Adventskalender för hela familjen - tips och idéer?

majola

Trådstartare
I år ska vi ha en gemensam kalender för hela familjen, främst fylld med upplevelser. Det blir väl en del godis och småpresenter också, men oftast något annat. Jag har kommit ganska långt med planeringen, men skulle uppskatta fler tips!

Hittills har jag:
- En kalenderbok där man läser ett kapitel om dagen (den kommer förstås i första påsen)
- Byggsats pepparkakshus
- Filmkväll
- Stöpa ljus
- Hämta och klä julgran
- Barncircus
- Julpynta inne och ute
- Baka pepparkakor
- Göra julgodis
- En god gärning/välgörenhet...
- Gå på julmarknad
- Biljetter till en julfest där dottern uppträder med sin balett-grupp
- Ställa upp julkrubban, eventuellt komplettera med en eller ett par nya figurer
- En vandringsdag med korvgrillning, varm choklad osv

Vi kommer inte att ha någon snö, så åka pulka/skidor och så funkar inte.

Gud vilken mysig idé:love: har tyvärr inga bra förslag direkt, kanske adventsfika någon av de advent som är? Då kan man ju fika lite på pepparkakorna/julgodiset ni gjort! Finns det någon 4h gård i närheten ni kan besöka? Åka o rida islandshäst? Tillsammans rita en välkomstskylt till dörren med juliga inslag?

Tänkte göra en liknande åt dottern (5 år)
Några saker vi funderat på utöver julstök är:
- Badhus
- fika på stan/biblioteket
- bygga något lego tillsammans
- göra kojja
- picknick på golvet
- hemmaspa
- besöka ngt museum
- göra om rummet/någon möbel
- skattjakt
- leka någon lek tillsammans (som alla tycker om)
- Finmiddag med förrätt, varmrätt, efterrätt som vi alla hjälps åt med och planerar.

Gud vilken mysig idé:love: har tyvärr inga bra förslag direkt, kanske adventsfika någon av de advent som är? Då kan man ju fika lite på pepparkakorna/julgodiset ni gjort! Finns det någon 4h gård i närheten ni kan besöka? Åka o rida islandshäst? Tillsammans rita en välkomstskylt till dörren med juliga inslag?

Det där med skylten var bra, jag hade glömt bort en liknande idé som jag hade. Sonen berättade om hur de skulle bygga en julgran av pinnar på skolan och det lät snyggt. Kul för honom att kunna vara projektledare hemma också. Samla pinnar i skogen, binda ihop dem, dekorera lite och sedan hänga upp. (Typ ett sånt här: https://www.pinterest.de/pin/673640056734621951/)

Vi är ganska uppbokade under helgerna i december, så jag måste nog försöka kombinera det hela med planerade aktiviteter. Dock har vi pratat om att rida tillsamman med en annan familj, kanske passar det in någonstans (alltså barnen rider, vi föräldrar leder hästarna...)

Tänkte göra en liknande åt dottern (5 år)
Några saker vi funderat på utöver julstök är:
- Badhus
- fika på stan/biblioteket
- bygga något lego tillsammans
- göra kojja
- picknick på golvet
- hemmaspa
- besöka ngt museum
- göra om rummet/någon möbel
- skattjakt
- leka någon lek tillsammans (som alla tycker om)
- Finmiddag med förrätt, varmrätt, efterrätt som vi alla hjälps åt med och planerar.

Jag har funderat på Nobelmiddag, men dels är de nog för små ännu och dels är vi uppbokade på Nobeldagen. Men jag tycker att det är en kul idé, gärna finklädda och med fin dukning osv...

- Skriva önskelista och posta till tomten.
- Dela ut ”Nobelpris”. Alla får pris i något de är bra i under en prisceremoni + skål i ”bubbel” om ni inte hinner en Nobelmiddag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka