Ännu en foderstat att fundera på...

FreSus

Trådstartare
Är ny inom detta och har lite funderingar. Fick foderstaten idag som ser ut enligt nedan:

TS 75,9% per kg
Energi 7,7 per kg, 10,2 per kg TS
Råprotein 54 gram per kg, 71 gram per kg TS
Smältbart råprotein 26,5 gram per kg, 35 gram per kg TS
Kalcium 1,5
Fosfor 1,2
Magnesium 0,7
Kalium 11,3

Mina hästar (en 03 vallack isis samt äldre shettis/arab) går på lösdrift på detta foder, båda har tappat i hull. Båda rids i skog & mark mellan 3-6 dagar per vecka.
- är energin för hög?
- vilket protein räknas?
- vi har även en häst i flocken med fångvarning förra året, denna har gått upp i vikt rejält!

Tacksam för alla synpunkter på detta :)
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Smältbart råprotein är 26,5 kontra energi som är 7,7 per kg foder. Kvoten är alltså 3,4 vilket är på tok för lågt. Protein intaget måste ökas med så lite energi som möjligt.
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Tack Boj för snabbt svar! Det var precis som jag misstänkte, att proteinet var för lågt.
Har gett kornkross sedan några veckor, kanske Lucern vore ett bättre alternativ?
Hästen som har gått upp på detta foder är mer bukig än fet, har för mig att proteinbrist kan ge bukighet? Stämmer det?
Är det proteinet man ska vara försiktig med på hästar med tidigare fångvarningar eller kan det vara smart att även sätta denna häst på protein foder?
Eller har jag fattat allt fel och ska koncentrera mig på energi stat?:confused:
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Smrp ska ökas, men välj fodermedel som håller så lågt energi som möjligt men så högt smrp som möjligt.
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Får jag stjäla tråden lite?

Vilken "kvot" är bra?

Just nu har vi iofs sämre värden på ensilaget men siffrorna från i höst är:
smrp 68g/ts
Energi 10,2
kvot = 6,6

Känner revbenen på hästen men han har bukig mage. Dvs den sticker ut åt båda hållen om man tittar på honom bakifrån... Rids dock bara ca 2-4 ggr vecka beroende på väder. Kanske är det för lite motion...? Hela vintern har man ju tagit det lugnt pga isbanor. :(

/har helt noll koll på foderstat... :crazy:
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Jag håller högre kvot till våra islänningar, annars blir de lätt bukiga. Våra ligger på en kvot över 7, även om de rids mindre just nu så är de ändå inte bukiga.

Öka intaget av smrp, soja är en möjlighet annars lucern.
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Ännu en "dum" fråga; hur får man fram kvoten? Hur jag än vänder och vrider på siffrorna får jag inte till de svar ni skrivit ovan?:confused:
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Enligt tabell så ska kvoten ligga på 6. Men det kan ju givetvis skillja från individ till individ. Man får själv prova sig fram till vad som är bäst för den egna hästen.
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Tusen tack, tur att det finns så snabba, kloka bukefalister här ute :)
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Tusen tack, tur att det finns så snabba, kloka bukefalister här ute :)
Och hästar av kallblodstyp (både ponny och stor) behöver ofta en högre kvot som Boj säger. Så ett rejält uppsving i form av lucern eller något annat proteinfodermedel borde göra susen.
 
Sv: Ännu en foderstat att fundera på...

Jag håller högre kvot till våra islänningar, annars blir de lätt bukiga. Våra ligger på en kvot över 7, även om de rids mindre just nu så är de ändå inte bukiga.

Öka intaget av smrp, soja är en möjlighet annars lucern.

Nu har jag köpt lucern pellets och Krafft blå miner. Hur räknar man ut mängden de skall ha när det gäller pelletsen? Eller "räcker" ett kg?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 027
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 492
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp