3-åring med diplom, hur lägga upp sommaren/hösten?

the_connemara

Trådstartare
Min lille gris gick vidare till finalen för treåringarna och den ligger 29-30 september. Då jag hade tänkt att han skulle börjat sin höstvila ;) Så nu är jag lite förvirrad och vet inte riktigt ut eller in. Hur ska ni göra med era treåringar som gått treårstest? Hur ska de vila o arbeta under sommaren hösten? De som ska gå finalen, hur lägger ni upp arbetet?

Känns som man både hinner och inte hinner allt man vill göra... Jag pluggar 20 mil bort så jag hade helst sett att den mesta ridningen skett under sommaren men nu känns det som att han borde sättas igång senare eftersom han måste gå mkt ända till mitten på september för att orka testet. Upplägget till treårs funkade bra, intensivare arbete 3-4 veckor innan och lugnt sista veckan så så blir det nog till hösten oxå. Men då kan man ju inte ha ridit för mycket i augusti för då känns det som att perioden med mer arbete blir för lång...?

Just nu är planen att han ska fortsätta vila till mitten på juli då han ska på utställning. Sedan skos igen (ska plocka av skorna om ca en vecka) och börja ridas lite. I början på augusti ska han nog åka på riksutställningen (connemara) o ställas ut. I mitten/slutet på aug ska han hoppa ngt språng uppsuttet på terrängabanan om allt funkar väl o sedan är jag helt nöjd med ridningen tills nästa år. Det är oxå nu han får börja gå lite mer (mitten/slutet på aug) fram tills mitten på september för att kunna ta det lugnt en vecka innan finalen (valde hoppningen).

Med "lite mer" menas arbete ca 4-5 gånger per vecka: 1-2 ridpass, 2-3 handhäst/promenader pass varierat allt mellan mkt trav i backar o rena skrittpromenader ngn km, kanske ngn körträning (inkörd) och ngn löshoppning (1 eller 2 gånger innan finalen räcker nog). Sedan ska han vila tills mitten på december när jag kommer hem igen ;)

Verkar det rimligt? Hur ska ni göra med era 3-åringar??

Sv: 3-åring med diplom, hur lägga upp sommaren/hösten?

Min har ju inte gjort något test och ska inte iheller så vi har tagit det lugnt med honom. Dom planer jag hade fram tills betet har vi lyckats med kanon. Vi är mer än nöjda med honom nu.

Så nu blir det vila i tre månader för honom och när han kommer tillbaks blir det kontroll av tänderna igen, dags att skos för första gången samt vi ska börja med ridningen lite mer på allvar.

Vi ska försöka komma iväg en dag i veckan till ridhuset och rida där och sen ska han fortätta att tömköras och eventuellt löshoppas också.

Det blir mycket efter sommaren men det ska bli himla kul och vi ser fram emot det väldigt mycket :).

Min kvalade oxå till finalen som går i oktober tror jag de är.. halvblod.
KOmmer dock inte åka o visa honom där eftersom vi har över 100 mil ner till flyinge.

Däremot kommer mina gå på bete så länge de går men varvat med arbete.
Lite löshoppning/lösgalopp , nån runda i skogen osv beroende på hur dom känns.
Själv vet jag inte vad som händer i mitt liv till hösten , jobb,skola, nånting annat..
så de återstår o se vad som händer. Om flytt blir aktuellt så kommer Calle få följa med mig om de går eftersom planen med honom är att lvala till breeders nästa år så måste hållas i träning from dec iaf.

Jag hade oxå velat ha hela hösten på mig :(

Vad har han gjort nu i vår?

Senast ändrad:

Så dina ska inte ha någon helvila? Varför? Vissa säger "rör hästen inte på 3 mån" medan andra säger "rid som du vill" här. Jag försöker hitta någon form av balans. Min är knappast beroende av arbete för att hålla nere hullet iaf, skönt det.

Även om Etan inte gjort något särskilt ansträngande nu i vår så behöver han endå ett par månaders vila för att fundera lite känner jag. Han förtjänar det och vi har inte brottom.

Jag gjorde som så att i höstas tömkörde jag mycket, var ute och gick mycket med honom, både med och utan utrustning för att han skulle vänja sig.

I november och december satt min syster lite på honom barbacka och det gick bra. Sen vilade han hela januari och februari och han kastrerades under denna period också. Jag tyckte han behövde vila då han växte en del med.

I mars satte jag igång med tömkörning och ut och gå igen och i april började vi rida in honom. Det har gått jättebra. Vi har dock inte kommit så långt utan han skrittar och travar med ryttare och går att styra och stanna osv.

Nu åker han den 26 maj och om vädret tillåter blir han på betet tills slutet/början på augusti/september. Efter det sätter vi som sagt igång igen så smått.

dom tycker de är så tråkigt att gå på helvila, vill gärna gå lite promenader,lösgaloppera/löshoppa osv. blir inget hårt arbete.

Min kommer att gå på helvila 1-2 mån under sommaren men kommer att sättas igång sen så får vi se hur han känns inför championatet.

Jag tycker att det är bra med en tids vila så de får smälta allt, vila hjärna o muskler och bara få vara ett tag, de ska ju ändå komma igång (förmodligen) och jobba rätt ordentligt i framtiden.

Jag har tänkt o ta ut Tiger på promenad några gånger, kanske en gångi veckan eller så. Bara skritt hade jag tänkt. Ska nog sluta busa med honom vid hand dock, han lekte järnet på visningen :o Var rädd att han skulle vara trött efter hoppningen (tvärtom blev det!) och busade hemma för att det skulle vara lätt o väcka upp honom även om han var trött.

Min kommer att gå på helvila 1-2 mån under sommaren men kommer att sättas igång sen så får vi se hur han känns inför championatet.

Jag tycker att det är bra med en tids vila så de får smälta allt, vila hjärna o muskler och bara få vara ett tag, de ska ju ändå komma igång (förmodligen) och jobba rätt ordentligt i framtiden.

Vad är det för championat din ska gå? Eller menar du finalmojset i höst?

Japp, finalmojset som är i oktober :p . Kan förvisso kännas som om man tar sig vatten över huvudet men känns han bra kan det vara en kul grej att åka på. Annars är det kvaliten till nästa år som hägrar, känns lite vettigare att satsa på det istället så man har mer tid att jobba med honom utan att stressa på för mycket.

Tycker ditt upplägg låter bra. Du känner ju din häst bäst, och ser if han behöver mer/mindre vila/arbete.

Jag hade planerat att ta det lugnt hela sommaren, inget arbete alls. Men nu har jag ändrat mej. Hn fick för ngn vecka sedan en sårskada, men är nu på bättringsvägen. Så det blir lugnt ett tag nu, men sen blir det ridning/tömkörning/promenader ngra gånger i veckan, men lugnt så klart, i varje fall halva sommaren. Allt beror ju på hur han känns, och hur han kommer växa osv. Men detta är just nu mina planer iaf. Vi har skrittat, travat och galopperat, men jag vill att broms,gas och styrningen ska sitta mkt bättre innan jag ställer av honom. Då känns det som om det går att sätta igång lite "allvarligare" till hösten. För vi har verkligen tagit det lugnt. Ligger långt efter alla andra tre åringar känns det som, ivarje fall med rid delen. Men han har vuxit så otroligt hela tiden, och varit vinglig och haft växtvärk hela tiden (öm vart man än petat på honom), så det har inte gått att gå "fortare fram" än vad vi gjort "tyvärr".

Lycka till med hästen!:) :bump:

Men vad ska du träna till finalen då? Han kvalade ju så då är han väl redan tillräckligt bra :D

Så bra att det verkar vettigt :)

För står att ni fått ta det lugnt om han har växt mycekt. Tiger han inte växt så mycket på höjden men man märker ändå att han är tröttare vissa perioder o ligger mer o vilar o då får han ta det lugnare. Men han är så himla lättlärd så det känns mest som att man får vial honom hela tiden för att han inte ska lära sig för mycket. I princip är han eg klar som treåring tycker jag eftersom han fnkar bra i ridning o körning o sköter sig exemplariskt så fort man tar ut honom på ngt annat. Men jag vill dock hoppa ngra språng om allt känns bra så har man det att suga på till nästa år :)

Detsamma :)

Så bra att det verkar vettigt :)

För står att ni fått ta det lugnt om han har växt mycekt. Tiger han inte växt så mycket på höjden men man märker ändå att han är tröttare vissa perioder o ligger mer o vilar o då får han ta det lugnare. Men han är så himla lättlärd så det känns mest som att man får vial honom hela tiden för att han inte ska lära sig för mycket. I princip är han eg klar som treåring tycker jag eftersom han fnkar bra i ridning o körning o sköter sig exemplariskt så fort man tar ut honom på ngt annat. Men jag vill dock hoppa ngra språng om allt känns bra så har man det att suga på till nästa år :)

Detsamma :)

Ja som sagt, jag tycker det låter jätte bra!

Jo, men lite tråkigt är det att vara "efter" i utbildningen så mkt. Andra har kommit så långt i jämförelse. En annan unghäst (är idag 10 år) hade jag kommit mkt längre med vid denna tidpunkt. Den var då riden ganska mkt, men den var lixsom "färdig" i kroppen vid tre års ålder. Växte jämt och fint, och har hela livet varit kort och kompakt. Min nuvarande lilla kille, han är helt annorlunda. Smäcker (men ändå ganska kompakt byggt), inte lika mkt muskler, och ojämn och vinglig. Växer mkt och ojämt, ofta märker jag att han är trött och ligger mkt, lr att han är öm här och där, så då är han inne i ennnu en växtperiod. Just nu är han högre bak, men blir jämnare sakta men säkert. Dock har han inte växt fort "fram", och jag har inte märkt några "växt-tecken", men vill ändå ta det lite lugnt, då han är ojämn. Undrar när han är färdig på höjden.....? Över rumpan skulle jag tro att han är runt 1.65 - 1.68 idag, men känns ändå så mkt bebis.
Ja ja, jag får fortsätta att ta det lugnt, vi kommer väll ikapp ngn gång vi med, men det är ju så himla kul att arbeta med honom, då han är positiv och lättlärd, så man vill ju göra så mkt, fast det inte går ännu.

Jo, han kvalade för att han är hingst, men där kommer diplomhästarna vara, creme de la creme (haha, hur säger man??). Han hoppade inte klockrent på testet så det är en förutsättning att han gör det eller åtminstone hoppar som han gör hemma för att jag ens ska tänka på finalen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama