Jennyzen
Trådstartare
Jag har en jättefin 4 åring som för ett tag sedan började visa upp ett oönskat beteende.
Felice är e. Canterbury ue. Warsteiner. Hennes mamma var en otroligt mild, snäll och social dam men tyvärr verkar det som om hon ärvt rätt mycket av sin morfars temperament
Man har ju hört en hel del om w-blod
Felice är överlag en nyfiken, snäll och trygg tjej, stressar inte upp sig i onödan, inte ens när hon fastnat med grimman! MEN hon kan bli riktigt vass när man trampar henne på tårna, hon har enorm intregitet/personal space. Det är aldrig några problem att hämta henne i hagen, sätta på grimma eller så, hon är alltid lika glad. Men om hon är lös i hagen och man är runt henne blir hon oerhört provocerad, samma sak om man ska klappa henne över hagtråden, då lägger hon öronen bakåt och ser ut som värsta huggormen! Hon har faktiskt bitit mig en gång. Försöker man vifta bort henne kan man få fan tillbaka! Just nu hanterar vi det genom att inte försätta oss i den sortens situationer, alltså om vi inte måste. Det är en hårfin balansgång, man måste ju tillrättavisa henne men man får vara beredd på motreaktion. Att tillrättavisa henne vid ridning eller hantering vid hand är inga problem! Bara när hon är lös. Nån som har erfarenhet av hästar med sånt beteende? Jag hoppas och tror att det kommer ge sig med åldern. Annars är hon en väldigt fin och snäll häst.
Felice är e. Canterbury ue. Warsteiner. Hennes mamma var en otroligt mild, snäll och social dam men tyvärr verkar det som om hon ärvt rätt mycket av sin morfars temperament