Aaaaj, kramp! Hjälp mig

V

vbm

Jag har alltid lärt mig att vikten ska trampas ned i hälen så att man kan svikta bäst. Dessvärre har jag något typ av fel som gör att min vikt lägger sig på ankelbenet och min fots böjs inåt.
Detta går i vågor och nu har det kommit igen.
Det är så OTROLIGT jobbigt och störigt eftersom det verkligen förstör min sits och ridningens helhet när det inträffar. (Vanligtvis vid hoppning)
När vikten belastar fel så får jag ibland kramp och ibland bara försvinner kraften i benet. Jag blir liksom helt lealös, det är hemskt!

Jag försöker ha foten längre in i stigbygeln men den är verkligen svårt. Jag tappar min känsla när jag har den så men försöker så gott det går. Detta inträffar vanligtvis vid hoppning när lädren är lite korta.

Har haft olika tränare som försökt hjälpa mig med problemet. Vet att jag har för korta hälsenor och försöker tänja på dem i trappan här hemma lite då och då. Men är det någon som har samma problem? Att vikten läggs på sidan av foten (ankelbenet tror jag det heter) istället för att svikta nedåt i hälen? :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aaaaj, kramp! Hjälp mig

jepp jepp.. du är inte ensam... sen jag slet av mina ledband i foten för två år sen så har jag samma problem... fast jag kan tom stuka foten när den är i stigbygeln... speciellt om jag galopperar långa sträckor i fältsits... tex vid intervallträning... min åtgärd har varit att sätta i sneda stigbygelgummi... fungerar alldeles utmärkt för mig... har inte alls haft det problemet efteråt... kanske inte funkar på dig alls men det kan ju vara värt ett försök:idea: ...

tack :bow:
vad är det.. sneda stigbygelplattor? :o

Fler här med samma problem? :crazy:

Jag har i alla fall lärt mig att gör det ont så gör man fel. Man ska inte tvinga in kroppen i en position man ska stretcha in sig och låta musklerna vänja sig.

Tryck INTE ner hälen för då är risken stor att du hamnar i stolsits. Tänk "lyft stortån" istället. Lyfter du tårna så kommer hälen på plats utan kramp.

Lycka till!

det finns både sneda som är högre på utsidan än insidan så att du får foten i vinkel... eller såna som är högre i fram än i bak så att hälen automatiskt kommer i en mer rätt vinkel...

Hmm det var visst svårt att förklara men jag hoppas att du förstod...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 767
Senast: Ms_Antrop
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Rosett
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar