jag läste på en fodersida, artikel i Ridsport, som tog upp det här...Har inte allt i minnet nu, men tydligen ska själva magsaften vara så pass sur att det knappt har någon betydelse om man ger sådana tillskott. Jag har gett mina hästar äppelcidervinäger, köper stora dunkar från GG eller Börjes o ger dem en halv dl-en dl per dag under vår o sommartid, samt tvättar av eksemhästen med det då det är något desifincerande o klådstillande.
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Lovisaleonora_ skrev:
Det finns tävlingsryttare som ger det i dricksvattnet hemma för att hästarna på främmande ställen inte ska rata vattnet för att det smakar annorlunda (man ger det alltså även när man kommer bort och maskerar på så sätt smaken på vattnet).

Ojj, det lät lite intressant... Men, jag kan förstå varför de gör det, men jag tror inte att min häst skulle dricka vattnet om det var äppelcidervinäger i... Det är ju en grej att blanda in det i lite fibergi :d och en helt annan att blanda det i vatten som av sig själv inte har nån smak als....
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Man ger i regel så små mängder att det inte borde göra någon större skillnad.
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

det var det jag också trodde, men luktar ordentligt gör det iallafall ;).. har svårt att tänka mig att 25 ml / 2 ggr dag skulle skada, men jag var så osäker på det... :)
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Jo det luktar rätt mycket men jag tror att hästarna vänjer sig rätt fort. Om de inte är mycket kräsna förstås...
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Vissa kanske som du säger är extremt kräsna, men min e iallafall inte det, han äter vinägern i sin mat med god apetit... :)
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Äppelcidervinäger innehåller ju det som ett äpple innehåller i vitaminer/mineraler. Att hosthästar skulle bli lindrad av detta har jag aldrig hört. Däremot så kan man tvätta exemhästar med det ( utspädd), samt spilla i vattenkaret på sommaren för att undvika alger. Till hosthästar rekommendarar jag hellre honung eller anis. Villket är slemlösande. Sedan finns det bra eller dålig äppelvcidervinäger (enligt mig)..Zetas smakar bra vilket INTE de andra gör. Har provat alla sorter (smakat själv)...Zeta är dyrast men godast...
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Mynta2 skrev:
Äppelcidervinäger innehåller ju det som ett äpple innehåller i vitaminer/mineraler. Att hosthästar skulle bli lindrad av detta har jag aldrig hört. Däremot så kan man tvätta exemhästar med det ( utspädd), samt spilla i vattenkaret på sommaren för att undvika alger. Till hosthästar rekommendarar jag hellre honung eller anis. Villket är slemlösande. Sedan finns det bra eller dålig äppelvcidervinäger (enligt mig)..Zetas smakar bra vilket INTE de andra gör. Har provat alla sorter (smakat själv)...Zeta är dyrast men godast...

Jag dricker då det äcv jag köper blandat med vatten. Det smakar ung samma, de olika sorterna. Dock finns det ett äcv med mineraler i såg jag, och utan. Köper det utan. För min del är det mest ekomomiskt köpa stora dunkar från Börjes när det är baddags för eksemhästen o dricka till matte än Zetas lilla flaska.
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Mynta2 skrev:
Äppelcidervinäger innehåller ju det som ett äpple innehåller i vitaminer/mineraler. Att hosthästar skulle bli lindrad av detta har jag aldrig hört. Däremot så kan man tvätta exemhästar med det ( utspädd), samt spilla i vattenkaret på sommaren för att undvika alger. Till hosthästar rekommendarar jag hellre honung eller anis. Villket är slemlösande. Sedan finns det bra eller dålig äppelvcidervinäger (enligt mig)..Zetas smakar bra vilket INTE de andra gör. Har provat alla sorter (smakat själv)...Zeta är dyrast men godast...

Okej, ska tänka lite på vilken sort jag köper. Har också hört om honung och anis, och några andra grejer som ska vara bra också. Har inte köpt nåt av de än, då de är lite svåra att få tag på (förutom honungen).
Det jag funderade på med honung är om man kan använda vilken honung som hellst (märke asså) ..?
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Ja, fast det var ju bara min åsikt om vad JAG ansåg om smaken...Har aldrig frågat hästen vad den gillade bäst ;-)
 
Sv: Äppelcidervinäger..?

Jo, jag vet att det är vad du tyckte om smaken... Själv har jag nog bara provat en sort, så jag vet inte riktigt vad som är godast, men jag ska komma ihåg det och se vad han tycker (och se om jag överhuvudtaget tycker att det hjälper). Men jag skulle nog hellre byta till Honung. Funderar bara på vad det skulle kosta att köpa till honom. Finns ju många olika märken (stor pris skillnad) och jag vet inte om det spelar nån roll vilken man ger. I min bok står det att man ska köpa högkvalitets honung av en som har bin (kallas?). Det ska typ vara utan tillsatser. Nån ahning vilken?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: screen
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 791
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp