3-åring dog av hästspark i huvudet

Sv: 3-åring dog av hästspark i huvudet

Otäckt och väldigt tragiskt. Men det händer väldigt ofta olyckor med barn på lantbruk och liknande. De är så små att man inte hinner se dem i tid när de kvickt försvinner tex bakom en maskin eller liknande.

Väldigt tragiskt och ett grymt påminnande att barn är snabba och helt utan spärrar.... Dom är ofta farliga för sig själv å det får vi vuxna ALDRIG glömma när vi har med oss de små....

Fy, så hemskt...man blir verkligen ledsen:cry:

Så tragiskt!

Detta får mig osökt att tänka på ett youtubeklipp som jag sett och förundrats över.

En pappa som filmar sitt barn när den blir sparkad av en häst. Hästen visar tydligt att den kommer att sparka och det enda som händer är att ungen får några lama kommentarer om att han ska klappa hästen framtill istället för bakifrån och så fortsätter han att filma :(

Snacka om nonchalant, det kunde ju gått hur illa som helst!

http://www.youtube.com/watch?v=VOvcV93u6L0

Jag undrar hur man tänker som förälder när man agerar på ett sådant sätt. Att ungen får skylla sig själv? Har han lärt sig en läxa?

Artiklen får oxå mig att tänka på något som jag var med om för 1,5år sen.

Det var ett par som hade två små pojkar (3 och 5år) som fick helt själva fick vara ute på vägen och cyckla (70 väg).

Denna dag var bara den yngsat ute när jag kom ridandes. Han cycklade upp bakom hästen och jag kände att hästen spände sig och var allmänt besvärad. Vänder mig om och säger till pojken att han inte får cyckla så nära hästen. Han stanar då, men bara en liten stund senare cycklar han upp igen:crazy: Jag säger då till lite skarpare att han absolut inte får cyckla bakom hästen! Som tur var stälde han sig och böla denna gången.

Jag får fortfarande ont i magen av bara tanken på vad som kunde ha hänt.

(Och nej jag kunde inte ha hoppat av hästen för att säga till pojken för att risken att det skulle ha blivit värre. När hästen blir spänd och orolig blir det i regel värre om jag hoppar av.)

Fy vad tragiskt och vad mamman måste klandra sig själv:cry::cry:

Jag blir lika förundrad varje gång jag har syskonbarn på besök. För mina barn har alltid vistelse kring djuren varit att man tar det lugnt. Tvingar sig inte på något djur, pratar dämpat och inga hastiga rörelser eller skrik. Har liksom aldrig behövt förmana mina barn utan det är helt naturligt för dom och dom är väldigt duktiga på att 'läsa' av alla familjens djur vilket gör att det aldrig morras från hunden, kloas från katten eller sura miner från hästarna.
När jag har syskonbarn på besök som tom kan ha någon egen katt eller marsvin hemma så gör jag inget annat än tjatar mig blå om att: nu vill inte hunden mer, du kramar för hårt, släpp katten den vill vara ifred nu, du får inte gå in i hästhagen själv osv.

Lite Ot kanske och barnet som drabbades nu var ju endast 3 år och förstår inte bättre, mina syskonbarn är 8-9 år och det funkar bara inte....:(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 17-tiden på lördagen krockade en bilist med en häst i närheten av Nästvattnet, väster om Kramfors. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen inträffade en tragisk olycka i Kempton i Australien. Hästskötaren Kenneth Dooley blev sparkad av en häst – och avled. Nu sörjs...
Svar
0
· Visningar
448
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En tragisk olycka inträffade under en ridtävling i Frankrike under lördagen. Den 29-årige ryttaren Maxime Debost föll av sin häst efter...
Svar
0
· Visningar
841
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare fick föras till sjukhus när en häst plötsligt dog under dressyrtävlingen vid ridhuset i Ahla på lördagen. – Hon blev sparkad...
Svar
1
· Visningar
1 185
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama