Äppelcidervinäger???

charmant

Trådstartare
Har lite funderingar på det där med äppelcidervinäger.En yjej i stallet ger sin häst det redan nu mot hästens exem och för att den inte ska få fästingar och knott i sommar.Hon blandar det i betforen....funkar det?Jag gjorde själ ett hopkok i somras på 10 dl vatten,2dl äppelcidervinäger och sen skar jag ner vitlöksklyftor och lät det dra sen sprutade jag det på hästen i somras och tyckte det verkade funka-Han luktade pizza sallad men ändå :)Men vad han äppelcidervinäger för verkan i maten?Tacksam för svar
 
Det rensar kroppen, är verkligen superbra! :bow: Men jag tror inte det hjälper så mkt för att hålla insekter undan, det luktar ju inte av hästen. Men för eksemet så är äcv jättebra, och även vid fång, svullnader, kisseri-problem och ledplågor.
 
Jag ger vitlök i fodret för att göra hästen illaluktande och osmaklig för stickande insekter. Gör även eget flugmedel av olja, vinäger och vitlök som jag gnider in i pälsen. :d

Hästen blir ganska äcklig av oljan, men om man undviker sadelläget så är det inte så farligt. Brukar förresten vara försiktigt även med resten av ryggen, eftersom jag fått för mig att oljan kan börja "steka" i solen. Är det en risk? :crazy:
 
Du verkar ha koll på äcv....funkar det vid alla svullnader och ledplågor?? ger ni i kapslar eller köper på flaska och ger blandat med betforn??
 
Varken kapslar eller flaska. Äppelcidervinäger till häst köper man på en lite större dunk. Vi har satt pump på dunken så är det bara att pummpa i den mängd man vill ha på fodret.
 
Dunk/flaska....ja, det var dunk jag menade.

Hur mycket ger man då?

Kan det funka till häst som får svullna ben på natten? Har provat det mesta annt med att linda å så men det vill inte funka. Hon är 21 år så det har förmodligen med det att göra men kan ju vara värt att prova äcv.
 
Oki,låter bra.Ska kanske ta och köpa lite då och ha i betforn....frågan är bara om jag får min kinkiga pålle att äta det. :crazy:
 

Liknande trådar

S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: JAMarna
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 751
Senast: PrittePuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp