6-åringens utbildningsnivå

P

persika

Vad bör/brukar en 6-årig häst kunna rent utbildningsmässigt?

Sv: 6-åringens utbildningsnivå

när jag kollar på en 6 årig häst, beror det självklart på uppväxten,seriös ryttare,satsande ryttare osv, brukar gemföra mina hästar med hästarna som går Beereders Trophy (stavning) hästarna som är 6 år gamla går 130 hoppning har jag för mig, 5 åringarna går 120 hoppning, och vi alla vet vad som krävs av en häst att gå barnor på 120-130 cm. en 6 årig häst tycker jag ska vara ganska så utbildad med fötterna på jorden. Men allt är från häst till häst, dom har olika perosnligheter osv, utveklas olika, vad är det för häst du har? :)

persika skrev:
Vad bör/brukar en 6-årig häst kunna rent utbildningsmässigt?

Hejsan!

Ja det beror väl på vilken typ av häst det gäller? Till exempelt så är en 6 årig travhäst nästan gammal och skall ha sprungit in en hel del redan. Ett sto kanske är på väg till fölboxen.
Är det ett Svenskt Halvblod så bör väl hästen vara mer än grundutbildad, även hos hobbyägaren. D.v.s. LA/LA och ha en del rutin i vardagen så som klippning, transporter och kanske tävlingsrutin också.
Talar vi däremot om en Lipizzaner så får man vara glad om hästen är insutten. I bästa fall så är den i alla fall körd ordentligt.

Detta var en liten grov uppräkning på att olika raser har olika krav. Ett sätt att se vad rasen förväntas kunna vid en viss ålder är bl.a.att se vad hingstarna har för krav på sig vid visning och premiering.

Vad en häst ska kunna vid en viss ålder tycker jag att man inte ska titta på. Själv så red jag in min häst när han var 6 år så jag krävde nästan ingenting av honom just då. Sedan som Myy sa, det beror helt också på vilken ras det är. Men också framförallt hur hästen är mentalt och NÄR hästen reds in. Men även som Panikie skrev hur mycket ryttaren satsar på sin ridning och vad den vill med sig och sin häst. Men kom ihåg en sak bara: Gå inte för fort fram, ta det lungt för antagligen så ska du ha hästen bra många år och dom åren ska du ha mycket glädje av! :)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama