3arspresent till barn med utvecklingsförsening

turbofling

Trådstartare
En kompis dotter fyller 3 ar om ngr veckor och jag funderar pa en bra present till henne.
Barnet är sent i utvecklingen, pga problem med hörseln pratar hon inte än men öronen opererades förra veckan sa nu ska pratatet förhoppningsvis komma igang. Grovmotoriken är bra men hon har problem med finmotoriken. Hon har svart att sitta stilla och koncentera sig längre stunder (vilket saklart kan vara helt normalt i den alder), förutom när hon far titta pa tv. Hon har inga direkta speciella intressen förutom att gunga, hoppa i vattenpölar och att titta pa film.

Jag skulle vilja ge henne ngt som kan hjälpa hennes utveckling framat utan att vara ett "träningsredskap". Har ni tips?

Vanliga leksaker, böcker osv har dom redan i mängder.

En kompis dotter fyller 3 ar om ngr veckor och jag funderar pa en bra present till henne.
Barnet är sent i utvecklingen, pga problem med hörseln pratar hon inte än men öronen opererades förra veckan sa nu ska pratatet förhoppningsvis komma igang. Grovmotoriken är bra men hon har problem med finmotoriken. Hon har svart att sitta stilla och koncentera sig längre stunder (vilket saklart kan vara helt normalt i den alder), förutom när hon far titta pa tv. Hon har inga direkta speciella intressen förutom att gunga, hoppa i vattenpölar och att titta pa film.

Jag skulle vilja ge henne ngt som kan hjälpa hennes utveckling framat utan att vara ett "träningsredskap". Har ni tips?

Vanliga leksaker, böcker osv har dom redan i mängder.
Duplo, plusplus?

Duplo har dom redan massor av. Plusplus har jag aldrig sett här men jag ska kolla om det finns, men jag är tveksam till om hon kommer vara intresserad av det.

Duplo har dom redan massor av. Plusplus har jag aldrig sett här men jag ska kolla om det finns, men jag är tveksam till om hon kommer vara intresserad av det.

Ge henne en film då? Om hon inte är intresserad av något annat än film, att hoppa och att gunga så blir det ju rätt enkelt, hoppa och gunga är kanske lite svårt att ge bort, återstår film.

Finns ju stora pärlor (bl.a. snygga trä pärlor på Panduro) och köp tråd till. Det är ju sådant som kan återanvändas och kan göras olika mönster med när hon blir större. :)

Beror förstås på prisklassen, men playdoh är billigt och stimulerar finmotorik och koncentration. Tiptoi lite dyrare men kul för språket och lite utmanande för motoriken. Om det är ett tysktalande barn alltså.
Matlagningsprylar tycker jag är kul, på bloggen elternvommars finns en hel tips. Kanske en sån där äppelsvarv, det är ju säsong nu.

Pyssel är ju jättekul, mina kan sitta länge och limma (biltema har en bra flaska till små händer för 15:-) massa saker på ett papper. Inte så avancerat, det behövs papper i olika färger, lim, pärlor och paljetter, det man kommer på :)
En dagiskompis till min fyraåring var här, de brukade inte pyssla i hans familj, men barnen satt stilla hela eftermiddagen och pysslade och donade :)

Geomag :love: min 1-åring fick även ett geomag anpassat för bebishänder men det var nog lite för stora bitar för att sätta en 3-åring med trots sen utveckling.

Det är ytterst lite som får min 3-åring att sitta stilla längre stunder men att bygga med geomag tillsammans har både hon och jag utbyte av. Det är så himla roligt!

Plusplus finns i olika storlekar, tex rejält stora.
https://www.google.se/search?q=stora+plusplus&biw=1332&bih=910&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-kYmi-ffOAhWD3SwKHQwtBgkQ_AUIBigB#imgdii=4F4eG10Fn1w9HM:;4F4eG10Fn1w9HM:;pLtpQqCxSicmbM:&imgrc=4F4eG10Fn1w9HM:

De som fanns på min sons dagis var mer mittimellan.

Om hon haft svårt med hörseln och det nu blir bättre, så kanske ljudböcker kan vara en idé? Det är ju underhållande samtidigt som det ger språkutvecklingen en skjuts framåt.

Jag tänker spontant att det kanske finns någon typ av spel som hon och hennes föräldrar kan spela ihop där de kommunicerar kring de olika delarna (jag tänker lite på typ de där spelen där en ska plocka bort kroppsdelar, något med doktor) och där det också innebär en viss finmotorik. Typ något sånt här tänkte jag på
http://www.spelexperten.com/sallskapsspel/barnspel/dotty-dinosaurs.html

Alternativt kanske pussel som inte är fyrkantiga bitar utan som mer bygger på olika typer av former/figurer. Eller memory.

Om du är av den pyssligare sorten så föreslår jag att göra en bok med bilder på familjen, vänner, karaktärer från filmer hon tycker om, gummistövlar, vattenpölar, gungor och allt annat som hon tycker om. Bilderna används sedan för att träna på att uttala namn och ord, man kan leta allas näsor eller sortera utifrån olika kategorier. Om bilderna är i olika storlekar och sätts i plastfickor kan de också användas för att träna lite finmotorik.

Tack för era tips, nu har jag lite mer idéer om vad jag kan titta efter.
Barnet har en storasyster ocksa och dom har verkligen mängder med leksaker sa jag vill hitta ngt som inte försvinner i mängden och ngt som kan hjälpa henne. Hon är ett barn som verkligen aldrig sitter still, hon är pa väg hela tiden och hittar pa bus. Jag tror aldrig jag har sett henne sitta ner och lägga pussel, pyssla eller egentligen inte ens leka med ngt. Enda gangen hon sitter still är som sagt framför en film (men filmer har dom redan i överflöd) och i en gunga (men gunga har dom saklart redan).

Hon är sa olik mina barn (min minsta är 7man yngre) som gärna sitter och leker med playmobil/lego/dublo, pysslar, spelar spel, ritar. Därför är det svart och ännu svarare när alderrekomendationer inte fungerar.

Sa jag tror pa ngt som är väldigt enkelt, som hon inte hinner tröttna pa innan hon ens har börjat. Ska titta pa gemag, stora pärlor och likande. Plusplus verkar inte finnas hos oss (Österrike).
Tiptoi har henne storasyster (vet du föresten @majola om det finns i Sverige och isf gar att kombinera med en tysk penna?).

Om du är av den pyssligare sorten så föreslår jag att göra en bok med bilder på familjen, vänner, karaktärer från filmer hon tycker om, gummistövlar, vattenpölar, gungor och allt annat som hon tycker om. Bilderna används sedan för att träna på att uttala namn och ord, man kan leta allas näsor eller sortera utifrån olika kategorier. Om bilderna är i olika storlekar och sätts i plastfickor kan de också användas för att träna lite finmotorik.

Vilken bra idé, jag är inte sa pysslig av mig men det känns som ngt mina "stora" barn kan hjälpa till att göra. Det är säkert en present som hennes mamma skulle uppskatta. När jag fragade vad dom önskade sig sa hon att hon själv inte har en aning om vad hon ska köpa för att dom redan har allt

Sa jag tror pa ngt som är väldigt enkelt, som hon inte hinner tröttna pa innan hon ens har börjat. Ska titta pa gemag, stora pärlor och likande. Plusplus verkar inte finnas hos oss (Österrike).
Tiptoi har henne storasyster (vet du föresten @majola om det finns i Sverige och isf gar att kombinera med en tysk penna?).

Tror inte det. Jag har letat efter svenska tiptoi -böcker till mina barn men inte hittat något.

Barnet har en storasyster ocksa och dom har verkligen mängder med leksaker sa jag vill hitta ngt som inte försvinner i mängden och ngt som kan hjälpa henne. Hon är ett barn som verkligen aldrig sitter still, hon är pa väg hela tiden och hittar pa bus. Jag tror aldrig jag har sett henne sitta ner och lägga pussel, pyssla eller egentligen inte ens leka med ngt. Enda gangen hon sitter still är som sagt framför en film (men filmer har dom redan i överflöd) och i en gunga (men gunga har dom saklart redan).

Hon är sa olik mina barn (min minsta är 7man yngre) som gärna sitter och leker med playmobil/lego/dublo, pysslar, spelar spel, ritar. Därför är det svart och ännu svarare när alderrekomendationer inte fungerar.

Mm en väninna har ett barn som jag sällan sett varken rita, bygga med Lego eller någonting annat. Vi erbjöd plusplus och hen satt stilla i timmar med det. Hen är också inte helt med i utvecklingen.

Med Geomag, tänk på att svalda magneter är jättefarligt.

Kort med bilder där man kan härma djur och liknande då kanske?

Någon skiva med musik liknande mora träsk? Iofs finns mycket sådan musik på spotify åtminstone på svenska så det kanske är onödigt. Vi kör ju på chromecast så ljudet kommer genom stereon men programmet i mobilen. Betydligt enklare än cd :D

Ja, det gillar hon ocksa kom jag pa nu. Rörelser till musik, ska se vad jag kan hitta (som dom inte redan har).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka