3 kg hö per dag???

M

mysis

En i mitt stall har en häst som bara står nästan. Är new forest och troligen en stor c-ponny eller liten d. Nu har ägarinnan fått för sig att hästen ska ha max 3 kg torrt hösilage om dagen. Är det läge att ta ett riktigt snack med henne och anmäla om hon inte lyssnar? Hästen får ca 4 dl kraftfoder om dagen också. Ta bort det om hon nu tycker hästen är tjock tänker jag. Vad sägs, fick ont i magen faktiskt igår när jag hörde detta.

Sv: 3 kg hö per dag???

Har hästen tillgång till halm eller annan "bulkföda"?
Hur ser foderstaten och hösten ut idag?

Om hästen i dagsläget står på en liten hösilagegiva och den lilla kraftfodergivan (4 dl) och ändå är i överhull kanske det är ett medvetet försök att minska på energiintaget genom att fodra med halm?

mysis skrev:
En i mitt stall har en häst som bara står nästan. Är new forest och troligen en stor c-ponny eller liten d. Nu har ägarinnan fått för sig att hästen ska ha max 3 kg torrt hösilage om dagen. Är det läge att ta ett riktigt snack med henne och anmäla om hon inte lyssnar? Hästen får ca 4 dl kraftfoder om dagen också. Ta bort det om hon nu tycker hästen är tjock tänker jag. Vad sägs, fick ont i magen faktiskt igår när jag hörde detta.

Tycker du ska prata med människan. Varför inte ge den 6.7 kg hö istället och ta bort all kraftfoder. Jag blir så ledsen när jag hör sånt här. Denna människa skulle behöva läsa hästkunskap lite mer, speciellt foderlära.

Vet inte hur många gånger jag skrivit/sagt det här... En häst ska MINST ha 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt enligt djurskyddsreglerna! REKOMMENDERAT är 1,5-2 kg ts per 100 kg. 1 kg ts motsvarar 1,2 kg hö eller 1,8 kg hösilage med 60 ts eller 1,1 kg halm.

Sedan är ju näringsinnehållet ganska intressant också... Halm innehåller bara ca 5 Mj, INGET protein och lite mineraler. Hö/silage kan vara väldigt varierat i innehåll. En liten D-ponny på säg 350 kg har ett UNDERHÅLLSBEHOV på 40-45 Mj och en proteingiva på 240-270 gr smbrp.

Har man ett hö/silage med ett högt proteininnehåll är det väldigt bra att komplettera med halm men om man har det motsatt dvs lågt proteininnehåll så späder man bara på proteinbristen...
//marti

Är djurplågeri!! Hästar är gjorda för att äta grovfoder och ska göra det med.. Mina NF har gått på 8-9kg hö/dygn.. Minst 1,2kg torrsubstans/100kg häst och dygn. Gärna mer.

står på torv. Snö ute också sedan mer än två månader tillbaka, så inget att tugga på i hagen heller. Hösilaget är inte analyserat men det gjordes förra året och det är samma ogödslade vall. Förra året var hösilaget ganska näringsfattigt, i år är det nog bättre men det är inga höga värden i det. Mitt halvblod som rids ca 45 min 5 dgr / vecka äter ca 11 kg och 8 dl havre. Är fin i hullet och möjligen lite i överkant... Hur pratar man med en sådan här person utan att bli ovänner för evigt

3 kilo! ojojoj va hon skulle få höra om hon stog i vårat stall:mad:

Svårt val, pest eller kolera... Har du några bra källor t.ex litteratur i ämnet? Rekommenderar dig annars att beställa "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Ta med den till stallet och börja prata lite allmänt om foder och att du läst just detta om MINST 1 kg ts/100 kg (sid 24!)... Med lite list kan man komma långt!

Försök att få henne att ta bort kraftfodret och öka grovfodret. Är hästen verkligen tjock? Det är inte så att den har proteinbrist istället? Många tror att när deras hästar blir runda om magen att det är fett men ofta är det proteinbrist... Hullet känner man över revbenen och hästen ska ha ett lagom lager hull, man ska kunna känna revbenen om man trycker lite. Syns revbenen genom skinnet är den helt klart för mager och kan man inte känna revbenen alls då är den för rund... Nu i vintertider får man även tänka på att den har päls. LYCKA TILL
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama