3/4-bom utan hål i golvet för denna?

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Hej allvetande bukefalister!

Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt.

Jag skulle vilja köpa en 3/4-bom (och en 1/4 till andra sidan då såklart).

På hyrda transporter har jag sett att när detta funnits så har transporten även haft ett till hål för mellanväggens pinne att sitta i, alternativt har mellanväggen inte suttit fast nere i golvet alls.

I min transport finns bara ett hål för pinnen precis i mitten. Skulle jag ha en längre och kortare bom skulle väggens pinne alltså bara få stå direkt på golvet. Är detta ok säkerhetsmässigt? Så länge man har två bommar som håller väggen på plats?

Vill googla men vet inte vad jag ska söka på 😁

Hej allvetande bukefalister!

Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt.

Jag skulle vilja köpa en 3/4-bom (och en 1/4 till andra sidan då såklart).

På hyrda transporter har jag sett att när detta funnits så har transporten även haft ett till hål för mellanväggens pinne att sitta i, alternativt har mellanväggen inte suttit fast nere i golvet alls.

I min transport finns bara ett hål för pinnen precis i mitten. Skulle jag ha en längre och kortare bom skulle väggens pinne alltså bara få stå direkt på golvet. Är detta ok säkerhetsmässigt? Så länge man har två bommar som håller väggen på plats?

Vill googla men vet inte vad jag ska söka på 😁

Ja, om det är bakre delen av mellanväggen du syftar till, så har den här lösningen från fabrik varit standard på de flesta fabrikats hästtransporter de senaste 40-50 åren. Enkelt åtgärdat "om" man vill ha ett hål för pinnen. Ta fram ett lagom stort borr och en borrmaskin och borra hål själv. Observera dock att eventuell gummimatta behöver lite extra pysslande med att rensa hålet från "skägg" om du inte använder någon typ av uppvärmd håltagare som ger släta kanter.

Ja, om det är bakre delen av mellanväggen du syftar till, så har den här lösningen från fabrik varit standard på de flesta fabrikats hästtransporter de senaste 40-50 åren. Enkelt åtgärdat "om" man vill ha ett hål för pinnen. Ta fram ett lagom stort borr och en borrmaskin och borra hål själv. Observera dock att eventuell gummimatta behöver lite extra pysslande med att rensa hålet från "skägg" om du inte använder någon typ av uppvärmd håltagare som ger släta kanter.
Tack för svar!

Har det varit standard att det finns ett till hål redan alltså, menar du? Eller är standarden att det inte finns?

När du skriver ”om” man vill ha ett hål för pinnen - innebär det att det inte måste finnas av säkerhetsskäl?

Alltså - är det säkert eller farligt att köra med pinnen rätt på golvet istället för i ett hål?

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 157
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka